Prickar på skärmen - Zepto A15 bärbar dator

Permalänk
Medlem

Prickar på skärmen - Zepto A15 bärbar dator

Min Zepto Nexus A15 har gått sönder (från Okt 2008). Det har börjat dyka massa fula gruskorn överallt på skärmen.
Har provat allt från att installera om OS, nya drivrutiner, öppna datorn och rengor flänsen samt lagt ny pasta.

Det skumma är att om jag kör i Safe mode eller utan drivrutiner då visas inga prickar i huvudtaget.... WTF...

Trodde jag hade pejlat in felet, att grafikkortet har gett upp (antagligen minneskretsarna)... men att prickar fösvinner när man kör utan drivrutiner är helt bortom min förståelse.

Någon som kankse är kunnig och kan förklara det?

Zepto Nox A15
T8100
4GB DDR II RAM
GeForce 9600M 512MB
120GB
15'1"
XPP

//Vincent

Permalänk
Vive la liberté!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8953...

Mycket att läsa. Enkelt sagt så aktiverar drivrutinerna användningen av de delar som inte får korrekt kontakt, vilket resulterar i prickarna du ser.

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort gick inte att köra med drivrutiner. Utan drivrutiner så gick det att vara inne i windows, fick kanske artefakter en gång var 10:e minut eller så men annars så gick det.

Löste det genom att baka det. Har skrivit en guide om det någonstans här på forumet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

ahh... vänta nu. Den känner jag igen... Du använde en värmepistol och IR-värmepistol (vad dem nu kallas för...).

Lite för radikalt för mig... Men jag ska försöka hitta en reservdel till min Zepto, från en defekt Zepto. Tills dess så letar jag efter en ny burk... BTW, din guide var imponerande.

Kan ju passa på att dela med mig en fundering. Såg en annons på blocket på en bärbar dator från MSI. Den står att den har en T9600. Pratade med ägaren och han sa att det är en E8235 CPU....Det kan inte stämma... E-serien sitter i stationära och CPUn är relativ stor, vilket gör att den får ej plats i en bärbar dator. Jag är helt övertygade om att han ser fel eller har jag fel?

//Vincent

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Mitt grafikkort gick inte att köra med drivrutiner. Utan drivrutiner så gick det att vara inne i windows, fick kanske artefakter en gång var 10:e minut eller så men annars så gick det.

Löste det genom att baka det. Har skrivit en guide om det någonstans här på forumet.

Permalänk
Medlem

Nej, jag använde ugnen

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Bokstavligen talat bakat... hur gjorde du?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Tråden är låst för att (fula ord) folket låste den för att jag hade kommit på idéen dagen innan tävlingen kom -.-
Men det funkar, har gjort det två gånger. Osäker när det gäller bärbara.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Vive la liberté!

Teoretiskt fungerar det för bärbara, praktiskt är problemen att det är mycket mer plastfilm att ta bort och saker att förebreda innan man kan köra in moderkortet i en ugn. Sen är kortet tätare packat med komponenter och det är större risk för att man råkar ha sönder något.