Nya Lenovo Thinkpad x100e,Edge,T410,T410s,T510 och W510

Permalänk
Inaktiv

Nya Lenovo Thinkpad x100e,Edge,T410,T410s,T510 och W510

Nu har Lenovo äntligen släppt specen på den nya generationen av Thinkpads och de ser niiiice ut på W510 finns tex:

- multitouch skärm
- USB 3.0 portar
- i7 quad-core
- 4 minnesplatser med stöd för 16GB minne
- färgkalibrering
- 22 timmar batteritid med slice-batteri

W510 som jag är mest intresserad av har börjat dyka upp på prisjakt:

http://www.amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:2837396

Tyvärr verkar det vara 16:9 skärmar på 15.6 tum (W510) med sämre upplösning (full HD 1920x1080) än på föregångaren W500 (1920x1200 på 15.4 tum)

Som de ryktades om tidigare släpps även en ny modellserie som heter Thinkpad Edge som finns i 13,14 och 15 tum med bra prislapp, flera färger (!) chiclet-tangentbord (!)

Även x100e som de pratats om tidigare än nu officiell, även den verkar vara ha en bra prislapp och chiclet-tbd, återstår att se vilken kvalitetskänsla den ger...

Här finns press-releasen och lite bilder (vill varna känsliga läsare att de förekommer bilder på en röd padda som kan verka stötande):

http://hothardware.com/News/Lenovo-Refreshes-ThinkPad-Lineup-...

edit: info från Lenovo.com också:

http://shop.lenovo.com/SEUILibrary/controller/e/web/LenovoPor...^Laptops%20&%20netbooks^New%20product%20showcase^%22

Permalänk
Medlem

Jag gillar Lenovo (IBM) har haft 2 gamla thinkpads.
Har i dagsläget en Lenovo s10 notebook, men gillar den skarpt.
T21:an körde jag med i många år.

När det gäller nuvarande modeller så är jag inte så insatt men i7 på en laptop är ju nästan för bra processor, hur är värmeutväxlingen på laptopen?
Är batterierna 9cells?
Vad kör dom för grafikkort?

Permalänk
Inaktiv

TDP:n är 45w på dom där nya prollarna men osäker hur de blir med värmeutvecklingen, nordbryggan/FSB:n är ju numera borta så den bör nog hålla sig relativt sval ändå, i annat fall är de ju fail...

Lenovo har återgått till nVidia på graffekorten (ATI i nuvarande generation), i W510 sitter NVS3100M 512-1GB minne, ingen aning hur de presterar dock.

När de står 22 timmars batteritid menar dom nog 9-cellare och en batteri-slice undertill med låg skärmbelysning,inget wifi,ingen belastning osv men realistiskt med wifi igång, 70% skärmbelysning osv lär man nog få ut över 15 timmar vilket inte är fy skam på en 15-tummare...

Permalänk
Medlem

Batteri tiden skall man verkligen inte klaga på, riktigt najs!

Permalänk
Medlem

Skulle ha varit rätt najs att veta vad Thinkpad Edge kommer ha för grafikkrets.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alact
Skulle ha varit rätt najs att veta vad Thinkpad Edge kommer ha för grafikkrets.

Som jag förstått de kommer den både med ATI Radeon HD 3200 eller Intel GMA 4500MHD beroende på vilken tillverkare man väljer (AMD vs Intel). Verkar som det är säljstart på tisdag så då får vi besked :).

Permalänk
Inaktiv

Första testen av Edge 13 och de ser bra ut, tangentbordet ska vara stabil och skönt att skriva på även om de designat om det (puuh):

http://www.engadget.com/2010/01/03/lenovo-thinkpad-edge-13-re...

Nu är x100e officiell också:

http://www.engadget.com/2010/01/03/lenovo-intros-thinkpad-edg...

X100e ser ju trevlig ut för mig som vägrat netbook pga de saknar trackpoint och haft för dålig upplösning, känns som Lenovo fixat båda dom sakerna nu, återstår som sagt känslan i tangentbordet samt givetvis den svenska prislappen...

För övrigt läste jag i pressreleasen att vissa Edge 14 och 15 tummare ska ha belysta tangentbord, ska bli riktigt spännande att se men framförallt provköra...

Edit: en review till av Edge:

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=5450

NBR har alltid seriösa och noggranna tester och jag blir glad när jag läser att tangentbordet är i vanlig tp-nivå ("en av de bästa chiclet-tangentbord vi testat"), den är tyst,sval och har 7 timmars verklig batteritid. Mindre bra är ripplingar på skärmen bara med lätt tryck på baksidan och sämre byggkvalitet än vanliga TP men förvånande vore de väl annars när den kostar en tredjedel av en W500 ;).

Hoppas den blir rimligt prissatt i Sverige typ 5495kr för instegs-AMD:n till 7495kr för Intel fullspecad med WWAN, i så fall kan de bli en succe!

Permalänk
Medlem

Så...

Ska man förvänta sig en utförsäljning av W500 nu då? Dumpade priser? Hade varit fint att göra ett klipp!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ime95mos
Så...

Ska man förvänta sig en utförsäljning av W500 nu då? Dumpade priser? Hade varit fint att göra ett klipp!

De brukar alltid bli rabatt på dom utgående modellerna hos webbutikerna som har W500 i lager (tex komplett och dustin) när W510:an lanseras här. Sänkningen varierar men ifjol kunde man köpa X61s hos Dustin för 8000kr (kostade över 20k när den lanserades) och även X300 för 15000 (lanseringspris över 30.000kr) så jag ska definitivt hålla lite koll på prisjakt.

Nackdelen med W510 är lägre skärmupplösning men det jag gillar med W510 är 4 SODIMM platser, LED-skärm och usb3-port (dock bara en!) så jag är osäker hur jag ska göra: ta en billig W500 eller vänta ett tag på att priserna på W510 ska sjunka...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
De brukar alltid bli rabatt på dom utgående modellerna hos webbutikerna som har W500 i lager (tex komplett och dustin) när W510:an lanseras här. Sänkningen varierar men ifjol kunde man köpa X61s hos Dustin för 8000kr (kostade över 20k när den lanserades) och även X300 för 15000 (lanseringspris över 30.000kr) så jag ska definitivt hålla lite koll på prisjakt.

Nackdelen med W510 är lägre skärmupplösning men det jag gillar med W510 är 4 SODIMM platser, LED-skärm och usb3-port (dock bara en!) så jag är osäker hur jag ska göra: ta en billig W500 eller vänta ett tag på att priserna på W510 ska sjunka...

Väntar du.. så väntar W520 på dig runt hörnet Tror vi väntar ihjäl oss.. Kommer nog klippa en W500 om den går på rea hos Dustin !

Permalänk
Medlem

sitt inte vänta för länge, eftersom Dustin verkar inte ha W500 listat

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alact
sitt inte vänta för länge, eftersom Dustin verkar inte ha W500 listat

Du tänker nog på dustinhome, dustin.se har 3 st modeller:

http://www.dustin.se/pd_5010332447.aspx

http://www.dustin.se/pd_5010367284.aspx

http://www.dustin.se/pd_5010367285.aspx

Det är bara att maila kundtjänst så dyker dom upp på dustinhome.se också, tänkte göra de om de sänker priset med några tusen :).

Permalänk
Inaktiv

Nu har priserna på Edge börjat dyka upp på prisjakt, enbart småbutikerna som listar dom än.

AMD-versionen för ~6500kr:

http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:2837385%3bc:3...

Intel-versionen för lite drygt 8000kr:

http://webshop.multitech.se/PartDetail.aspx?q=p:2837388%3bc:3...

Ingen av dom verkar ha 3g-modem dock.

Permalänk
Medlem

Har det kommit några fler nyheter om när de andra modellerna? T410, T410s?
såg att man kunde få T400 från 14 000kr som har WXGA+ upplösning. Vilket känns som ett hyggligt pris för en robust laptop. Fast det priset kommer väl förmodligen att falla en eller två tusen när uppföljaren kommer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alact
Har det kommit några fler nyheter om när de andra modellerna? T410, T410s?
såg att man kunde få T400 från 14 000kr som har WXGA+ upplösning. Vilket känns som ett hyggligt pris för en robust laptop. Fast det priset kommer väl förmodligen att falla en eller två tusen när uppföljaren kommer.

Ja sen i slutet av förra veckan kan du handla och speca både T410,T410s,T510,Edge x100e och W510 på lenovo.com där ser du alla alternativen för propp, graffe,RAM och HDD/SSD.

Priset på x200 har gått ner en del men de verkar inte ha påverkat prisnivån på T400 i Sverige än. Jag hoppas på ett litet prisfall när de nya modellerna finns i lager på de svenska webbutikerna och vad jag läst så är det kring den 20 januari...

Det som inte står på Lenovos hemsida än är att T410s kommer med switchable graphics i februari, de låter som en mycket trevlig kombination. Däremot kommer INTE T410,T510 och W510 att ha switchable vilket är sinnesjukt dåligt, generationen innan hade ju de...Ingen direkt klockrent lösning att ha ett fett diskret graffekort och köra på batteri om du frågar mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Ja sen i slutet av förra veckan kan du handla och speca både T410,T410s,T510,Edge x100e och W510 på lenovo.com där ser du alla alternativen för propp, graffe,RAM och HDD/SSD.

Priset på x200 har gått ner en del men de verkar inte ha påverkat prisnivån på T400 i Sverige än. Jag hoppas på ett litet prisfall när de nya modellerna finns i lager på de svenska webbutikerna och vad jag läst så är det kring den 20 januari...

Det som inte står på Lenovos hemsida än är att T410s kommer med switchable graphics i februari, de låter som en mycket trevlig kombination. Däremot kommer INTE T410,T510 och W510 att ha switchable vilket är sinnesjukt dåligt, generationen innan hade ju de...Ingen direkt klockrent lösning att ha ett fett diskret graffekort och köra på batteri om du frågar mig...

kollade på den officiella hemsidan, där stod det att T410 har switchable också. Hoppas det kommer vid den 20:e Jan. Blir roligt ifall det prisdumpar så att man äntligen kan införskaffa sig en thinkpad

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alact
kollade på den officiella hemsidan, där stod det att T410 har switchable också. Hoppas det kommer vid den 20:e Jan. Blir roligt ifall det prisdumpar så att man äntligen kan införskaffa sig en thinkpad

Ja samma här, sitter o ruvar och hoppas en W500 ska bli rimligt prissatt, har alltid handlar mina paddor när de är av utgående modell eller begagnat

Det enda som gör mig lite orolig är att de stora webbutikerna verkar inte ha nån i lager, de hade de tidigare men nu är dom slutsålda och de brukar innebära att tokrean uteblir om de inte får in en laddning från grossisten som de rear ut :-S

Permalänk
Medlem

Priserna verkar hålla sig för T400
men Prisjakt har fått in prisdata för T410, billigaste ligger på 18869kr. Och den billigaste T400 jag är ute efter ligger i nuläget på ca 15000kr. Prisskillnaden är ju inte rejält, så om de inte tänker sänka på priset snart kanske man kommer slå till på en T410 istället...

Förhoppningsvis sänker de på priserna när de har fått in modellerna i lager kanske.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alact
Priserna verkar hålla sig för T400
men Prisjakt har fått in prisdata för T410, billigaste ligger på 18869kr. Och den billigaste T400 jag är ute efter ligger i nuläget på ca 15000kr. Prisskillnaden är ju inte rejält, så om de inte tänker sänka på priset snart kanske man kommer slå till på en T410 istället...

Förhoppningsvis sänker de på priserna när de har fått in modellerna i lager kanske.

Ja, priserna ska ner på den gamla modellerna annars är den helt ointressant och jag är i samma situation då jag ska vänta ut W500:an men de flesta butiker verkar in ha den i lager så jag är lite skraj för att den riktiga dippen uteblir Prisskillnaden mellan USA och Sverige är sinnesjuk, du kan köpa en helt ny X301:a för 7000kr i staterna nu, billigast i Sverige är de tredubbla!

Permalänk
Medlem

7000kr ... sickans!
Om Sverige får samma pris eller nästan samma pris så är ju en X301 inte heller fy skam. Men hoppas verkligen den kommer innan man ska utomlands o-o

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alact
7000kr ... sickans!
Om Sverige får samma pris eller nästan samma pris så är ju en X301 inte heller fy skam. Men hoppas verkligen den kommer innan man ska utomlands o-o

http://store.microsoft.com/microsoft/Lenovo-ThinkPad-X301-277...

http://store.microsoft.com/microsoft/Lenovo-ThinkPad-T400s-28...

Ja då är de helt klart köpläge men jag tvivlar, går den ner till 14k här blir jag impad :). T400s är också tokbillig, kring 1100USD och efter ytterligare en "e-kupong" på MS-webbutik hamnar man på 929USD = 6734 kr i USA. Även med frakt,moms och tull så är det ett klipp jämfört med överpriserna i Svedala

Permalänk
Medlem

Vilka ej utgångna tänkpaddor har firewire egentligen?

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Vilka ej utgångna tänkpaddor har firewire egentligen?

De flesta tex t400,t500,t410,w500,w510,w700,sl300,sl400,sl500,r400,r500 vissa har esata istället tex T400s och vissa saknar de helt tex X300/x301. Sen finns de undantag, vissa snikmodeller inom serien och biddade kan sakna 1394.

Permalänk
Inaktiv

Äntligen har NBR kommit med en review på T410:an:

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=5525&review=...

Rejält förbättrad prestanda jämfört med T400 men sämre rollcage i skärmlocket, trycker man på locket blir de störningar på skärmen, illa

Ska bli spännande att provköra den när den väl landar i Sverige.

Permalänk
Medlem

Lite synd att de tagit bort switchable graphics, rollcagen i locket samt inte gjort en markant uppgradering av det separata grafikkortet.

Men å andra sidan är det ju bra med DisplayPort och en snyggare batterilösning!

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aiwi
Lite synd att de tagit bort switchable graphics, rollcagen i locket samt inte gjort en markant uppgradering av det separata grafikkortet.

Men å andra sidan är det ju bra med DisplayPort och en snyggare batterilösning!

Japp, håller med, frånvaron av switchable graphics är ju i praktiken en försämring jämfört med nuvarande T400 och detsamma gäller rollcagen. Jag måste prova att klämma på skärmen när jag får tag i en T410, crappy om den störningar när man är lite hårdhänt med locket som på en SIBA holk...

Dessutom läste jag att den nya powerbricken till W510 väger 830 gram (!) då de behövs så mycket kräm till quadcoren så den vanliga 90 wattaren inte räcker till. Känns som de spelar mindre roll att dom lättat diverse delar bla tangentborden genom att borra ur de och så ska man släpa med sig en strömadapter som väger nästan ett kilo...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Äntligen har NBR kommit med en review på T410:an:

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=5525&review=...

Rejält förbättrad prestanda jämfört med T400 men sämre rollcage i skärmlocket, trycker man på locket blir de störningar på skärmen, illa

Ska bli spännande att provköra den när den väl landar i Sverige.

Känns som inte är någon vidare uppgradering, och att de har droppat switchable graphic var synd dock. Men de lyckades ändå få ut ~7h med 9cell, det är kanske inte så illa ändå?

Jag var dock lite konfunderad när recensionen stod att T410 har owl-fan konstruktion. T400 har väl samma konstruktion också? Har för mig att jag läste det någonstans för länge sen.

Tror att en topp specad T400 klår T410 med intel graphic.

Förresten vet nån ifall man kan byta T400 standard tangentbord mot det som man finner i T400s och nyare modeller?

Permalänk
Medlem

Det blir värre.

tydligen har inte T410 någon rollcage alls men det finns en sak som är betydligt snålare.

T400:
Top: Super-Elastic PolyCarbonate (SEPC); Bottom: Carbon-Fiber Reinforced Plastic

T410:
Top: Acrylonitrile-Butadiene-Styrene (ABS) plastic; Bottom: Carbon-Fiber Reinforced Plastic

T400s:
Display cover: Carbon-fiber reinforced plastic (top),
glass-fi ber reinforced plastic (side walls); Base: Magnesium alloy

T510:
Display cover: Glass-fiber reinforced plastic; Base: Carbon-fi ber reinforced plastic

W500:
Top: Super-Elastic PolyCarbonate (SEPC); Bottom: Carbon-Fiber Reinforced Plastic

W510:
Display cover: Glass-fiber reinforced plastic; Base: Carbon-fi ber reinforced plastic

SL410/510, etc
Scratch-resistant ABS plastic

ABS-plast är svagt, billigt och dåligt, billig skit. "SIBA-holk" som du så fint uttryckte det.

Polykarbonat aka Lexan är bra men inte i närheten så bra som kolfiber, magnesium är en värdelös metall egentligen, svag, skör, inte styv, angrips lätt av kemikalier, blir "gammal".

T510, W510, T410s verkar ha nån rollcage i glasfiber.

R400 har kolfiberskal med sidor av glasfiber och magnesium rollcage, den kan man få med Intel Core2 Duo processor T9900 (3.06GHz 1066MHz 6MBL2)
som bäst.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=452980
http://lenovoblogs.com/designmatters/?p=3189

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alact

Jag var dock lite konfunderad när recensionen stod att T410 har owl-fan konstruktion. T400 har väl samma konstruktion också? Har för mig att jag läste det någonstans för länge sen.

Tror att en topp specad T400 klår T410 med intel graphic.

Förresten vet nån ifall man kan byta T400 standard tangentbord mot det som man finner i T400s och nyare modeller?

Ja från alla TP från centrino 2 (och även X300) har "uggle-fläkten" men detta ska tydligen vara en förbättrad version där fläkthuset är mindre men de verkar å andra sidan ge upphov till ett högfrekvent ljud...

Nej de går inte att byta till T400s tangentbordet med stor esc+del, dom har skruvhålen på andra ställen än tex T400.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Det blir värre.

tydligen har inte T410 någon rollcage alls men det finns en sak som är betydligt snålare.

T400:
Top: Super-Elastic PolyCarbonate (SEPC); Bottom: Carbon-Fiber Reinforced Plastic

T410:
Top: Acrylonitrile-Butadiene-Styrene (ABS) plastic; Bottom: Carbon-Fiber Reinforced Plastic

T400s:
Display cover: Carbon-fiber reinforced plastic (top),
glass-fi ber reinforced plastic (side walls); Base: Magnesium alloy

T510:
Display cover: Glass-fiber reinforced plastic; Base: Carbon-fi ber reinforced plastic

W500:
Top: Super-Elastic PolyCarbonate (SEPC); Bottom: Carbon-Fiber Reinforced Plastic

W510:
Display cover: Glass-fiber reinforced plastic; Base: Carbon-fi ber reinforced plastic

SL410/510, etc
Scratch-resistant ABS plastic

ABS-plast är svagt, billigt och dåligt, billig skit. "SIBA-holk" som du så fint uttryckte det.

Polykarbonat aka Lexan är bra men inte i närheten så bra som kolfiber, magnesium är en värdelös metall egentligen, svag, skör, inte styv, angrips lätt av kemikalier, blir "gammal".

T510, W510, T410s verkar ha nån rollcage i glasfiber.

R400 har kolfiberskal med sidor av glasfiber och magnesium rollcage, den kan man få med Intel Core2 Duo processor T9900 (3.06GHz 1066MHz 6MBL2)
som bäst.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=452980
http://lenovoblogs.com/designmatters/?p=3189

Jo jag såg de där om också, verkar lite som kostnadsjakten har förvärrats, tråkigt

Jag brukar ta ett stadigt grepp i varsitt hörn av en dator och dra en hand från mig och en mot mig för att se hur stabil skärmkonstruktionen är och något säger mig att de här lösning är sämre än tex T61p med dess rollcage. Men jag vill givetvis provköra den först men precis som du säger så är ABS=plast=SIBA

De verkar som T410s är "toppmodellen" med SG. Mycket tråkigt att alla 15 tummare (t510,W510) är 16:9 medan 14 tummarna stannar kvar på 16:10 som jag föredrar. Detta innbär att W510 (1920x1080 dvs FHD) har sämre upplösning än W500 med 1920x1200 (WUXGA).

Skoj i alla fall att prestandan har tagit ett rejält kliv uppåt.

Och än inget chocksänkning av priset på W500, gaaah.

Edit: nu har de börjat få sina W510 i staterna, 16:9 får datorn att verka väldigt bred:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=453245&page=...

Permalänk
Medlem

Det man blir lite besviken på är att T410 har i7 som option, men sämt byggkvalitet. T410s verkar ha i5 som max och den verkar ha prismatiskt 6-cells batteri, det verkar inte gå att ha 9 cell till den.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.