Bokförlag bekräftar Apple-tablet

Permalänk
Medlem

Och ja det är ju Apple så då får vi väl bara läsa de böcker som de godkänner, som är moraliskt och språkmässigt rena och säkra. Priset hamnar väl kring 8-10K kr...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
De senaste årens tester av riktigt små laptoppar/netbooks typ EEE på nio tum eller mindre fick ju alltid kritik för sina små tangentbord.

Därför är det svårt att ens köpa de där riktigt små idag, samt att de inte orkade dra runt Windows 7 utan enbart Windows XP och Linux.

Undrar om testarna kommer ha överseende med Apples virtuella tangentbord.

Jag skulle inte orka knappa på enbart en glatt yta någon längre tid.

Dessutom, när skärmen sitter i locket skyddas den mot repor. Alla som sett en 6 månader gammal iPhone vet vad jag menar. De är inte direkt ny-blanka längre.

Kanske funktionen med att rotera skärmen 90 grader är tillräcklig för att folk skall fastna. Vad vet jag.

Det är ingen pc! Förhoppningsvis har testarna överseende med tangentbordet då produkten inte riktar sig till dem som vill ha en laptop... Jag har en äldre iphone är 6 månader och den ser nästan som ny ut men jag förstår din poäng denna är troligen ingenting som man vill tappa. Sen kan man fråga sig om det är ok att förvänta sig att man ska kunna tappa den. Är det en telefon eller en laptop?

Permalänk
Medlem

Men vad är det här för skämt?

De skärmar som existerar i dagsläget (vad jag vet) klarar inte av det som ryktena påstår att den ska klara av.

En vettig bokläsare behöver e-ink, e-ink är långsamt och passar inte för surfning och någon produkt med färg finns väl inte till någon mainstreamprodukt i alla fall(?).

Och om den inte har e-ink så kommer batteritiden vara helt katastrofal (jämfört med riktiga e-böcker) och den kommer också vara betydligt jobbigare att läsa på. Det vore ev. möjligt med en hybridskärm (har jag lite koll på med 100$-laptop skulle väl ha det i designstadiet (om det nu går att kombinera e-ink med OLED/LCD) i alla fall).

Och visst, möjligt att en ny typ av e-ink-skärm introduceras men jag är skeptisk (om så är fallet så blir det dock intressant).

Permalänk
Medlem

Hoppas du har fel echo... just som ebook läsare tycker jag den vore toppen annars.

Permalänk
Medlem

Mjo jag med, jag vill verkligen ha en e-bok men är inte såld på de som finns i dagsläget.

Permalänk

Jag vill hellre se en HP Slate än en Apple islate

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Jag har varit sugen på en skrivplatta/surfplatta rätt länge. Visa mig gärna produkter som redan finns på marknaden! har inte sett någon smidig lösning än. Har en iPod touch som jag tycker är rätt smidig dock

Tror nog att det kommer att dyka upp en uppsjö nu efter att Apple lanserat sin.

De tidigare produkterna var mest företagsinriktade (dyra) och har väl fört en rätt undanskymd tillvaro. Jag minns att vi testade en på ett tidigare jobb (den var med XP) men den var inte så smidig även om den hade vissa poänger.

Permalänk
Medlem

iS-late?
nja, tror inte att de kommer att kalla den för det

EDIT: Kommer presskonferensen att livestreamas? var hittar jag streamen i så fall?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men vad är det här för skämt?

De skärmar som existerar i dagsläget (vad jag vet) klarar inte av det som ryktena påstår att den ska klara av.

En vettig bokläsare behöver e-ink, e-ink är långsamt och passar inte för surfning och någon produkt med färg finns väl inte till någon mainstreamprodukt i alla fall(?).

Och om den inte har e-ink så kommer batteritiden vara helt katastrofal (jämfört med riktiga e-böcker) och den kommer också vara betydligt jobbigare att läsa på. Det vore ev. möjligt med en hybridskärm (har jag lite koll på med 100$-laptop skulle väl ha det i designstadiet (om det nu går att kombinera e-ink med OLED/LCD) i alla fall).

Och visst, möjligt att en ny typ av e-ink-skärm introduceras men jag är skeptisk (om så är fallet så blir det dock intressant).

Hm.. du har en poäng där. Jag hade glömt bort det. Men det kan nog stämma. Läsa e-bok kräver bättre och mer nogrann konstrast för att vara skönt att läsa, och skall inte helst vara upplyst nerifrån som en vanlig skärm.

För att bemöta tidigare kritik mot mitt inlägg, så kan jag förstå kritiken att en Apple Tablet inte inriktar sig mog designers och andra yrkesinriktade personer. Men det är nog mycket i att just dessa målgrupper användar apple-produkter (eller sägs göra det) som gör marknadsföringen så hypad. Kanske också att mer normalt folk också vill ha en produkt som designers använder?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Ja apple kanske är dom första med den här typen av produkt, men jag väntar till konkurrenterna har en drös med sådana istället,
Känner man apple rätt kommer denna som allt annat från dom vara tveksam bristfällig hårdvara i ett snyggt fodral till grymma överpriser

Jag gillar inte apple, men kan inte riktigt hålla med dig. Hårdvaran i apples produkter tenderar till att vara väl anpassad till dess ändamål i ett snyggt fordral och ett intryck av gedigen kvalite vilket ger användaren en god upplevelse och får statusen "lyx".
Överpriser kan de ta för att många användare blir blinda på detta och betalar vad än priset skulle vara.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Det finns två Iphone i huset en MAC bärbar och en ipod nånstans. PC spel är på väg ut, så ska jag köpa en Apple tablet. Motståndet är obefintligt!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Musikälskare

Nån som vet var det sänds live på nätet?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Just nu vet jag inte om att jag behöver en, om ett par timmar kommer jag att undra hur jag har klarat mig utan en

Fast det blir svårt att klara sig från att köpa första modellen som ju lär ha en del barnsjukdommar :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Nån som vet var det sänds live på nätet?

skamlös länk till mdn som länkar till en massa andra sidor som ska ha coverage:
http://www.macdailynews.com/index.php/weblog/comments/23814/

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Nån som vet var det sänds live på nätet?

http://macworld.idg.se/2.1038/1.288651

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Jag skulle aldrig kunna tänka mig en sådan här om ryktena stämmer, det är ju i stort sätt en stor iPhone. Om jag ska ha en tablet skulle jag vilja ha en med Intel x86 baserad processor så att den kan köra "riktiga"/vanliga operativsystem. Jag skulle vilja ha handstils igenkänning, touch som är tillräckligt känslig för att man ska kunna rita och skapa grafik på den och den ska självklart också kunna köras i ett mer tabletvänligt interface, skulle kunna tänka mig något som kan ersätta alla dess kollegieblock man har nuförtiden. En annan kul grej skulle ju vara om den hade haft en 720p skärm i 10-13" klassen och klarar av att spela upp 720p film. Microsoft Courier värkar dock intressant.

Nej jag är ingen Microsoft fanboy eller Apple hatare men jag tycker en gigantisk iPhone är meningslös. Enda som skulle kunna få mig att kunna köpa en sådan skulle vara om den klarar hd film, har hdmi output och skulle ha ett pris i 1000-1500kr klassen och det kan vi nog glömma.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Musikälskare

En sådan pryl hade bara skapat ett behov för mig, behöver inte fler skärmar i tillvaron...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Undra om dom använder Tegra till detta.

Nix, ingen Tegra.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det ser verkligen ut som en förstorad iPhone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BäckE
Det ser verkligen ut som en förstorad iPhone

Det är det också, bilden alltså. Det är fortfarande ingen som vet hur den ser ut, förutom folket på Apple.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Livesändning med ljud och bild någonstans?

http://live.ubergizmo.com/
REKOMMENDERAS! Inte video, men bilder + text.

Permalänk
Medlem

Jag har läst på macrumors att det inte kommer att sändas live, utan att det kommer komma en inspelning några timmar efter att det är avslutat. Vet dock inte om detta är sant.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Haha, den ser ut som en stor iPod Touch.

BTW jag kollar här: http://live.gdgt.com/2010/01/27/live-apple-come-see-our-lates...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

http://live.ubergizmo.com/

Permalänk
Medlem

Cool. Skulle dock hellre ta en iphone, däremot så har den där en del fördelar mot en netbook, förutsatt att man får med nån form av ställ... Orka hålla i den hela tiden.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Finns det det ingen live videosändningar eller inspelade webcasts?
Hade förväntat mig fina prylnerdgizmogadgetskvällar som under CES 2010

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Live men rätt kass kvalité:

http://www.ustream.tv/leolaporte

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

en blandning mellan iphone och mac..? men man kan ju inte ringa med en.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk

Underbart om man kommer kunna titta på film på den.

Permalänk

499 dollars för grundversonen kändes ju som ett förhållandevis lågt pris.

Permalänk
Medlem

Det enda problemet jag ser förutom priset är att jag förmådligen skulle ta sönder skärmen efter några dagar...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X