Permalänk
Medlem

Installation av windows 7 på bärbar?

Tja! jag ska installera Windows 7 på tjejens laptop. Det är en Acer aspire 7530G med Vista som operativsystem. Tänkte bara höra om det kan bli komplikationer när man installerar om ett operativsystem på en märkes dator som Acer, om det kan bli strul med drivisar eller om det bara att köra.

Just det! var en sak till, vad ska man välja 32 eller 64 bitsversionen av W7?
Laptoppen har en AMD turion x2 ultra prolle på 2.1 ghz och 4 GB ddr2 ram minne, samt ett geforce 9400M 256 MB grafikkort.

Är ny här på forumet, så jag vet inte om jag är inne på rätt avdelning eller har tagit med all spec på datorn som behövs för att ge svar.

Hoppas någon kunnig sweclockare kan hjälpa mig med svar:D

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem

om du vill kunna andvända 4 gig ram så måste du ha 64bit, annars med 32bit så andvänds bara 2 gig

Visa signatur

Sveriges största utbud på Dekaler och Fodral till Macbook! MacDekaler.se

Permalänk
Medlem

kommer datorn bli segare om man använder 64bits versionen? eller räcker datorn till för driva runt det utan problem?

tack förs varet föresten:D

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hikkera
om du vill kunna andvända 4 gig ram så måste du ha 64bit, annars med 32bit så andvänds bara 2 gig

det används tre gig på 32 bitars inte 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskar05
det används tre gig på 32 bitars inte 2

Det används olika mycket beroende på datorkonfiguration, primärt beroende på vilket grafikkort man har.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner för vista fungerar utmärkt i W7, men varför uppdatera från vista, för så mycket bättre är inte W7, och det går att få en vista burk att fungera snabbt
och felfritt

Permalänk
Vila i frid

Instämmer, att uppgradera från Vista till W7 är rätt meningslöst om man absolut inte bara måste ha W7. Det går att pilla med Vista så att det blir bra mycket rappare och inte joggar hårddisken i tid och otid.

Exemplet på tweaks @ http://tweakhound.com/vista/tweakguide/page_1.htm

På en laptop som går att bestycka max 4 GB, kör 32-bitars pga kompatibilitet om du inte måste köra ett program som bara finns i 64-bitars version.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Datorn har börjat strula, den stängs av lite när den vill och har blivit seg.

Sen var det där med att bränna en återställningsskiva som Acer vill att man ska göra närman startar datorn första gången ... det gjordes alldrig så jag har ingen Vista skiva.
Men jag har två windows 7 skivor som jag köpte på amazone när dom hade reapris. Tänkte att jag kunde ta och dra nytta av ett ex av dom.

Tyvär är det så att min tjej anklagar mig för att ha segat ner hennes dator, jag lever i tron av att jag är oskylldig men kan inte bevisa det.
Nu tänkte jag fixa den.. men fy å fasa om nått skulle gå snett!! skulle bli en riktig jobbig situation.
Så jag tackar för alla svar och bra tipps jag fått och kan få:)

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem

den återställnings skiva finns på datorn, ofta på D, om du inte raderat den, och bland alla program på datorn finns ett som bränner det till Dvd.

Permalänk
Medlem

ahhh ok, måste bara fixa lite tomma dvd skivor såjag kan testa.

Tack mannen!!

Visa signatur

tja