Permalänk
Medlem

Datan börjar lagga efter ca 15 min

Hallå !

Min Dell Studio Xps 1640 börjar lagga efter cirka 15 minuters spelande, fattar inte varför. Har alla drivrutiner som behövs. även provat alla olika OS med 64 bit och 32 bit, men samma problem. Problemet kom helt plötsligt, då datan inte gjort såhär förr. Om någon vet vad felet är och hur man kan fixa det snälla skriv då hur här !

Mvh!

Permalänk
Medlem

Blir den varm? Vad har du för temps idle och load?

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Avstängd

Hur länge sedan var det du tog ur allt dam från den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pylons
Hur länge sedan var det du tog ur allt dam från den?

Hur får man ut dammet ur en laptop?

@Fixoon
Datan blir inte speciellt varm, normal temeparutur skulle jag tro

fler förslag någon?

Permalänk
Medlem

kolla tempen iaf, kan vara så att fläkten fått agera dammsugare

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Datan lär inte bli så varm, det är nog större problem med datorn
Det finns nog lite olika lucker under datorn, tex den för ram, dammsug där men nudda inget som sitter där, om det är hål i de där luckorna kan du dammsuga igenom. Ladda ner Everest Ultimate från Lavalys

EDIT: http://www.lavalys.com/products.php?ps=UE&lang=en&page=10
Den kollar du temp med, tryck dator sen sensorer när du installerat programmet.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Innan lagget börjar är temeraturerna på cirka 33~ grader celsius, sen när lagget börjar går de upp cirka 20 grader på processorer o grafik etc.

Är det normala temperaturer? vad kan va fel? :S

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Souner
Innan lagget börjar är temeraturerna på cirka 33~ grader celsius, sen när lagget börjar går de upp cirka 20 grader på processorer o grafik etc.

Mvh

Gissar att du har samma problem som många 1645-ägare:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=446193

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yohan12
Gissar att du har samma problem som många 1645-ägare:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=446193

Men jag har original laddare till laptopen som är 90w, där står de man ska ha högre än 90w :/.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Souner
Hur får man ut dammet ur en laptop?

@Fixoon
Datan blir inte speciellt varm, normal temeparutur skulle jag tro

fler förslag någon?

Dammsugare?:)

Visa signatur

Rasmus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Souner
Hur får man ut dammet ur en laptop?

@Fixoon
Datan blir inte speciellt varm, normal temeparutur skulle jag tro

fler förslag någon?

Datan håller säkert en 30 graders nivå. Datorn o andra sidan kan kanske blir för varm. Kör kompressor och blås genom den.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Souner
Men jag har original laddare till laptopen som är 90w, där står de man ska ha högre än 90w :/.

Dell Studio XPS 1645 (som jag beställt) har problem med CPU throttling. Det innebär att den bl.a nerklockas av bios när CPU och GPU drar mer än 90W, t.ex när man kör spel. Detta för att inte skada nätadaptern. I länken jag skickade så är det många som använder en 130W nätadapter tillsammans med ett program som gör att inte CPUn throttlar (har inget bättre svenskt ord). Jag antar att de hjälper att göra på samma sätt med en 1640.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yohan12
Dell Studio XPS 1645 (som jag beställt) har problem med CPU throttling. Det innebär att den bl.a nerklockas av bios när CPU och GPU drar mer än 90W, t.ex när man kör spel. Detta för att inte skada nätadaptern. I länken jag skickade så är det många som använder en 130W nätadapter tillsammans med ett program som gör att inte CPUn throttlar (har inget bättre svenskt ord). Jag antar att de hjälper att göra på samma sätt med en 1640.

Fattar inte riktigt, men om jag ska använda det programmet måste jag köpa en 130W adapter till datan eller? ..

Permalänk
Medlem

Dammsug inte datorn!
Även om dammsugaren inte rör vid några komponenter kan den sprida statisk elektricitet genom luften.

Tryckluft är ett mkt bättre alternativ.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Dammsug inte datorn!
Även om dammsugaren inte rör vid några komponenter kan den sprida statisk elektricitet genom luften.

Tryckluft är ett mkt bättre alternativ.

Öppnade precis datorn, den var inte alls dammig så behöver inte tryckluft eller något sådant.. vad kan va fel?

Permalänk
Medlem

Börjar den lagga efter en stunds spelande tyder det ofta på överhettning, ev. drivrutinskonflikter.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Souner
Fattar inte riktigt, men om jag ska använda det programmet måste jag köpa en 130W adapter till datan eller? ..

Tänker inte svara om du inte slutar kalla datorn för datan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yohan12
Tänker inte svara om du inte slutar kalla datorn för datan

Förlåt, datorn då

@SAiKoU
Det är exakt samma utan drivrutiner också

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket tyder på att du lider av det konstruktionsfel som beskrivs i länken
som yohan12 har gett.

Alltså, invänta ev uppdatering/lösning från Dell eller skaffa anti-throttlingprogrammet och en 130w nätdel.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Väldigt mycket tyder på att du lider av det konstruktionsfel som beskrivs i länken
som yohan12 har gett.

Alltså, invänta ev uppdatering/lösning från Dell eller skaffa anti-throttlingprogrammet och en 130w nätdel.

Fo3

Men för ungefär 1 vecka sen så var datorn helt normal, så det kan inte vara konstruktions fel. Den har fungerat perfekt i ett halvt år tills nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Souner

@SAiKoU
Det är exakt samma utan drivrutiner också

Menar du att det efter 15 minuter blir samma sak om du tar bort drivrutinerna? Du måste skoja med oss, tar du bort dem borde inga spel fungera

Gå in på dells hemsida och ladda ner de senaste drivrutinerna till precis allt, som till exempel grafikkrets, wlan, ja allt som finns.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!