Permalänk
Medlem

Allt om datorer [Entusiastdiskussioner]

Hej allihopa. Jag har länge funderat på att starta en specifik entusiasttråd här på SweClockers. Alla medlemmar på den här sidan, är på sätt och vis redan entusiaster. Men den här tråden är tänkt att tas ett steg längre och jag hoppas att det finns intresse för den. Helt enkelt en tråd för entusiaster av entusiaster.

Poängen med tråden är att vi på ett organiserat sätt ska samla information, diskutera och sammanställa det som fakta. Men framför allt så ska vi ha kul!

#1 Vi startar ett ämne att diskutera
#2 Vi diskuterar och samlar information tillsammans
#3 Vi sammanfattar informationen och lägger fram informationen i nybörjarnivå
#4 Vid behov så skapar jag/vi illustrationer
#5 Det slutgiltiga läggs fram i det här inlägget på förstasidan.

Jag hoppas få detta upplägget:
1. Introduktion
2. Vad är en dator / vad gör en dator
3. Komponenter
3.1 Moderkort
3.1.1 Socket
3.1.2 Nordbrygga
3.2 Processor
...
7. Nätverk
Osv.

Jag tänkte att det skulle bli en kombination av böckerna "How computers work" av Ron White och "Hur funkar det" av Kjell & Company.

När det gäller datorns funktion så hoppas jag få diskussionerna ner på molekylnivå. Men innan vi gör någonting alls så undrar jag ifall intresset finns överhuvudtaget?

Finns det intresse för en sådan här tråd?

Permalänk
Medlem

Skrivplatts

Permalänk
Medlem

Skrivplats - bumpar även tråden så frågan ses av kvällsfolket också. Jag tror det skulle kunna vara en intressant och kul grej detta. Men att jag inte får några svar måste ju tolkas som det motsatta...?

Permalänk

Jag skulle tro att problemet ligger i att det redan finns en mängd guider och förklaringar i forumet, men det skapas ändå en massa trådar om exakt samma saker. Ett annat problem blir ju att veta vilken nivå man skall lägga sig på. Ta en sådan sak som nordbryggan, skall man begränsa sig till att mycket generellt säga vad den gör, eller skall man gå in lite mer ingående och försöka reda ut vilka för respektive nackdelar det finns med de olika sätt processortillverkare valt att realisera funktionen.
Ser man sedan till Clarksdale, så har den ju rätt mycket integrerat i processorn, vilket gör att man får moderkort som inte ser ut som traditionella moderkort osv.
En sådan tråd riskerar att snabbt växa till sig så att den innehåller så mycket information att den blir svår att överblicka och då är vi tillbaka i problemet att folk inte orkar läsa igenom tråden utan de startar en egen med just sin specifika frågeställning.

Ide'n som sådan är god, men jag misstänker att den blir lite svår att realisera. Ofta blir det istället att diskussionerna uppstår i respektive forumdel. En ide' skulle ju vara att försöka mer organiserat sammanställa befintlig information, fast det kräver ju en massa jobb och svårigheten blir väl att hitta folk som är villiga att ta på sig det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Nu är jag själv inte på den nivån att jag tror att jag kan bidra med något vettigt men jag ville bara säga att jag skulle vara väldigt intresserad att läsa en sådan sammanställning om ni lyckades. Att den blir lång gör inget, läste igenom hela överklockningsguiden som jag till och med skrivit ut. Jag lovar att jag inte är den enda som skulle vara intresserad av en sådan här seriös tråd och jag lovar att hjälpa till om jag kan.

Jag tror att det viktiga är att ha med mycket bilder och göra en luftig text. På så sätt gör ni den mer lättläst för de mindre uthålliga medlemmarna

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jag skulle tro att problemet ligger i att det redan finns en mängd guider och förklaringar i forumet, men det skapas ändå en massa trådar om exakt samma saker. Ett annat problem blir ju att veta vilken nivå man skall lägga sig på. Ta en sådan sak som nordbryggan, skall man begränsa sig till att mycket generellt säga vad den gör, eller skall man gå in lite mer ingående och försöka reda ut vilka för respektive nackdelar det finns med de olika sätt processortillverkare valt att realisera funktionen.
Ser man sedan till Clarksdale, så har den ju rätt mycket integrerat i processorn, vilket gör att man får moderkort som inte ser ut som traditionella moderkort osv.
En sådan tråd riskerar att snabbt växa till sig så att den innehåller så mycket information att den blir svår att överblicka och då är vi tillbaka i problemet att folk inte orkar läsa igenom tråden utan de startar en egen med just sin specifika frågeställning.

Ide'n som sådan är god, men jag misstänker att den blir lite svår att realisera. Ofta blir det istället att diskussionerna uppstår i respektive forumdel. En ide' skulle ju vara att försöka mer organiserat sammanställa befintlig information, fast det kräver ju en massa jobb och svårigheten blir väl att hitta folk som är villiga att ta på sig det.

Jag skulle snarare påstå att felet ligger i att all information är utspridd. Det är alldeles för jobbigt att läsa igenom alla trådar för att hitta rätt info på sida 5 inlägg 23. Att vissa är för lata för att leta i redan skapade trådar, det är svårt att komma ifrån. Men genom att skapa ett upplägg där man lätt ska kunna hitta till rätt ämne. Bör underlätta för alla parter. Sedan till skillnad från andra trådar så kommer jag vara lite domare och inte lägga fram information som inte är nybörjarvänlig (så långt det går).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
Nu är jag själv inte på den nivån att jag tror att jag kan bidra med något vettigt men jag ville bara säga att jag skulle vara väldigt intresserad att läsa en sådan sammanställning om ni lyckades. Att den blir lång gör inget, läste igenom hela överklockningsguiden som jag till och med skrivit ut. Jag lovar att jag inte är den enda som skulle vara intresserad av en sådan här seriös tråd och jag lovar att hjälpa till om jag kan.

Jag tror att det viktiga är att ha med mycket bilder och göra en luftig text. På så sätt gör ni den mer lättläst för de mindre uthålliga medlemmarna

Jag tror intresset finns för en sådan här tråd jag också. Men visst skulle jag kunna söka reda på information själv. Men allting är inte lätt att hitta. Dessutom så tror jag att det skulle vara 100 gånger roligare att göra det tillsammans på det här sättet.

Som du säger så hänger det nog mycket på upplägget hur bra det blir.

EDIT: Ursäkta om mina svar är lite luddiga. Huvudet hänger inte riktigt med idag.