Permalänk

Ingen USB-boot

Hej.
Jag har tittat runt på forumet utan veta riktigt vad som är problemet men inte heller hittat någon som har löst det.

Jag har en äldre laptop (Averratec 3300) vars hårddisk inte vill vara med och leka längre. Jag har ingen ny hårddisk men skulle gärna vilja köra den via en USB-sticka.

Jag har backtrack liggande på en sticka som jag testade boota på min andra dator (XPS M1530). Funka hur bra som helst. (Den har såklart egen MBR skriven på sig)

På min äldre Aceratec ställde jag om boot-ordningen så att den läser in de två usb-enheterna före hdd.
Detta resulterar dock bara att den gör ett långt uppehåll då datorn känns försöka boota USB men ger efter ca 30-45s upp och går vidare till hårddisken.

För mig låter det som datorn inte hittar USB-minnetsbootsektorer på den äldre datorn?

Hur kan detta komma sig?
Hur funkar det med drivrutiner innan nått OS har startat?

När windows väl har startat på någon av datorerna så har är det inga konstigheter med att läsa det.
Ett 4gig Cruzer micro är Usb-minnet.

Tacksam för alla idéer och tankar.

MVH Jaco

Permalänk

Vad har du för avancerade inställningar för usb i bios?

Identifiera usb som?

Permalänk

Har inte så mycket avancerade inställningar för usb då det som sagt är en äldre dator.

Legacy USB support är satt på "auto" - vilket förefaller rimligt då det andra valet är "off"

"Identifera usb som?" Förstår nog inte helt frågan rätt.
Om du frågar om Bios hittar och identifierar usb-enheten så Ja.
Bios läser in och namnger den SanDisk U3 Cruzer som är helt rätt.

Dock en liten parentes är att den dyker upp i boot listan som två enheter.
Jag sätter dock båda dessa att boota före hdd.

Detta symtom har jag dock sätt på flera datorer och vet inte vad det kommer ifrån. Tex så har min bios läst in två slimdrive (CD-Rom läsare) då jag bara har en.
Jag brukar alltid sätta dessa tillsammans.

Permalänk

Ok. Små framsteg vilka ändra problemet något.

Jag gav helt enkelt upp det föregående usb-minnet, som kom ihåg funka bra på ena datorn.

Jag testade nu med ett 16 gig DataTraveler med liknande setup. (Har någon mapp kvar i root på minne som jag helst inte vill ta bort).

För övrig körs nu MBR-skrivningen på den äldre datorn.

Datorn känner nu av usb-stickan och bootar...typ.

Den kommmer fram till Slax's bootsystem (gissar jag).
Utskriften på skärmen är:
"
SYSLINUX 3.36 2007-02-10 CBIOS Copyright (C) 1994-2007 H.Peter Anvin
Could not find kernel image: linux
boot: _

"

Ok så det nya förefaller vara varför hittar den inte linuxkärnan?

Jag funderar lite om det är någon som är bra på drivrutiner igen. Känns lite som drivrutinerna för usb-stickan inte finns i kärnan utan som instick? någon som kan initrd filer? Eller hur kan jag lösa det om det skulle vara något liknande?

Uppskattar alla svar

PS: Funkar fortfarande på den andra datorn