Permalänk

Bränd skärm -> använda extern?

Fick i uppdrag att kolla över en laptop där skärmen är trasig.

Finns det något sätt att installera en extern skärm, typ snabbkommando eller liknande? Lite svårt annars eftersom laptopskärmen är kass.

Trycker jag in en extern i VGA-porten funkar den tills Windows är uppstartat.

Stort tack för ev. hjälp.

Permalänk

Kontrollera användarmanualen. Där står hur man växlar till extern/intern/mixad inställning via funktionstangent kombination..

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Det känner jag till men den funktionen fungerar bara om man först installerat skärmen.
Tack ändå!

Permalänk

Hej!

Lider av ungefär samma dilemma! Har fått en trasig laptop HP CQ60 som har ett GeForce 8200M med både VGA och HDMI, problemet är att jag inte kan få en extern skärm att vakna när jag botar varken på VGA-kontakten eller HDMI? Någon som känner igen problemet eller har något tips? fn+f4 funkar bara när windows startat.

Går det att inaktivera den trasiga skärmen på något vis eller kan man göra något annat smart? Får jag detta att funka har jag en strömsnål HTPC som liten och tyst.

Tack på förhand!

Permalänk

Jag fick aldrig någon lösning på problemet iaf men lycka till ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Det känner jag till men den funktionen fungerar bara om man först installerat skärmen.
Tack ändå!

Installera en skärm??

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

En idé kanske vore att göra en usb boot och köra in nåt lätt operativsystem som det är lättare att skifta skärm i.

Vägrar datorn starta win med trasig skärm? Annars är det ju bara att starta den och låta den tugga sig in i win och sedan trycka fn+**. Men jag förmodar att du redan tänkt på detta.

Dom allra flesta datorer brukar ju skifta själv när man kopplar in en skärm via HDMI, men detta funkar kanske bara när win gått igång. I det fallet vore ju en enkel usb boot en idé om operativsystemet är pajj.

Permalänk

Datorn bootar inte win utan skärm, iaf så som jag testat.
Man kan se DOS-prylarna plus laddningsfönstret till Windows men sen är det stopp.

Det borde således gå med ett i sammanhanget bättre OS.

Jag fick dock uppdraget för så längesedan att "kunden" köpt sig en ny burk redan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Installera en skärm??

Läs inläggen först (det handlar om en bärbar som inte bootar så man kan installera en skärm), dessutom svarar du på en supergammal tråd, tack ändå för visat intresse.

Permalänk
Medlem

Jag hade bara tagit reda på OS, fixa likadant på en vanlig dator, och sedan antingen klurat ut tangetkombon för att ändra (kan göra mkt med tangentbord) - om inte det funkar försöka aima med musen och hoppas på att båda har samma sens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Datorn bootar inte win utan skärm, iaf så som jag testat.
Man kan se DOS-prylarna plus laddningsfönstret till Windows men sen är det stopp.

Det borde således gå med ett i sammanhanget bättre OS.

Jag fick dock uppdraget för så längesedan att "kunden" köpt sig en ny burk redan.

Aha, synd. Annars borde det nog gå att lösa såna problem genom att boota från usbminne.

Permalänk

Titta, länken vaknade!

Tack för svaren men jag önskar som jag skriver att man kunde göra något innan, deaktivera skärmen helt och hållet så att den aldrig hoppar dit.

Hade en tanke om att man skulle ta ur HDn och installera om allt i en annan dator för att sedan sätta tillbaka den men jag tror inte det är en så bra idé?

Innstallera en skärm???......tycker jag med är en fråga? Menar du att sätta i sladden när du säger installera?

För att boota från USB måste man in i BIOS och det är just dit jag inte kommer utan skärm eftersom skärmen startar först när windows startat.

Calle

Permalänk

Eller ryck ur hd'n och då borde den väl välja nästa enhet istället, typ cd/dvd eller usb. Och in med en cd med annat operativsystem.

Eller som du säger lägg in det på hd'n direkt, men kanske lite enklare med en cd eller usb.

På endel datorer kan man ju hålla ner nån av F* tangenterna så bootar den automatiskt från secondary boot. Kika i manualen efter nåt sånt kanske?

Vet du hur bios ser ut så kan du ju trycka i blindo så att säga, men då ska man veta det också

[edit]

Den optiska enheten ska ligga före hd i bootordningen med default bios inställningar. Om det är ändrat så hittade jag en länk som jag hoppas kan vara till hjälp

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=sv&dlc=sv&cc=s...