TSMC: "Problemen är lösta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McKain
Antar att det rör sej på exponentiell skala, så ju mindre storlek du vill producera i ju mer (större) problem blir det.

Btw varför har dom inte sin produktion hos GlobalFoundries?

Jag antar att Glofo inte har hunnit komma igång ordentligt? Eller så kanske de satsar på cpu:er i första hand. Jag gissar dock bara utifrån vad jag läst i höstas...

Det blir intressant att se när krympningsmöjligheterna tar slut, vilken teknik som kommer ta över.

Men det finns ju alltid utrymme för andra typer av förbättringar, supraledning kanske? Kommer krävas flytande kväve som standard, inte bara för extremklockare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsmith
men det beror ju på att pappret blir tjockare. en transistor blir inte tjockare när den blir mindre. så jag förstår inte liknelsen. en minskning från 65 till 40 nm är en större minskning än från 40 nm till 28nm, både procentuellt och absolut, vare sig man räknar i en dimension eller två. att man gör mindre och mindre hopp, 40, 35, 25, 12 i nm känns obetydligt. arean man minskat transistorn med har legat mellan ~50-60% hela tiden.

om det är en större eller mindre minskning rent tekniskt ska jag låta vara osagt. troligtvis är hoppet till 28 nm ett större teknologiskt steg än från 65 till 40.

Pappret är alltid lika tjockt

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Pappret är alltid lika tjockt

hade du inte vikt pappret 6 gånger? då borde det vara 64 papper tjockt inför 7 vikningen. eller river du bort den bortvikta delen efter varje vik så pappret bara blir mindre? för isf handlar ju svårigheten bara om våra fingrars motoriska begränsning vid hantering av små föremål.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

Angående förfiningen av processen,
60-40 nm 33% krympning, 40-28 ~30% krympning, så det är ungefär samma förfining av processen varje steg, helt enkelt 30% mindre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Trevligt, då kanske ATi kan få en hel del fler sålda grafikkort innan Fermi kommer.

Det finns nog ett samband Nvidia kunde i princip inte få ut några kretsar alls fören TSMC fått ordning på processen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Nu är det iofs en minskning från 55nm till 40nm som det är frågan om, inte från 65nm som de flesta säger?

Permalänk

Sedan är det ju så att dom hoppar över ett halvt steg i tillverkningsteknologin. då nästa steg hade varit 32nm dom förfiningen var betydligt större eftersom dom hoppade direkt ned till 40nm istället för 45nm som hade varit det narturliga steget. så därför är även hoppet ner till 28 nm ett mycket stort steg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Pappret är alltid lika tjockt

Vid krympning av tillverkningstekningen så viker du ju inte transistorerna som du gör med din pappersjämnförelse ändå så förstår inte riktigt varför du svarar som du gör?

Allt handlar om hur jag ifrågasatte att krympningen mellan 40 > 28 inte är större än krympningen från 65 > 40, inte om den är tekniskt sett svårare eller om du kan vika ett papper 10ggr eller 2 - eller ens vad som är svårast.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Nu är det iofs en minskning från 55nm till 40nm som det är frågan om, inte från 65nm som de flesta säger?

Han skrev 65nm

Permalänk
Medlem

spännande hur ska dom lösa det efter 12nm? Moore's law kommer väll knappast att fungera länge i alla fall?

Permalänk
Medlem

Men förra generationen var väl i 55 nm? Eller var det inte TSMC som tillverkade dem?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Det ser trevligt ut om TSMC har löst just den här gåtan kring tillverkningen (tekniken) och det kan då leda fram till nya intressanta produkter i konsumentledet framöver.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsmith
men det beror ju på att pappret blir tjockare. en transistor blir inte tjockare när den blir mindre. så jag förstår inte liknelsen. en minskning från 65 till 40 nm är en större minskning än från 40 nm till 28nm, både procentuellt och absolut, vare sig man räknar i en dimension eller två. att man gör mindre och mindre hopp, 40, 35, 25, 12 i nm känns obetydligt. arean man minskat transistorn med har legat mellan ~50-60% hela tiden.

om det är en större eller mindre minskning rent tekniskt ska jag låta vara osagt. troligtvis är hoppet till 28 nm ett större teknologiskt steg än från 65 till 40.

Mja, du måtte tänka på kvadraten, Helge...eller f'låt, Rsmith.

Man minskar arean på transistorn med 50-60% procent vid varje nod, precis som du säger. Men det betyder ju att du kan dubla antalet transistorer per ytenhet (eller chip). Moores lag, någon?

65nm till ca:46nm = dubbla antalet transistorer per chip
65nm till 40nm = ca: 2.6 gånger ökning av transistorer per chip
30nm till 25nm = dubbla antalet transistorer per chip

25 nm till 12 nm så kan du fyrdubbla antalet transistorer per chip (ett stort hopp!).
Dock hamnar det på övergången mellan mikroelektronik till nanoelektronik. Så som transistorerna är uppbygda idag slutar att fungera vid ca: 11 nm (har med dopningen att göra vill jag minnas). Jag vågar inte gissa på vilken yield man får vid 12 nm, usel torde den bli med dagens verktyg. (Det där kommer jag få äta upp, hoppas jag i alla fall...)

Applicera Moores lag på ovan så skulle man kunna gissa när utvecklingen måste hitta en ny vinkel, kvantprocessorer eller optiskaprocessorer.

40 nm idag (säg):
om 1.5 år 35 nm
om 3.5 år 25 nm
om 7.5 år 12 nm

EDIT: Fixat Svengelskan (hoppas jag)

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Med facit i hand är Fermi inte långt efter 58XX-serien.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Nvidia hade haft enorma problem om de hade varit tvugna att producera wafers innan TCSM fick ordning på sin skit, för minns jag rätt betalar Nvidia per Wafer medans AMD betalar per chip. Sen kommer en ny arkitektur att ställa till problem för Nvidia, det finns en anledning till att exempelvis HD2900 tillverkades i 80nm medans resten av HD2xxx serien var i 65nm och det är att ju komplexare en kärna är desto svårare är den att krympa.

Och sen är det helt korrekt att tillverkningen av GPUer följer en annan skala än CPUer, så det var 55 nm tidigare. 65nm var också aktuellt för bland annat G92, G80 och vissa HD2xxx kort men det var innan de skalade ner till 55nm. Så egentligen ska man jämföra 65 --> 55 med 55 --> 40 och 40 ---> 28 vilket gör den planerade krympningen till det största steget på ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Ni som sitter och räknar storleksminskningen... glöm detta med pappersexemplet, en transistor är uppbyggd i 3 dimensioner inte 2.

Minska i en dimension med 30% minskar volymen ca 66% (per transistor)
Detta är bara i teorin dock sen minskas inte allt i en processor med just dessa 30%

Tänk er en kub, halvera sidorna och du får plats med 4 mindre kuber i en stor kub.
-_ _
|_|_|
|_|_|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor
Tänk er en kub, halvera sidorna och du får plats med 4 kuber mindre kuber i en stor kub.
-_ _
|_|_|
|_|_|

Eller 8 för att vara korrekt..
Det var ju en kub.
-- _ _
-/_/_/|
/_/_/||
|_|_||/
|_|_|/

Edit: Hoppsan, kuben blev visst inte så snygg. Ta en rejäl whiskey och luta huvudet 39 grader åt vänster så ser du att det är en kub.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja det är snarare 55nm som ska jämföras med 40 nm och inte 65nm. Men det är inte särskilt många som tillverkar kretsar med 55nm teknik hos TSMC eftersom det är så pass litet steg. Det kostar att ha det senaste. Men Nvidia och ATi är beroende av förminskningar av tillverkningsprocessen, därför var de snabba med att anamma 55nm.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv

Litografin som används vid tillverkning av kretsarna börja nå sin fysikaliska gräns för hur tät man kan packa transistorerna. Problemen med läckströmmar med mera är en teknisk utmaning att överbrygga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
lol lagom till att Fermi släpps ökar produktionen igen, tur för nvidia!

"Tur"

jag skulle vilja kalla det en anseende aktigt sammanträffande att dom går ut och säger att problemet är löst strax efter att nvidia öppnat skyltfönstren till nya Fermi.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
"Tur"

jag skulle vilja kalla det en anseende aktigt sammanträffande att dom går ut och säger att problemet är löst strax efter att nvidia öppnat skyltfönstren till nya Fermi.

Menar du att du tror att Nvidia har mutat TSMC att "råka" göra så att tillverkningen går skit tills de ska börja producera Fermi?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Med facit i hand är Fermi inte långt efter 58XX-serien.

Är den släppt?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Menar du att du tror att Nvidia har mutat TSMC att "råka" göra så att tillverkningen går skit tills de ska börja producera Fermi?

Jag tycker iaf att det känns lite som så faktiskt.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Är den släppt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Är den släppt?

Nä men den är inte långt efter. Bättre att släppa kortet och kunna sälja det, än att släppa kort och folk får svårigheter att få tag på kort.

Dvs Fermi var ju inte så långt efter hd58xx.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsmith
hade du inte vikt pappret 6 gånger? då borde det vara 64 papper tjockt inför 7 vikningen. eller river du bort den bortvikta delen efter varje vik så pappret bara blir mindre? för isf handlar ju svårigheten bara om våra fingrars motoriska begränsning vid hantering av små föremål.

Man kan inte öka massan av pappret genom att vika den. Det enda som förändras är formen

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Man kan inte öka massan av pappret genom att vika den. Det enda som förändras är formen

Det är nog ingen som hävdar det heller.. ;P
Men papper blir mycket tjockare när man viker det, det är i princip omöjligt att vika ett A4 papper mer än 7 gånger pga. tjockleken.

Förstår inte riktigt varför vi snackar om pappersvikning förresten... ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det är nog ingen som hävdar det heller.. ;P
Men papper blir mycket tjockare när man viker det, det är i princip omöjligt att vika ett A4 papper mer än 7 gånger pga. tjockleken.

Förstår inte riktigt varför vi snackar om pappersvikning förresten... ^^

Därför det blir mer komplicerat att vika pappret ju fler gånger det är vikt.
Nej tjockleken och massan på pappret är fortfarande det samma.
Bara för att pappret är dubbelvikt betyder det inte att pappret blivit dubbelt så tjockt. Det betyder bara att formen har ändrats på pappret.

Om du sträcker ut armen helt och mäter din biceps och du sedan lägger en hand på din axel och mäter biceps igen så tar du inte och lägger till underarmen till din biceps.

EDIT: VI snackar om det för att illustrera ett enkelt sätt att tänka på hur mycket mer komplicerat det blir ju mindre något är.
Precis som pappret blir svårare att vika ju fler gånger man viker den, även om förändringen är procentuellt mindre.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Därför det blir mer komplicerat att vika pappret ju fler gånger det är vikt.
Nej tjockleken och massan på pappret är fortfarande det samma.
Bara för att pappret är dubbelvikt betyder det inte att pappret blivit dubbelt så tjockt. Det betyder bara att formen har ändrats på pappret.

Om du sträcker ut armen helt och mäter din biceps och du sedan lägger en hand på din axel och mäter biceps igen så tar du inte och lägger till underarmen till din biceps.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Det är klart som korvspad att pappret blir kortare men tjockare när man viker det, det vet till och med en 2 åring
Menar du att om man viker det låt säga 7 gånger, och sen vecklar ut den igen, så är tjockleken det normala igen? Därför är tjockleken inte ändrad permanenet...? Att man bara ändrar papprets form tillfälligt?

Allt det här är självklarheter tycker jag, det är inte raketforskning direkt att veta vad som sker med ett papper när man viker det ;P
En 2 åring vet också att massan inte ändras..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Det är klart som korvspad att pappret blir kortare men tjockare när man viker det, det vet till och med en 2 åring
Menar du att om man viker det låt säga 7 gånger, och sen vecklar ut den igen, så är tjockleken det normala igen? Därför är tjockleken inte ändrad permanenet...? Att man bara ändrar papprets form tillfälligt?

Allt det här är självklarheter tycker jag, det är inte raketforskning direkt att veta vad som sker med ett papper när man viker det ;P
En 2 åring vet också att massan inte ändras..

Det är så en 2åring tänker. Att pappret blir tjockare när du viker den precis som du räknar in underarmen till tjockleken på biceps om du viker armen.

Båda är fel för pappret blir inte tjockare och din biceps är alltid din biceps och du räknar inte med underarmen bara för att du viker armen.

Om du lägger två transistorer på varandra så blir det inte en dubbelt så tjock transistor. Med ditt sätt och tänka är det så.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor
Ni som sitter och räknar storleksminskningen... glöm detta med pappersexemplet, en transistor är uppbyggd i 3 dimensioner inte 2.

Minska i en dimension med 30% minskar volymen ca 66% (per transistor)
Detta är bara i teorin dock sen minskas inte allt i en processor med just dessa 30%

Tänk er en kub, halvera sidorna och du får plats med 4 mindre kuber i en stor kub.
-_ _
|_|_|
|_|_|

Jo det där är nästan sant!

Det är sant att transistorerna är uppbygda i "lager" och således upptar en volym på kisel plattan.

Men transistorns komponenter och ledare "monteras" endast i två dimmensioner. Komponenterna "ritas" (litografi av olika typer) i lager på lager ovanpå varandra dock i slutändan har du ett lager av komponenter som är sammanflätade av ledare och kontakter.
Detta innebär att storleken på komponenterna är begränsade av linjebredden i din litografiteknik (samt hastighet på sagd teknik, tänk mass produktion).

Där jag gjorde mitt exjobb hade doktoranderna tillgång till en maskin som hade en linjebredd på under 5nm, men det tog två dygn att producera en 30 mm kisel platta med ett enkelt rutnät eller nano punkter (ett process steg)...

Nu har jag inte så där faslig djup förståelse i hur design av halvledarkomponenter går till, jag jobbade i andra ändan (tänk rumpa, bokstavligt) av processen.

Men en vild gissning är att det skulle vara möjligt att bygga ett chip i 3D och i slutändan ha en kubformad product. Dock med tanke på att det är ca: 300 process steg för att tillverka en platta med moderna microprocessorer på så skulle jag tro att bråkdelan defekta komponenter går snabbt mot ett vid 500-600 process steg och därmed inte ekonomiskt möjlig. För att inte tala om svårigheterna med att bussa ihop olika delar av en kubisk microprocessor.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZAIZAI
....jag jobbade i andra ändan (tänk rumpa, bokstavligt) av processen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZAIZAI
Men en vild gissning är att det skulle vara möjligt att bygga ett chip i 3D och i slutändan ha en kubformad product. Dock med tanke på att det är ca: 300 process steg för att tillverka en platta med moderna microprocessorer på så skulle jag tro att bråkdelan defekta komponenter går snabbt mot ett vid 500-600 process steg och därmed inte ekonomiskt möjlig. För att inte tala om svårigheterna med att bussa ihop olika delar av en kubisk microprocessor.

hmm... ett uppdrag för Chuck Norris?