A-Data förenklar installation av Windows 7 från USB

Permalänk
Melding Plague

A-Data förenklar installation av Windows 7 från USB

Ett nytt program från A-Data gör det enkelt att installera Windows 7 för den som saknar optisk läsare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Länken fungerar inte.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det är ju bara för XP proceduren är lite komplicerad, för vista och w7 är det ju bara några rader i cmd.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Jättesmidigt för dem som inte kan "några rader i cmd"

Permalänk

Annars har ju Microsoft ett eget verktyg: Windows 7 USB DVD Download Tool

http://store.microsoft.com/Help/ISO-Tool

Permalänk
Medlem

lite som unetbootin tycker jag det låter som. Mycket bra program

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shrudder
Länken fungerar inte.

"IT. Have you tried turning it off and on again?"

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankwhite
"IT. Have you tried turning it off and on again?"

Hahaha. Den serien är skön.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

C:\> diskpart
DISKPART> list disk
DISKPART> select disk N (där N är nummret på din USB disk)
DISKPART> clean
DISKPART> create partition primary
DISKPART> select partition 1
DISKPART> active
DISKPART> format fs=fat32 quick
DISKPART> exit
C:\>

kopiera sedan in alla filer ifrån Windows 7 DVDn på USB minnet och boota upp maskinen med det - installera som vanligt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
C:\> diskpart
DISKPART> list disk
DISKPART> select disk N (där N är nummret på din USB disk)
DISKPART> clean
DISKPART> create partition primary
DISKPART> select partition 1
DISKPART> active
DISKPART> format fs=fat32 quick
DISKPART> exit
C:\>

kopiera sedan in alla filer ifrån Windows 7 DVDn på USB minnet och boota upp maskinen med det - installera som vanligt.

Inte för det spelar så stor roll, men fs=ntfs borde det vara.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Inte för det spelar så stor roll, men fs=ntfs borde det vara.

Många USB minnen ger bättre prestanda när de kör FAT32 gentemot NTFS, men som du säger spelar det ingen större roll.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

herregud va det ska krånglas till då...

Ta valfri sticka, kopiera över allt (inkl. dolda filer) från Windows7 skivan eller iso'n till USB stickan/Externa hårddisken. Tadaaaaaa... klart! Bara boota å köra.... så har jag gjort med alla Win7 installs.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk

Diskpart finns inte på WinXP och där är det nästan nödvändigt med ett sådant här program om man inte vill hålla på med att försöka skriva en image av en floppy till stickan innan man kopierar filerna dit.

Själv använde jag unetbootin för att skapa installationsstickan till min dator och det funkade kanon.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
herregud va det ska krånglas till då...

Ta valfri sticka, kopiera över allt (inkl. dolda filer) från Windows7 skivan eller iso'n till USB stickan/Externa hårddisken. Tadaaaaaa... klart! Bara boota å köra.... så har jag gjort med alla Win7 installs.

Detta stämmer med ca en femtondel av alla datorer där ute. Att formatera dem korrekt är inte det enda som måste göras heller, jag måste fixa bootsect på alla diskar/minnen som ska installeras från/till.

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet är fortfarande att göra en iso av win7 skivan och installera från den. Behöver varken USB minne eller optisk enhet.
win 7 ison kan mountas och installeras från ett befintligt Windows. Den gamla windows installationen läggs i windows.old och kan tas bort när win 7 bootat.
Dessutom snabbare än USB/DVD.

Best regards
Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knightmare
Enklaste sättet är fortfarande att göra en iso av win7 skivan och installera från den. Behöver varken USB minne eller optisk enhet.
win 7 ison kan mountas och installeras från ett befintligt Windows. Den gamla windows installationen läggs i windows.old och kan tas bort när win 7 bootat.
Dessutom snabbare än USB/DVD.

Best regards
Knight

Jättebra när man ska installera på en ny hårddisk eller ett kraschat windows..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är detta ett år gammal nyhet eller har klockan i kommentarerna dummat sig? Eller kanske bara jag?

OnT: Riktigt smidigt. Men väljer man skivan som Windows ligger på eller en ISO fil när man ska skapa USB-minnet. Hur stort minne ska man ha?

Edit: Man kör från skivan och måste ha minst 4gb

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

MEn kan man inte tanka w7 ISOn på microsoft gratis om man äger en licens?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-P35-DS3 iP35 || Intel Core 2 Duo E6750 || Asus 8800gt 512mb || Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB || 74 gb raptor 2* Seagate barracuda 200 gb ||