Permalänk
Medlem

Windows7 och virusskydd installation

Hej!

Jag har köpt en Comviq Presario CQ60-415so som innebär en uppgradering från Vista till W7 som jag har beställt men inte fått än. Nu undrar jag om jag kan använda datorn som vanligt med Vista eller ska jag vänta tills jag har fått uppgraderingen och har installerat den innan jag börjar använda datorn och spara dokument på den?

Och hur gör jag bäst med antivirus? Jag har inget program inköpt för har laddat AVG från nätet förut eller beställt det från Comhem. Men nu vågar jag inte öppna Internet i min nya dator och börja ladda något utan virusskydd för då hinner ju vad som helst komma in. Jag som inte har erfarenhet om dessa saker skulle vara tacksam för tips.

Permalänk

Du behöver inte vara orolig för virus om det första du gör är att tanka ned en antivirus/antimalware programvara. Vista har inbyggd brandvägg + Windows Defender (antispyware/antimalware) samt den "ökända" sk UAC som skickar en varningsruta så fort något försöker ändra systemet.

Du kan ju tanka ner Microsoft Security Essentials som är microsofts egen antivirus/antispywarelösning eller Avast. MSE går dock inte att tanka ned mha Internet Explorer men med Firefox gick det bra för mig. Alternativt tycker jag Avast fungerar mycket bra.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB