Permalänk

RCA från dator -> TV = Inget ljud? :(

Hej!

Jo jag använder min tv som datorskärm och allt funkar utmärkt MEN, det kommer inget ljud?

Jag använer en RCA kabel som jag pluggar i moderkortet i bak i samma uttag som jag har mina vanliga högtalare och sen i bak på tv finns det bara två uttang - R & L - och det är även samma färger som på kablarna.

Vad är felet? Kan tillägga att jag kör windows 7.

!!

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk

Vad felet är? Felet är nog att du har satt kablarna i en Output-kanal på tv:n..

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Vad felet är? Felet är nog att du har satt kablarna i en Output-kanal på tv:n..

Njae det står Audio input.. ;/

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

Du måste aktivera högtalarna, du ska inte skicka ut ljudet digitalt om du kör med de du beskriver.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Du måste aktivera högtalarna, du ska inte skicka ut ljudet digitalt om du kör med de du beskriver.

Det är väll digitalt via RCA?

Finns inga andra alternativ?

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

Kontrollera om du kan välja ljudkälla i TVn...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Kontrollera om du kan välja ljudkälla i TVn...

Fo3

Jupp och det är samma som jag har på datorn ;S

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

RCA är nog inte digital utan analogt.

Testa göra som Nioreh83 sa så bör det fungera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
RCA är nog inte digital utan analogt.

Testa göra som Nioreh83 sa så bör det fungera.

Såhär ser det ut?
Vart ska jag ändra?

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

Om du har fungerande ljud med högtalarna på samma utgångar som du nu har kopplade till TVn, så förefaller det som att TVn inte tar ljud från rätt källa(ingång).
Möjligen har jag missförstått något?

Fo3

Beträffande analogt ljudval, kanske alternativet högtalare i din första post.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Om du har fungerande ljud med högtalarna på samma utgångar som du nu har kopplade till TVn, så förefaller det som att TVn inte tar ljud från rätt källa(ingång).
Möjligen har jag missförstått något?

Fo3

Beträffande analogt ljudval, kanske alternativet högtalare i din första post.

Ja det är samma ingång som till mina datorhögtalare och där funkar ljudet klockrent.

RCA kablarna har jag kopplat in på TVn där det står Input-> Audio , röd till röd, vit till vit, och det finns inga mer uttag :S

Brevid finns det ett RGB uttan och där står det "(PC)", så man kanske måste använda en sådan sladd? Men det borde ju funka med DVI->HDMI och?

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

När du har datorn med bild på TVn, gå in i TVns menyer och se om det finns några möjligheter att välja ljudkälla/ingång.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
När du har datorn med bild på TVn, gå in i TVns menyer och se om det finns några möjligheter att välja ljudkälla/ingång.

Fo3

Finns två st olika varav en utav dom kommer upp i datorn, har provat båda men är fortfarande tyst som på en kyrkogård.

RCA kablarna kopplade jag in där det står "Component in".

Till vänster om den finns en 3,5mm ingång där det står "Audio (RGB,DVI)", kanske måste koppla in i den?

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk

RCA-kontakten på moderkortet är (förmodligen) en S/PDIF, dvs digital utgång, de två (röd/vit) på TV:n är analog.

Om du vill koppla in på dessa måste du koppla via en analog ljudutgång på moderkortets ljudkort, brukar vara en (grön) 3,5mm-kontakt. Då får du använda en kabel med 3,5mm stereokontakt i ena änden, och två rca-kontakter i andra änden.

Eventuellt måste du koppla via TV:ns "PC audio" (Eller "Audio (RGB,DVI)" som du sa)-ingång, som brukar vara 3,5mm. Då kopplar du från ljudkortets (gröna) 3,5mm till TV:ns PC audio.

Vissa grafikkort klarar av att skicka ljudet via DVI/HDMI, vilket det ser ut som du har om man ser på bilden i första posten. Kör med det istället om du kan, du behöver använda DVI->HDMI-adaptern som följde med grafikkortet (ATI).

"Component" är ingång för bild, inte ljud. Den ska du inte använda.

MVH
Peter

Permalänk
Medlem

Ja satsa på 3.5 mm, (Component är väl en videoingång...)

Fo3

Edit
http://en.wikipedia.org/wiki/Component_video

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjollboll
RCA-kontakten på moderkortet är (förmodligen) en S/PDIF, dvs digital utgång, de två (röd/vit) på TV:n är analog.

Om du vill koppla in på dessa måste du koppla via en analog ljudutgång på moderkortets ljudkort, brukar vara en (grön) 3,5mm-kontakt. Då får du använda en kabel med 3,5mm stereokontakt i ena änden, och två rca-kontakter i andra änden.

Eventuellt måste du koppla via TV:ns "PC audio"-ingång, som brukar vara 3,5mm. Då kopplar du från ljudkortets (gröna) 3,5mm till TV:ns PC audio.

Vissa grafikkort klarar av att skicka ljudet via DVI/HDMI, vilket det ser ut som du har om man ser på bilden i första posten. Kör med det istället om du kan, du behöver använda DVI->HDMI-adaptern som följde med grafikkortet (ATI).

MVH
Peter

Jag har en 3,5mm audio kabel från moderkortet (samma uttag som jag använder mina vanliga datorhögtalare) och sen pluggar jag in RCA kablarna (vit & röd) i bak på TVn där det står Component in, i samma uttag som RCA kabeln från DVDn går in och där funkar ljudet perfekt.*

Finns till vänster ett 3,5mm uttag där det står "Audio RGB/DVI"

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk

Vänta en sec, lägger upp en bild.

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrheadbanger
Vänta en sec, lägger upp en bild.

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

baksidan på min tv har en ingång för en (1) högtalarkabel, vanlig grön som är hane hane. Så jag sätter i den i moderkortet där jag brukar ha hörlurarna, stoppar i andra ändan i tv:n och går in i menyn (på tv:n) och väljer ljud sen ljudingång och sen bara flippar bland valen tills jag hör ljud.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludenben
baksidan på min tv har en ingång för en (1) högtalarkabel, vanlig grön som är hane hane. Så jag sätter i den i moderkortet där jag brukar ha hörlurarna, stoppar i andra ändan i tv:n och går in i menyn (på tv:n) och väljer ljud sen ljudingång och sen bara flippar bland valen tills jag hör ljud.

Så jag behöver altså en sån här kabel: ?
http://www.bramida.se/product_details.php?category_id=0&searc...

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

Det ser så ut, jag skulle stoppa den i "Audio in ( RGB/DVI)" kolla med hörlurskabeln att det är rätt storlek.

Så funkar det på min tv iaf (Fujitsu/Siemens).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrheadbanger
Så jag behöver altså en sån här kabel: ?
http://www.bramida.se/product_details.php?category_id=0&searc...

Det stämmer! Den ingången du har på nu (component) ger bara ljud när du har component som bildkälla också, som när du hade DVD-spelaren inkopplad med röd/grön/blå (bild)-kabel. Den röda/vita (ljud) fungerar alltså bara när du kopplat in bilden via component.

Audio in (RGB/DVI) är till för att få ljud när du kopplat in bild via HDMI/DVI-ingången, i de lägen du inte kan få med ljud.

Men, som jag skrev tidigare, varför inte använda grafikkortets inbyggda ljudkrets (om du har någon)? Vad har du för grafikkort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjollboll
Det stämmer! Den ingången du har på nu (component) ger bara ljud när du har component som bildkälla också, som när du hade DVD-spelaren inkopplad med röd/grön/blå (bild)-kabel. Den röda/vita (ljud) fungerar alltså bara när du kopplat in bilden via component.

Audio in (RGB/DVI) är till för att få ljud när du kopplat in bild via HDMI/DVI-ingången, i de lägen du inte kan få med ljud.

Men, som jag skrev tidigare, varför inte använda grafikkortets inbyggda ljudkrets (om du har någon)? Vad har du för grafikkort?

Jag har ett ATI 4850, men en nisse sa till mig att det inte går att skicka ljud via DVI?
Och ljudet går väll ut från mitt ljudkort som är i moderkortet?

Och innan jag ev köper en till kabel.... Vad är oddsen på att ljudet kommer att funka nu? Har redan lagt ut 500 och nu blir det 100 till?

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrheadbanger
Jag har ett ATI 4850, men en nisse sa till mig att det inte går att skicka ljud via DVI?
Och ljudet går väll ut från mitt ljudkort som är i moderkortet?

Och innan jag ev köper en till kabel.... Vad är oddsen på att ljudet kommer att funka nu? Har redan lagt ut 500 och nu blir det 100 till?

Med 4850 får du garanterat ljud via DVI (en kompis har likadant). Det är en "speciallösning" som ATI har, fungerar endast med den medföljande ATI DVI->HDMI-adaptern. Har du kopplat med den så aktiverar du bara ATI HDMI Output i ljudinställningarna, och höjer volymen på TV:n. Ibland kan det iofs krångla lite, se till att du har senaste drivrutinerna från ATI.

Permalänk
Medlem

Gå in på tv:n och kolla i menyn vilka ljudkällor du kan välja mellan.
DVI är bara bild, HDMI kan vara lite mer saker.

Jag påstår att det kommer funka, det funkar för mig, men det får man väl äta upp sen

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort kan skicka ljudet genom en HDMI-kabel som du ansluter till grafikkortet.

Din första screen där det står "ATI HDMI output".

Permalänk
Medlem

Det går att skicka ut ljud om du använder en AMD DVI-HDMI adapter.
Om du fick med en med grafikkortet fungerar det säkert.

Finns mer info om adaptrarna i andra trådar på swec.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Det går att skicka ut ljud om du använder en AMD DVI-HDMI adapter.
Om du fick med en med grafikkortet fungerar det säkert.

Finns mer info om adaptrarna i andra trådar på swec.

Fo3

Har tyvärr inte en sån adapter men jag har hittat lösningen.

En 3,5mm audiokabel enligt en jag känner som jobbar på en TV avdelning på media markt

Men tack för alla svar och all hjälp, nu ska det funka!

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråden, måste bara få en sak bekräftat,
jag har en dator kopplad med en DVI till TVn, har skaffat en 3,5mm(hane) till 2x RCA adapter(hona), har kopplat in denna adapter i det gröna uttaget på datorn. Sen den andra änden av RCA kontakten i TVn, det är alltså en 2x RCA kabel med bara en röd och en vit. Men får inget ljud i TVn, ska det gå, eller måste jag även ha ljud via RCA från datorn då?
Om det är fallet, finns det 3,5mm(hane till 3,5mm(hane)? För verkar ha ett sånt uttag bak på TVn med, som heter PC/DVI Audio In, ev, som man skaffar ännu en adapter som jag pratade om i början, eftersom jag ändå har en, skulle det fungera att koppla in den i PC/DVI Audio in på TVn?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Enklast är att skaffa en 3.5 mm hane hane och kopplar från ljudkortet till PC/DVI-audio in.
(Tydligen så är oftast de där RCA för ljud in enbart gjorda för att funka tillsammans med komponentvideo-signal?)

Beroende på vad du har för grafikkort kan det finnas andra lösningar. Har grafikkortet HDMIuttag, så kan du ju fixa en riktig HDMI-kabel istället. (alla någorlunda moderna grafikkort klarar även ljud)
Har du ett ATI så kan du (som redan nämnts i tråden) ev få med ljud även via DVI-utgång på grafikkortet om du använder rätt adapter.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.