Intel fortsätter dominera grafikmarknaden

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Att kunna byta mellan 4 olika sidor på kuben eller vad nu man har valt är faktiskt bättre än att ha tjugotal program uppe på 1 "skärm"

Exempelvis när man har word, exel, power point, chrome/firefox, virtualbox, Spotify etc.

Mmmm...

Skulle vilja se dig sälja in detta för en företagsledare. Skitfräckt och mäktigt men faktum är att Windows XP start-bar fyller sin funktion ypperligt för den stora majoriteten av sysslor.

Jag fattar inte vad folk är så förvånade över?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Intels kort fungerar alldeles utmärkt till de flesta sysslor. Kom igen, användare som behöver någon form av 3D-prestanda ÄR en minoritet, även om man lätt kan ledas till annan tro av att hänga på swec och speciellt om mamn befinner sig i åldersgruppen är gaming är vanligt.

Men faktum är att de flesta datoranvändare idag inte använder datorn som nöjesmaskin och då är en presterande grafikkrets bara bortkastade pengar, för en intel-krets kommer aldrig att flaskhalsa för användare som bara använder datorn för informationshantering, oavsett hur många flikar de har uppe i IE eller hur stora dokument de bearbetar i word.

Inte heller kan virtuella skrivbord vara skäl att skaffa en bättre grafikkrets, det är bara när man vill lägga in 3D-effekter till det som man kan börja tala om det. Men man måste väl ändå fråga sig om inte 3D-effekter borde räknas till ögongodis, snarare än nödvändighet för arbetsflödet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Intels kort fungerar alldeles utmärkt till de flesta sysslor. Kom igen, användare som behöver någon form av 3D-prestanda ÄR en minoritet, även om man lätt kan ledas till annan tro av att hänga på swec och speciellt om mamn befinner sig i åldersgruppen är gaming är vanligt.

Men faktum är att de flesta datoranvändare idag inte använder datorn som nöjesmaskin och då är en presterande grafikkrets bara bortkastade pengar, för en intel-krets kommer aldrig att flaskhalsa för användare som bara använder datorn för informationshantering, oavsett hur många flikar de har uppe i IE eller hur stora dokument de bearbetar i word.

Inte heller kan virtuella skrivbord vara skäl att skaffa en bättre grafikkrets, det är bara när man vill lägga in 3D-effekter till det som man kan börja tala om det. Men man måste väl ändå fråga sig om inte 3D-effekter borde räknas till ögongodis, snarare än nödvändighet för arbetsflödet.

Sade inte att det är nödvändigt utan att det hjälper.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

netbooks, företag, skolor, fattiga studenter och andra hands datorer, ja det säger väl allt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Sade inte att det är nödvändigt utan att det hjälper.

...vilket betyder att det inte behövs och förpassas till facket för onödiga funktioner. De flesta är faktiskt ointresserade av ögongodis så länge deras grejer fungerar.

Permalänk

Förra året hade jag beställt över 150 st stationära HP med det mesta innehåll från Intel. Tydligen är vi inte ensamma om att göra detta

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad.
Fast som det pekats ut så säger detta absolut ingenting om marknaden för ordentliga grafikkort. Intel säljer tonvis med integrerade kretsar vilket visserligen betyder att de säljer just stora antal grafikkretsar, men det säger ingenting om användningsområde, prestanda eller andra saker som är i högsta grad intressant i en jämförelse.

Intel och AMD+Nvidia har på grafikmarknaden lika mycket gemensamt som en målare har med en skrivartillverkare. Båda sysslar med att färgsätta ytor, men det är ungefär alla likheter som finns.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Räknar man totala 3dmarks så förlorar intel stort.. men nu gör man inte det och då vinner dom nvidia för mig i laptopen men annars hade jag kört på amd just nu,,

Visa signatur
Permalänk

Jag tycker att Intel har grafik bara i namn, det är lite som att ta upp ADOM när man jämför spelgrafik. De är med i statistiken av samma anledning som Wii sports dominerar spellistorna, dv.s. man får med det - varken man vill eller inte - när man köper en annan mojäng.

Till "vanligt kontorsarbete" (vad det nu innebär) så duger dock Intel"grafik" gott.

Liten avstickare, jag tyckte det här såg rätt så kul ut.

Jag fattar att det är olika segment som avses men det ser i alla fall lite aftonbladet ut

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Avstängd

jasså det gör dom! dom måste dra in mycket pengar på deras grafik kretsar!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Ett starkt varumärke kan sälja vilket skit som helst. Nu menar jag inte annat än grafikkorten suger.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
och Intels grafikkort suger -_- funkar ju inte ens att lira CS 1.6 på mitt GMA X4500HD utan att det hackar

Jag har det kortet och en Intel CULV cpu på 1,3 ghz, jag kan lira Warcraft III på maxinställningar fulhackat i registret till 1080p utan problem. Det känns som du gör något fel...

Permalänk
Medlem

Tror att den här rubriken tar priset som mest missledande, alternativt mest sensations betonade på länge.

Det enda man kan konstatera att om man köper en dator utan grafik krav är intell billigast, eller i alla fall populärast bland OEM tillverkarna.

Bland spelare, som kör Steam, leder Nvidia stort, och Intell "dominerar" på 3,6%
http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Tror att den här rubriken tar priset som mest missledande, alternativt mest sensations betonade på länge.

Det enda man kan konstatera att om man köper en dator utan grafik krav är intell billigast, eller i alla fall populärast bland OEM tillverkarna.

Bland spelare, som kör Steam, leder Nvidia stort, och Intell "dominerar" på 3,6%
http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Inte ovanligt att folk letar fel hos sweclockers nyheter. Rubriken är föga förvånande och andelen datorer med grafikkort från intel är större än AMDs och Nvidias andelar tillsammans. Det du kan konstatera från nyheten, såvida den är korrekt, är att intel finns i flest datorer.

Jag tror dessutom att intel finns i fler än 3,6% av spelarnas burkar på steam och att det snarare handlar om vilket grafikkort som aktivt används än om det finns en integrerad grafikkrets från intel.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Somsagt. Skrivbordsdatorer på företagen är anledningen till detta.

AMD, ATI och Nvidia är parenteser i företagsvärlden.

Permalänk
Medlem

Tycker man skall formulera om denna nyhet till "Intel fortsätter att dominera innom den interna grafikmarknaden dvs på moderkort osv"

Intel må vara störst men Nvidia och Amd/Ati Leder utvecklingen i entusiast segmentet inget att snacka om (inte konstigt att intel gav upp efter typ intel740)
då GF2MXx00 reagerade samt att Ati hade sina Radeon

Tycker nyheten är lite missvisande, borde stå "interna" med åtminstone i nyheten.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Intels kort fungerar alldeles utmärkt till de flesta sysslor. Kom igen, användare som behöver någon form av 3D-prestanda ÄR en minoritet, även om man lätt kan ledas till annan tro av att hänga på swec och speciellt om mamn befinner sig i åldersgruppen är gaming är vanligt.

Men faktum är att de flesta datoranvändare idag inte använder datorn som nöjesmaskin och då är en presterande grafikkrets bara bortkastade pengar, för en intel-krets kommer aldrig att flaskhalsa för användare som bara använder datorn för informationshantering, oavsett hur många flikar de har uppe i IE eller hur stora dokument de bearbetar i word.

Inte heller kan virtuella skrivbord vara skäl att skaffa en bättre grafikkrets, det är bara när man vill lägga in 3D-effekter till det som man kan börja tala om det. Men man måste väl ändå fråga sig om inte 3D-effekter borde räknas till ögongodis, snarare än nödvändighet för arbetsflödet.

Det krävs att den lilla spelentusiasten kommer ut i arbetslivet för att den ska förstå varför Intel är en gigant på "grafikkortsmarknaden".

Pratar vi högpresterande instickskort så ser vi en helt annan statistisk tabell. Det är Sweclockers ibland nästa infantila journalistiska förmåga som lyckas röra till det för den lilla spelentusiasten.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
Tycker nyheten är lite missvisande, borde stå "interna" med åtminstone i nyheten.

Varför det? Om jag förstår rätt så är ju även externa grafikkretsar medräknade.

Permalänk
Medlem

intel säljer väl bara inbyggda grafikkort? Typiskt för dell datorer etc

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Sensations rubrik i god ordning här på SweClockers, börjar bli lite tröttsamt för att vara ärlig

I den målgrupp som jag in bildar mig läser på Sweclocker, det vill säga folk som gillar datorer och spelar med jämna mellanrum "dominerar" Intel med ~3,6% av marknaden Strax efter ligger Nvidia med ~65% och AMT/ATI på ~30%

http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Ja, Steams HW-survey är jättebra om man vill ha en överblick av hela marknaden.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Ja, Steams HW-survey är jättebra om man vill ha en överblick av hela marknaden.

Var du ironisk där?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Är amds/nvidias intregrerade grafikdelar så mycket dyrare så att man tjänar på att välja intel? Känns som att även om man ska snika så är det mer värt att ta ett amd/nvidia chipset som är 20ggr bättre.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Är amds/nvidias intregrerade grafikdelar så mycket dyrare så att man tjänar på att välja intel? Känns som att även om man ska snika så är det mer värt att ta ett amd/nvidia chipset som är 20ggr bättre.

Det stavas paketpris. Köper man övriga komponenter från intel så får man förmodligen grafikkretsen till ett bra pris.

Sen så är prestandan totalt irrelevant, det spelar ingen roll om AMD/nVidia tillverkar kraftigare kretsar för samma pengar. För prestanda behövs inte och är ingen parameter man tar hänsyn till öht. Och juste, skillnaden mellan komponentpris och slutpris är väldigt stor (vi talar om mycket mer än dubbla), så en insparad krona innebär ganska stor konkurrensfördel. Ska man släppa efter lite så finns det flera andra fronter man lika gärna också kan göra det på, för moderna datorer är verkligen underverk inom besparandets ädla konst.

För övrigt så verkar folk tro att gamingvärlden håller på att gå under eller nåt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Inte för denna funktionen nej. Men om man vill använda sig av sedan (kommer inte ihåg vad den heter, wall...) super + e för att kunna dra runt fönstren mellan dessa olika sidor vilket jag tycker är jävligt smidigt så behövs compiz. Vilket är lättare än att först aktivera fönstret och sedan LShift + Ctrl + Pil och bläddra.

Sedan att tillägga

AMD Duron 1.2 GHz 512MB DDR GeForce 4 Ti 4200
Får 4200p

Intel 2.4Ghz 2GB DDR2 Intel965GM
Får 3000p

För att få ett perspektiv. Ett 8800GTX får 28541.938

Inte för att GLXgears är så jävla bra att mäta prestanda men dessa siffror -_-

Det man oftast ser när det pratas om glxgears som benchmark är just "glxgears är ingen benchmark". ^^ Har ett 4500HD som får runt 1000fps i glxgears, kör compiz utan problem med det. Kör dock inte kuben, utan "skrivbordsvägg" + lite andra roliga effekter. (spel, t ex wc3, tycker jag flyter på bra med)

Vill man ha lite extra prestanda (och om man inte har något emot instabila drivrutiner) kan man använda ett PPA vid namn "xorg-edgers". Då får man bland annat de senaste intel-drivrutinerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att Intel säljer flest antal chip är ingen större nyhet, och inte så värst intressant. Räknar man i dollar skulle jag tro att Intels omsättning i den verksamheten är en bråkdel av Nvidia och AMD. Snittpriset AMD och Nvidia säljer sina chip för är nog minst tiodubbelt vad Intel tar för sina, och säkert ännu mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Det man oftast ser när det pratas om glxgears som benchmark är just "glxgears är ingen benchmark". ^^ Har ett 4500HD som får runt 1000fps i glxgears, kör compiz utan problem med det. Kör dock inte kuben, utan "skrivbordsvägg" + lite andra roliga effekter. (spel, t ex wc3, tycker jag flyter på bra med)

Vill man ha lite extra prestanda (och om man inte har något emot instabila drivrutiner) kan man använda ett PPA vid namn "xorg-edgers". Då får man bland annat de senaste intel-drivrutinerna.

Du vet att ATI inte har så bra drivrutiner som man vill. Du kommer nog bli gladare när kernel ..32 kommer eftersom det snackas att ATI får fin boost.

Skall kolla upp xorg-edgers dock så förbättras drivrutinerna för varje gång (inte för att de är bra nu) men om man kollar på 8.10 tiden så var de förjävliga.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Att Intel säljer flest antal chip är ingen större nyhet, och inte så värst intressant. Räknar man i dollar skulle jag tro att Intels omsättning i den verksamheten är en bråkdel av Nvidia och AMD. Snittpriset AMD och Nvidia säljer sina chip för är nog minst tiodubbelt vad Intel tar för sina, och säkert ännu mer.

Citat:

JPR:[b]
AMD reported revenue of $427 million from their graphics segment for the quarter, up 40% sequentially. AMD's graphics segment reported an operating income of $53 million, a substantial improvement from the prior quarter.
[19,9%]

Intel reported revenue from chipset and other revenue of $1.877 billion in Q4.
[55,2%]

Nvidia's quarter, which straddles the calendar quarters reported revenues of $903 million for their Fiscal Q3'10 which is from August to the end of October. Their next quarter ends in January.
[24,3%]

[/b]

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hjälpsam

Siffrorna anger ju tyvärr inte hur mycket pengar dom säljer grafikkort för.
Fem myror må vara fler än fyra elefanter, men fyra elefanter är betydligt mer än fem myror.
Intels grafikkretsar är betydligt simplare än vad Nvidia eller ATI:s är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Du vet att ATI inte har så bra drivrutiner som man vill. Du kommer nog bli gladare när kernel ..32 kommer eftersom det snackas att ATI får fin boost.

Skall kolla upp xorg-edgers dock så förbättras drivrutinerna för varje gång (inte för att de är bra nu) men om man kollar på 8.10 tiden så var de förjävliga.

Intel 4500HD, eller 4500MHD för att vara exakt. Förstår inte riktigt hur du kunde tolka det där som att jag vore missnöjd.

Visa signatur