Permalänk
Medlem

Qx9650

Hallå!
Jag har precis köpt en QX9650 begagnad till ett bra pris. (så klaga inte att de slöseri med pengar, bla bla).

Undrar nu hur jag ska gå till väga för att klocka upp den. Den ligger som sagt på 3,0 orginal men hur ska jag gå till väga för att klocka upp den till 3,8 - 4.0?

Har denna kylare så hoppas det kommer räcka:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=444873

Tack på förhand

Permalänk
Proffsmoddare

Vet du inte hur du klockar så är det slöseri!

Läs guiderna i forumet. Gå inte över 1.4v och kör sedan hårt!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

Hur mycket fick du den för?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig? Vad ska jag öka osv! och var gör jag det

Permalänk

i stora drag, du höjer FSB'n när de bluescreenar -> höj volten.

dock är de mycket mer att hålla reda på så jag rekommenderar starkt att du läser igenom FAQ'en för överklockning! mycket hjälpsam.

Off topic, sjukt bra pris på QX9650 prollen! grattis till en grymt bra affär

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nollad
i stora drag, du höjer FSB'n när de bluescreenar -> höj volten.

dock är de mycket mer att hålla reda på så jag rekommenderar starkt att du läser igenom FAQ'en för överklockning! mycket hjälpsam.

Off topic, sjukt bra pris på QX9650 prollen! grattis till en grymt bra affär

Okej, Tackar! Om du kan du har inte lust att hjälpa mig lite senare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PatrikNystrom
Om du kan du har inte lust att hjälpa mig lite senare?

Hjälp till självhjälp: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Så svårt är det inte

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Hjälp till självhjälp: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Så svårt är det inte

Jag har kollat på den där, men tror inte jag kan lära mig från Scratch med den där Guiden

Permalänk

Har du tänkt lära dig från scratch så får du nog inte mycket hjälp här, de flesta kommer nog be dig att höja volten lite och sen öka FSBn och hoppas på det bästa, finns sällan folk som har tålamod nog att gå igenom hela processen med EN användare, försök lära dig själv.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PatrikNystrom
Jag har kollat på den där, men tror inte jag kan lära mig från Scratch med den där Guiden

hmm dummaste jag hört..

Permalänk
Avstängd

gå in på youtube finns massor med filmer
edit: tog en minut http://www.youtube.com/watch?v=0mnImJ0Fqcg

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Har du tänkt lära dig från scratch så får du nog inte mycket hjälp här, de flesta kommer nog be dig att höja volten lite och sen öka FSBn och hoppas på det bästa, finns sällan folk som har tålamod nog att gå igenom hela processen med EN användare, försök lära dig själv.

Vill ju inte bränna processorn...

Permalänk
Medlem

Du pränner inte processorn om den inte är över om den inte är över 85grader och 65grader är det som rekomenderas MAX vid 24/7 klock. läs guiden fattar du inte så läs den tills du gör det.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PatrikNystrom
Jag har kollat på den där, men tror inte jag kan lära mig från Scratch med den där Guiden

Låt mig fråga dig detta då: Om du inte kan lära dig från scratch med hjälp av en utförlig FAQ om överklockning, hur mycket hjälp tror du inte kommer att krävas i den här tråden? Och tror du någon har lust att lägga den tiden på en enda person? Återkom gärna om du har någon mer specifik fråga senare, förstår du inte grunderna så kommer varje svar du får att orsaka en motfråga.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

TheJerk: vet inte riktigt, men jag löser de där får väl helt enkelt lära mig!

Permalänk

Som ägare av en likadan cpu så an jag kanske ge dig några tips.

Jag gjorde så att jag körde original fsb och multipel och sänkte Vcore så mycket som möjligt för att ändå kunna utföra intel_burn_test/prime95 utan bekymmer.
Denna inställning kan sedan sparas i bios och användas när du inte har behov av någon överklockning.

Sedan gjorde jag som så att jag höjde fsb till 400 och använde mig sedan av multiplern för att höja ett steg i taget. 10x400=4Ghz t.ex.
Multipliern höjs på mitt moderkort i halvsteg, 8 8,5 9 9,5 osv. Så du gör en höjning med 200Mhz varje gång.
Är systemet inte stabilt så höj Vcore några steg.

Mitt exemplar vill tyvärr inte gå stabilt över 4Ghz utan en sjukt hög Vcore så jag håller mig där. Kanske din cpu är ett bättre exemplar.

Jag hamnade på en Vcore på 1,41 @4,0Ghz 10x400fsb som funkat kalas i några månader.

Hör gärna av dig om du vill ha mer hjälp...

Permalänk

Hej Guteklockaren...har en likadan prolle...men lyckas inte klocka den alls...endast stabil vid stock:(
Kör jag FSB 333 samt multipel 9,5 blir det fel på core 3 i OCCT.
Core 3 ligger drygt 5 grader högre än de övriga kärnorna...dock i stock inget fel i OCCT...klarar hela testet.
Kan bara sätta Vcore så lågt som 1,14V...utan att bluescreena.
Något förslag på lösning eller är en kärna defekt?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Hej Guteklockaren...har en likadan prolle...men lyckas inte klocka den alls...endast stabil vid stock:(
Kör jag FSB 333 samt multipel 9,5 blir det fel på core 3 i OCCT.
Core 3 ligger drygt 5 grader högre än de övriga kärnorna...dock i stock inget fel i OCCT...klarar hela testet.
Kan bara sätta Vcore så lågt som 1,14V...utan att bluescreena.
Något förslag på lösning eller är en kärna defekt?

Sorry glömde citera:)

Edit: Har nu FSB 380 och FSB strap to Nortbridge 400...multipel är fortfarande 9...funkar inte med FSB 400
Stabil nu inga fel i OCCT. Skall testa multipel 9,5...vcore är 1,27 samt temp på core 3 når 61 grader vid load.

Edit: ändrat till multipel 9,5....vcore 1,28...inga fel i OCCT...kört 3Dmark06 (vantage funkar inte i sista testet...inte ens i stock?). När jag kör 3Dmark06...ligger kärnorna 63, 61, 64 och 68grader i load...blir lite less på den sista kärnan...:( Vad säger ni kan man köra detta 24/7?...skall ju dessutom snart slänga i mitt GTX480 Superoverclock...då stiger väl tempen på prollen:(
Skall dock testa multipel 10 också...måste veta vad som händer!?

Edit: Multipel 10.0...blåskärm...vad nu...skall jag sänka FSB för att sedan höja multipeln?370x10?

Edit: Blåskärm 375x10 samt 370x10...tror inte det är lönt att prova 365x10...känns inte som om den är stabil vid multipel 10. Nåja 3610mhz är väl ok.

När jag spelar ligger den sisat kärnan på 62 grader...i OCCT ligger den på 68 grader.
Tror det är ok att köra denna klock 24/7....OCCT verkar vara tuffare än ett spel:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Proffsmoddare

Är det lönt att köpa sig en begagnad QX9650 idag med 2600k i topp?

Sitter på en E8400 just nu. Vad vore rimligt att ge för en beg qx9650 i sådant fall?
En i5 2400 presterar ju lika bra som en sådan av vad jag förstått?!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Ville inte byta moderkort än (har ju ddr3 på min bräda)...spelar ju bara Cod4, Cod5, MW2 samt Black Ops...det funkade bra med min core2duo...
När jag dock bytte grafikkort till GTX 480 SOC så märkte jag att det gick trögt....bytte till en QX9650 som jag fick till bra pris så nu flyter det skall:) Dessutom flyter det lite bättre när jag redigerar mina HD-filmer.
QX9650 är jämförbar med i5 750 (1156). Grabben har en sådan och jag får i princip samma poäng i 3Dmark Vantage som honom.
Vi har samma grafikkort...

Tyckte att priset sprang iväg om jag skulle haka på SB-tåget. 1700kr för nytt moderkort samt 1700 för i5 2500k...skulle jag ändå köpa så vill jag ha mer minne (då jag redigerar HD filmer)...då måste jag ha Win7 64 bit....och en hyffsad SSD...en bra kylare till cpu...jaha du ser det springer på;)

Jag hade redan sedan tidigare bestämt att jag skulle vänta på Bulldozer innan jag uppgraderade...kanske jag även väntar ända till socket 1366 ersättare kommer.
Med min nygamla Cpu klarar jag mig nog tills dess...4 kärnor är nästan ett måste för spel idag.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb