Klantade mig under W7-installationen. Nu startar inte w7

Permalänk
Medlem

Klantade mig under W7-installationen. Nu startar inte w7

Argh jag skäms och vrider mig i frustration >.<

Jag köpte just en Vaio, till vilken W7 ingår. Jag tog ut datorn ur förpackningen och satte in sladden. Jag tryckte på på/av-knappen och det gick väl ca 15s innan jag upptäckte att strömsladden satt löst. För att testa detta drog jag i sladden.

Flopp sa det så lossnade kontakten och datorn svartnade. Batteriet låg kvar i kartongen och W7 tyckte INTE om att jag stängde av strömmen innan W7 vaknat till liv. Nu kommer jag till "Setup is starting services", sen dyker det upp en ruta med felmeddelandet

"Install Windows

The computer restarted unexpectedly or encountered an unexpected error. Windows installation cannot proceed. To install windows, click "OK" to restart the computer, and then restart the installation."

Trycker man på OK så kommer samma ruta upp efter uppstart.

Huset är fullt av datorer, kan jag på NÅGOT sätt fixa detta ikväll? Jag har en jättefullbokad vecka framför mig och jag har hela kvällen och natten fri ikväll. Stället där jag köpte datorn har stängt.

Permalänk
Medlem

Nä jag har gett upp, jag åker in till stan och byter mot en ny imorgon istället. Så dj*vla surt.

Jag kan inte komma så långt som till commandprompten heller så jag kan inte göra en installation från USB-minne.

Permalänk
Medlem

Testa och se om du kan köra utan batteriet installerat.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Det är gjort! Ingen skillnad.

Visst borde detta gå på garantin? Min förhoppning är att jag ska kunna byta mot en ny imorgon.

Permalänk
Medlem

klantighet finns ingen garanti för

Permalänk
Medlem

Nej det går inte på garanti, men fixa fram en windows 7 skiva och installera med nyckeln som sitter på datorn.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gått tillbaka med datorn och sagt att problemet var så när du fick den. De kan inte överbevisa dig.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att gå dit och säga.. vad är detta? Såhär var det när jag startade datorn

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Medlem

Om det inte följde med en återställningsskiva så kan du nog få en om du ringer supporten, sen är det bara att boota från den skivan.

Permalänk
Medlem

Detta är ett problem som har uppstått på senare tid. Numer är det samma sak även på de dyrare modellerna. Tillverkarna snålar med skivor och kör med konstiga återställningspartitioner och liknande.

Datorn skall tåla att köras slut på ström utan att du måste uppsöka service. Tvivlar på att säljaren vägrar dig hjälp.
Gå dit, lämna in dator och säg inte mer än nödvändigt (helst inget alls).

MVH Tim

Permalänk
Medlem

Som folk säger här.. gå tillbaka till affären och säg att den var så när du fick den

Tänk va kul om någon medlem här själv ser detta och blir den säljaren som tar emot dig när du kommer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Tänk va kul om någon medlem här själv ser detta och blir den säljaren som tar emot dig när du kommer

Vad spelar det för roll. Han köpte en dator som skall fungera.
Skall man vara petig så borde man kunna kräva att säljaren installerar W7 i butiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Vad spelar det för roll. Han köpte en dator som skall fungera.
Skall man vara petig så borde man kunna kräva att säljaren installerar W7 i butiken.

Nu får du väl ta och ge dig.

------------

Har man själv gjort ett misstag så kan man väl inte gå in och klaga/ljuga i butiken?

Ni som påstår detta är helt otroliga.

Skäms på er..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Growth
Nu får du väl ta och ge dig.

------------

Har man själv gjort misstag så kan man väl inte gå in och klaga/ljuga i butiken?

Ni som påstår detta är helt otroliga.

Skäms på er..

Han har betalat för en dator med en W7 installerat.
En dator skall tåla sådant här. Tilvlerkaren/säljaren skall utgå ifrån att kunden är en idiot, annars skall man göra datorn mera startklar eller skicka med skivor.
Nu är datorn stendöd och man inte kan göra något själv = bristfällig design!
Han kunde ha klantat sig utan att veta om det.
Var mycket bättre förr! Det följde med alla nödvändiga skivor med min gamla Latitude D400!

EDIT: Påstår ej att TS är idiot menar bara att datorerna skall kunna hanteras av ens farmor!
EDITII: Påstår ej att TS's farmor är idiot menar bara i allmänhet...

Permalänk
Hedersmedlem

En dator ska inte sluta fungera bara för att strömsladden råkar åka ur. Visst, trådskaparen har klantat sig, men det är inget misstag som borde kosta honom datorn.

Självklart ska han gå tillbaka med datorn om det känns som den smidigaste lösningen. Om jag var säljare hade jag gjort vad jag kunnat för att hjälpa honom, antingen jag visste om exakt vad som hänt eller inte. Jag hoppas att de flesta säljare har samma inställning.

Permalänk
Medlem

Håller med Growth. Skulle vilja påstå att det säkerligen är olagligt att ljuga på detta vis när man själv skapat felet vid första början.

TS : Du kommer inte åt att starta upp datorns bootsystem och därigenom kunna köra en fabriksåterställningar / starta om installationen på nytt? Med vadförknapp det nu är för VAIO.. F5 eller liknande?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

I manualen står det klart och tydligt att man ej får bryta strömförbindelsen under installation.

Gör man inte som det står så kan systemfilerna bli skadade.

Hur svårt är det att fatta?

Gör man som det står så fungerar det. Efter det att du installerat klart os, bränner man ut 4st återställningsskivor som innehåller os, program, drivrutiner osv..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Tänk va kul om någon medlem här själv ser detta och blir den säljaren som tar emot dig när du kommer

Vad bryr sig säljaren om det? Vem slickar röven på företag nuförtiden? Hellre kundens bästa än något löjligt företag(även om man jobbar där).

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Fattar helt ärligt inte varför "pc" tillverkarna inte gör som Apple, när man för första gången startar datorn kommer bara inställningswizzarden upp, OSET är redan installerat. Det man får göra är ett konto, konfigurera mail och lyknande, väldigt smidigt och enkelt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Vad bryr sig säljaren om det? Vem slickar röven på företag nuförtiden? Hellre kundens bästa än något löjligt företag(även om man jobbar där).

Det sker i större utsträckning än vad du verkar tro. Tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Fattar helt ärligt inte varför "pc" tillverkarna inte gör som Apple, när man för första gången startar datorn kommer bara inställningswizzarden upp, OSET är redan installerat. Det man får göra är ett konto, konfigurera mail och lyknande, väldigt smidigt och enkelt.

De flesta har så redan? Tog 5min för mig från start till arbete första gången jag startade min laptop (även förra laptopen). Även fått med återställningsskivor till mina laptops som man enkelt kan köra för att återställa allt.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Growth
Nu får du väl ta och ge dig.

------------

Har man själv gjort ett misstag så kan man väl inte gå in och klaga/ljuga i butiken?

Ni som påstår detta är helt otroliga.

Skäms på er..

[/QUOTE

Om det är någon som ska skämmas så är det väl du? Klart att det är säljarens ansvar att lösa detta. Jag kan bara instämma med andra här, det är skandal att man inte ens kan få med en installationsskiva för sitt operativsystem när man köper en dator.

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Edge
Det sker i större utsträckning än vad du verkar tro. Tyvärr.

Jag är fullt medveten att det inte är så som man hoppas på att det skulle vara. Jag ville säga det på ett lite sarkastiskt vis. Sannolikheten är ganska stor att 98% av världens befolkning är av den typen som gör det(slickar företag i röven).

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Detta skrivs från laptopen ifråga!

Jag var upptagen under dagen (sista veckan innan jag lämnar landet för studier) så min rara mamma erbjöd sig att åka in till stan och prata med säljarna.

Jag ringde supporten under en rast innan mamma åkte och de sa direkt att man skulle trycka på f10 under uppstart för att komma till VAIOs recovery-läge. Jag hade inte datorn i närheten så jag hann aldrig prova det. Det tog dock inte lång tid för säljarna (Alina!) att fixa felet och när jag kom hem så var W7 installerat.

Om detta händer någon annan n00b så kolla hur du ska trycka för att komma till ditt recovery-läge ( vilket sitter, så att säga, "djupare" än windows). Prova F-tangenterna.

Stort tack till Alina för att de stod ut med mig! Jag vet hur det är när mycket tid går åt till en enda jobbig kund och jag uppskattar verkligen servicen.

Jag besökte dem flera gånger innan jag köpte datorn och hade möjlighet att köpa på annat håll för bättre pris men det känns väldigt rätt att handla från Alina.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av axxxel
Detta skrivs från laptopen ifråga!

Jag var upptagen under dagen (sista veckan innan jag lämnar landet för studier) så min rara mamma erbjöd sig att åka in till stan och prata med säljarna.

Jag ringde supporten under en rast innan mamma åkte och de sa direkt att man skulle trycka på f10 under uppstart för att komma till VAIOs recovery-läge. Jag hade inte datorn i närheten så jag hann aldrig prova det. Det tog dock inte lång tid för säljarna (Alina!) att fixa felet och när jag kom hem så var W7 installerat.

Om detta händer någon annan n00b så kolla hur du ska trycka för att komma till ditt recovery-läge ( vilket sitter, så att säga, "djupare" än windows). Prova F-tangenterna.

Stort tack till Alina för att de stod ut med mig! Jag vet hur det är när mycket tid går åt till en enda jobbig kund och jag uppskattar verkligen servicen.

Jag besökte dem flera gånger innan jag köpte datorn och hade möjlighet att köpa på annat håll för bättre pris men det känns väldigt rätt att handla från Alina.

Och så fick sagan sitt lyckliga slut..

Growth: Somna om

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av martin_p
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Growth
Nu får du väl ta och ge dig.

------------

Har man själv gjort ett misstag så kan man väl inte gå in och klaga/ljuga i butiken?

Ni som påstår detta är helt otroliga.

Skäms på er..

[/QUOTE

Om det är någon som ska skämmas så är det väl du? Klart att det är säljarens ansvar att lösa detta. Jag kan bara instämma med andra här, det är skandal att man inte ens kan få med en installationsskiva för sitt operativsystem när man köper en dator.

[/QUOTE]

Det är väl bara att ge fan i att köpa dessa om ej Operativet finns med som skivor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chander
Det är väl bara att ge fan i att köpa dessa om ej Operativet finns med som skivor

Det var ju en bra lösning på problemet. Mitt förslag är att leverantörerna istället börjar skicka med vanliga installationsskivor. Jag ser inget hinder för att göra detta. En skiva med operativsystemet och en skicka med drivrutiner samt program. Det skulle göra livet enklare på många sätt.

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Growth
I manualen står det klart och tydligt att man ej får bryta strömförbindelsen under installation.

Gör man inte som det står så kan systemfilerna bli skadade.

Hur svårt är det att fatta?

Gör man som det står så fungerar det. Efter det att du installerat klart os, bränner man ut 4st återställningsskivor som innehåller os, program, drivrutiner osv..

Vad händer om strömmen går där hemma, är väl samma sak där. Om nu strömmen går så enligt dig ska jag inte få tillbaka en fungerande dator.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danny1891
Och så fick sagan sitt lyckliga slut..

Growth: Somna om

Somna om kan du göra själv.

Citat:

Vad händer om strömmen går där hemma, är väl samma sak där. Om nu strömmen går så enligt dig ska jag inte få tillbaka en fungerande dator.

Det är väl inte butikens/företagets problem egentligen!? eller hur??

Visst kan dom välja att göra kunden nöjd om dom känner att det är det bästa i det läget. Upp till dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
Det var ju en bra lösning på problemet. Mitt förslag är att leverantörerna istället börjar skicka med vanliga installationsskivor. Jag ser inget hinder för att göra detta

Då kan jag förklara problemet för dig;

Stollekund tappar bort sina installationsskivor, vilket skapar -fruktansvärt- mycket merarbete för återförsäljare samt tillverkare.

Ligger informationen på HDD tappas den inte bort, och gör man korrekt är detta inget problem.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8