Försämrad butiksförsäljning av datorspel under 2009

Permalänk
Medlem

argumentet om att det är dåliga spel som skapar "minskar" försäljningen av datorspel är ytterst vagt. Dels för att bra/dåligt är högst subjektivt, men även för att spel som (subjektivt) förstås vara bra säljer markant sämre än serier som spottas ut. Ett exempel är "mirror edge". Ett kalas spel som ses som en försäljningsflopp på pc fronten.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Tror inte jag köpt spel sen Fifa 98 eller nåt

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk

Spel... köper man sånt o_0?
Har köpt ett spel själv i hela mitt liv som jag kan minnas.
CS 1.6, det var inför ett lan o jag var tvungen att ha det, det crackade 1.5 funkade inte längre... nästan så jag ångrar köpet för det är för jävla tråkigt...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Finanskrisen har gett folk mindre pengar och mer ekonomisk orolighet samt mer fritid. Så många har fått mer tid att ägna sig åt nöje, men mindre pengar att spendera till nöje, detta borde borde i sin tur påverka folks val av nöje.
Jag själv tror starkt på att många unga män har överget datorer och andra dyra elektroniska makapärer nu, och de istället har börjat virkat och broderat på syjuntor

Men det är svårt att dra några slutsatser, sedan tyckte även jag att spelåret 2009 inte var någon höjdare. Jag själv har inte köpt något spel förutom monkey island på steam, som ej heller var så dyrt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
argumentet om att det är dåliga spel som skapar "minskar" försäljningen av datorspel är ytterst vagt. Dels för att bra/dåligt är högst subjektivt, men även för att spel som (subjektivt) förstås vara bra säljer markant sämre än serier som spottas ut. Ett exempel är "mirror edge". Ett kalas spel som ses som en försäljningsflopp på pc fronten.

mirrors edge sög så grovt ett spel kan suga!
Hittade 4 buggar i spelet under de första speltimmarna.

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk

Antar att finanskrisen står bakom detta? Men det klart det kommer väl någon mupp snart och påstår att det är fildelningens fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Antar att finanskrisen står bakom detta? Men det klart det kommer väl någon mupp snart och påstår att det är fildelningens fel

Fildelningen har alltså inte påverkat spelförsäljningen negativt på något sätt?

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
argumentet om att det är dåliga spel som skapar "minskar" försäljningen av datorspel är ytterst vagt. Dels för att bra/dåligt är högst subjektivt, men även för att spel som (subjektivt) förstås vara bra säljer markant sämre än serier som spottas ut. Ett exempel är "mirror edge". Ett kalas spel som ses som en försäljningsflopp på pc fronten.

Mirror's Edge tog ju inte marknaden med storm för att det var... tråkigt och hade fantastiskt dålig valuta för pengarna redan på 99kr. Skulle jag varit dåraktig nog att köpa det på lanseringen hade jag ju blivit heltidspirat, för fan.

Självklart genererar dåliga spel en blekare lust att köpa nya spel. Eftersom det krävs en fantastisk dåre att göra samma misstag flera gånger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNfragiq
Fildelningen har alltså inte påverkat spelförsäljningen negativt på något sätt?

Å nej jag sa ju det (om jag uppfattade ironin korrekt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNfragiq
Fildelningen har alltså inte påverkat spelförsäljningen negativt på något sätt?

Det visade ju sig att det var piraterna som piratkopierar mycket musik som är dom stora konsumenterna av laglig musik.
Tror det är samma med pirater och spel. Jag har köpt många spel jag först piratkopierat och testat. Köper ALDRIG grisen i säcken.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

självklart så testar man ett spel först och kör slut på det inan man köper .... eller hur =/

Visa signatur

tillräcklig.
Arguing on the internet is like the special olympics....you might win but you are still retarded

Permalänk
Medlem

Köpte mer spel under 2009 än jag nånsin gjort. Så för min del har spelinköpen ökat.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Köpte mer spel under 2009 än jag nånsin gjort. Så för min del har spelinköpen ökat.

Samma för mig, dock inte i butik. Fysiskt lagringsmedia känns hopplöst föråldrat när man istället via några klick på Steam kan få spelet nerladdat och installerat direkt.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Samma för mig, dock inte i butik. Fysiskt lagringsmedia känns hopplöst föråldrat när man istället via några klick på Steam kan få spelet nerladdat och installerat direkt.

Tycker egentligen samma, men samtidigt är det riktigt tråkigt att inte ha ett spel på hyllan. Min kompis köpte 2 nvidia-kort och då fick vi varsitt mirror's edge som jag spelat igenom 2 gånger, men det känns ändå som om jag inte har spelet eftersom det inte finns på hyllan =/

Jaha det handlade om fysiska butiker jo det klart att spelförsäljningen minskar. Är väl inget konstigt alls, en stor förlust är det ju knappast?

Permalänk
Medlem

Ja, 2009 är nog lugnt det sämsta spelåret jag upplevt på drygt 25 års datorspelande.

Inte ens något sug att uppgradera burken eftersom det knappt finns något att spela. Verkar som om det enda som tricklade ner till PC-marknaden 2009 har varit mer eller mindre usla konsollportningar.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Nu har nog någon vimsat bort sig i statistiken lite. Det såldes runt 3 miljoner DS i DECEMBER i USA, inte under hela 2009.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h@aPir@
självklart så testar man ett spel först och kör slut på det inan man köper .... eller hur =/

Om spelutvecklarna skapar spel som saknar onlineläge, inte får någon DLC eller är så otroligt tråkigt att man inte vill sepla igenom det mer än högst 1 gång, då är det deras eget fel

Sen tror jag många köper spel via nätet (D2D, steam m.fl.) eller begagnat, via ebay, blocket, tradera och får spelen flera hundra kronor billigare men i utmärkt skick. Tillverkarna får skylel sig själva när de sätter priserna för högt vid release, då köper färre, och släpper de inget demo/liknande är risken att folk vill "testa" innan köp. Dock så köper jag alla spel jag tycker är bra, oavsett om jag "testat dem" eller ej, man vill ju stödja de utvecklare som gör bra spel FFS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield
Inte heller köpt något spel i butik på ca 2 år.

Men jag stör mig något enormt på att spelen är så jävla dyra när de släpps på Steam!!!

Är det butikskedjorna som hotar att sluta sälja vissa tillverkares spel om de sänker priserna på Steam?

För vanliga svensons köper väl mest i butik gissar jag, eller är det kanske Valvle som tar hutlöst betalt för företag som vill sälja sina spel via steam!?

Förbannat irriterande är det iaf att det ska vara billigare att skicka efter en fysisk kopia av ett spel med postorder med allt vad det innebär i form av tillverkningskostnader, frakt mm, i stället för att ladda ner den digitalt från steam.

Nej, men i en intervjuv sa en av huvudmännen bakom Steam att det inte ville konkurrera ut fysiska butiker av någon andledning jag inte minns... Men när det kommer till priser så hade Steam gjort en intressant upptäckt när det kom till prissättning. Satte det ned ett spel till 50% under en helg så kunde det sälja 300-400% mer än vanligt och aftersom de inte behöver bekymra sig med att lägga in det på fysiska enheter så var det en jätte vinst för dem.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawac90
Nej, men i en intervjuv sa en av huvudmännen bakom Steam att det inte ville konkurrera ut fysiska butiker av någon andledning jag inte minns... Men när det kommer till priser så hade Steam gjort en intressant upptäckt när det kom till prissättning. Satte det ned ett spel till 50% under en helg så kunde det sälja 300-400% mer än vanligt och aftersom de inte behöver bekymra sig med att lägga in det på fysiska enheter så var det en jätte vinst för dem.

Jag finner ingen logik i vad du skriver, att försäljningen ökar med 300-400% när man sänker priset är inget ovanligt. Självklart tjänar de mycket mer då de slipper kostnader för transport, personal och lagring.

Jag tänker aldrig i hela mitt liv köpa ett spel av Steam, ockerpriser så det står härliga till, jag har aldrig sett Steam ligga under ett fysiskt spel i pris.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D