Permalänk
Medlem

Vilka märken/modeller bör undvikas?

Om man vill ha nåt bra som håller länge och fungerar som det ska utan problem,
vad ska man inte köpa då? Det verkar som HP har mycket problem med det mesta, även Acer verkar inte vara några höjdare.

Om man betalar mycket pengar då får man bra grejer oftast men om man ändå vill hålla sig inom rimliga nivåer, vilka fabrikat/modeller är mest problemfria?

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk

Om man inte vill ha en spellaptop gör Lenovo mycket bra bärbara (detta gäller Thinkpad modellerna), vill du ha en fint speldator så tillverkar Alienware mycket fina bärbara, jag har själv en M15X och den har fungerat bra i två månader nu

Permalänk
Medlem

Acer skulle jag undvika. HP har jag haft många utan problem men det verkar som om en del i nya pavilion-serien krånglar. HPs support här i Sverige är däremot väldigt bra. Min HP nx9420 hämtades dagen efter jag ringt supporten och fick tillbaka den efter 6 arbetsdagar med nytt moderkort. Många brukar säga att Asus support är sådär men de kanske har bättrat sig?

Permalänk
Medlem

Inte säker på vilka, men har en HP som är helt problemfri och varit sen den skaffades för drygt 1 år sen, dock slängde ut Vista x64 som den kom med, inte för att vista är dåligt men HP variant var så full av bloatware att DET orsaka en del problem, idag går den med windows 7 och totalt problemfri, ok batteriet kunde ju räcka längre kanske.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har haft acer laptop- skitkvalité ( i alla fall på de billigare modellerna, och då jämför jag med bla HP)

Permalänk
Medlem

Nu är inte statistiken så gammal så jag tror den är mogen än att refereras till: http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus_bast_hp_samst_i_k...

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Asus verkar leda ligan statistikmässigt, jag har själv en asus netbook, plasten känns ganska bra och solid för att vara plast, men jag skulle aldrig komma på tanken att tex slänga ner den i naken i en fullproppad väska, för det klarar den inte, grejerna i den kanske håller länge men det blir mekaniska påkänningar som kommer knäcka den tror jag.

Det första som behövs är bra interna delar som håller länge, om inte det finns så spelar det liksom ingen roll att skalet är bra (och vice versa).

Polarn köpte precis en budget-Packard Bell, den gav ett väldigt lågt kvalitetsintryck, en sån skulle jag inte våga ha med mig nånstans, nån sån ska inte jag ha iaf.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa en ny bärbar skulle det mest troligt bli i fallande ordning:

Lenovo Thinkpad
HP EliteBook (eventuellt ProBook)
Dell Latitude/Precision

Övriga tänkbara kan vara vissa Sony Vaio-modeller, MacBook Pro och givetvis Panasonic Toughbook eller liknande modeller (fast bara om någon annan betalar..).

Permalänk
Medlem

Tänkpaddorna verkar vara lättare än elitböckerna, sånt gillar jag, vetifan om man vågar satsa på en hp alls faktiskt.

Dell: hmm hittar varken latitude eller precision på svenska sajten. ittar bara inspiron och studio, och xps som verkar va bättre.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk

En begagnad padda kanske?
Vågar man inte köpa en på blocket kan man köpa hos tex. Inrego
http://www.inregodirekt.se/begagnad/barbart/lenovo_thinkpad_t...
Inrego brukar lämna 3 månader garanti, men T61 och 3 år och det strax över 2 år sedan som T61 började säljas. Så man har säkert minst 10-20 månaders garanti via Lenovo kvar.

Permalänk

har ägt 5 olika laptop märken, (Acer, Asus, Fujitsu siemens, Dell, Apple) och kan med lätthet säga att de märken som har haft bäst bygg-kvalite (& support) är DELL & Apple.

räcker att bara "känna" på en Acer (låt säga 8-10k klassen) mot en DELL eller IBM (i samma prisklass) så känner man direkt skillnad i tangentbord, chassi...o.s.v.

(utan tvekan) absolut bästa kvalite

---------------------------------------------
Apple Macbook Pro....(unibody aluminium chassi, vad mer kan man säga )
Dell Xps & Dell Precision
IBM Thinkpad
HP

.......Jänkarna kan det här med kvalitet-produkter & Design.

------------------------------------------------------------
sämst kvalitet ((men mycket hårdvara för pengarna))
------------------------------------------------------------------------------
Acer
Asus
Packard Bell
Zepto

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk

Den här datorn är prisvärd: http://www.dustinhome.se/pd_5010369720.aspx

Och den här är bland de bästa och har sjukt bra kvalité: http://www.dustinhome.se/pd_5010367275.aspx