IPRED till högsta domstolen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Bättre? Du anser att andra står över dig? Är du galen eller? Är du den lägre sortens människa? Regeringen står inte över dig och mig! Var har du lärt dig att regeringen står över befolkningen? Då är det klart vi inte förstår varandra. Rent intelligensmässigt då alltså. Jag har inte sagt någonstans i mitt inlägg att jag står över alla då i min mening har alla människor samma värde. Du kanske ska ta och läsa lite bättre kanske? Men nej företag går inte före någon människa i min mening.

Stalin och Hitler? Hur kan du jämföra mig med dom? Eller så hade du bara inget bättre att säga?

Till att börja vem har pratat om att du skulle stå över någon annan? Du kanske ska börja med att läsa bättre vad JAG skriver. Jag anmärkte på ditt resonemang och uttryckte åsikt om att "piratsidan" (som för resonemanget som ovan) inte är dugg bättre än Ponten & Co. Du vill alltså ha oss "icke-pirater" under din fotsula. Ponten har än så länge inte uppmanat till folkmord. Därav min kommentär om Hitler och Stalin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Parasit? Hur i helv*te kan jag låta som en parasit? Det jag behöver det köper jag. De andra går inte under för att jag egentligen inte tänkt köpa det ändå.
Så du menar att jag är en parasit för att jag inte betalar när jag ändå inte tänkt köpa produkten även om det fanns att köpa?

Beteendet påminner i stora drag om vad parasiter gör. Det passar nästan in i definitionen av en parasit. Du tillförskansar dig en produkt (ett spel, en film) utan att betala för den. Att du aldrig skulle ha betalt för den duger inte. Hur skulle det se ut om jag hade satt mig på bussen och vägrat betala med motivering att jag annars ändå skulle ha promenerat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Digital information kan aldrig jämföras med saker av riktigt värde som ett fordon eller en sak man kan ta på. Jag provkör bilar men för det tänker jag inte betala för hela bilens värde.

Digital information kan visst jämföras med "saker av riktig värde". Framställning av digital information kostar pengar (utveckling, personalkostnader, lokalkostnader, marknadsföring och försäljning).
När du köper en film så betalar du inte för 0or & 1or på sammas sätt som du inte betalar för det faktiska pappret i en tidning - du betalar för innehållet!
Din liknelse med provkörning av bil haltar också. En rättare liknelse hade varit att du provkör bilen i flera timmar och återkommer dagen efter för att provköra den igen utan avsikt av att slutföra köpet. Eller laddar du hem ett spel, provar det och sedan slutar piratkopiera för all framtid?

Jdad: Kan du tala om för mig vilka befogenheter APB har fått som vida överstiger polisens?

Permalänk
Medlem

Det belystes i tidigare inlägg. Hur tror du att det vet att någon delar "förbjuden frukt"? Genom att tanka den kanske? Ett brott. Och det har förekommit att speciella versioner av upphovsrättsskyddat material spridits med avsikt... för att naturligtvis enkelt kunna spåra de som sedan laddar ner och delar ut. Så bekvämt, Polisen får inte göra så. Vilken tur att andra tycks ha fått den rätten... inte.

Och innan du nu kastar dig på megafonen, fildelning av skyddat material är ett brott mot lag om upphovsrätt. Håller med men det jag vänder mig mot är hur "utredning" av påstådda brott utförs.

Men du kanske inte tycker att ev. brott ska utredas av de myndigheter vi har här i landet för såna ändamål (polis och åklagare)? Det tycker iaf jag är en självklarhet i ett rättssamhälle och det är för mig kärnfrågan i hela Ipred-fiaskot

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Det belystes i tidigare inlägg. Hur tror du att det vet att någon delar "förbjuden frukt"? Genom att tanka den kanske? Ett brott. Och det har förekommit att speciella versioner av upphovsrättsskyddat material spridits med avsikt... för att naturligtvis enkelt kunna spåra de som sedan laddar ner och delar ut. Så bekvämt, Polisen får inte göra så. Vilken tur att andra tycks ha fått den rätten... inte.

Och innan du nu kastar dig på megafonen, fildelning av skyddat material är ett brott mot lag om upphovsrätt. Håller med men det jag vänder mig mot är hur "utredning" av påstådda brott utförs.

Men du kanske inte tycker att ev. brott ska utredas av de myndigheter vi har här i landet för såna ändamål (polis och åklagare)? Det tycker iaf jag är en självklarhet i ett rättssamhälle och det är för mig kärnfrågan i hela Ipred-fiaskot

Nu är det faktiskt så att de får lov att ladda hem saker som de själva äger rättigheter till. Polise åt andra sidan saknar dessa rättigheter. Det har inget med befogenhet eller brottsprovokation att göra. Bara ett sätt att verifiera att ett brott verkligen begåtts.

När det gäller utredning så får man väl utreda vad man vill. Jag kan faktiskt ta och utreda hur Olof Palme mördades och varför. Men det betyder inte att jag skulle komma särskillt långt med det. Jag kan säkert samla in offentliga uppgifter men längre än så hade jag aldrig kommit.
På samma sätt får APB samla in IP-nummer - det är en offentlig uppgift. Dock måste de lyda PUL. Än så länge har de inte brytit mot den.
Därefter är det domstolens uppgift att ta ställning till huruvida brottet verkligen har begåtts eller om det finns tillräckligt starka bevis.
Det bästa är att avvakta och se vilket utslag det blir i HD!

Permalänk
Medlem

Får de också ta sig in på den FTP-server som målet gäller? Det kank ju finnas nåt "dom äger" där menar du, så ändamålen helgar medlen?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Jag är inte insatt i målet, men har inloggningsuppgifterna varit allmänt kända så tvivlar jag på att det skulle vara olagligt...

Permalänk
Medlem

Olagligt är det iaf, tough titties

Låt oss nöja oss med att konstatera att vi har olika syn på hur ett rättssamhälle ska se ut

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Olagligt är det iaf, tough titties

Låt oss nöja oss med att konstatera att vi har olika syn på hur ett rättssamhälle ska se ut

Vad är olagligt? Ta sig in i servern, samla offentliga uppgifter eller utreda?

När det gäller rättsväsendet så är den lika bristfällig som människan själv. Lagen är digital men skall i slutändan tolkas av en människa med allt vad det innebär!

Permalänk
Medlem

Att ta sig in i servern är olagligt, självfallet. Vad trodde du? Om du råkar hitta koden och inloggningsuppgifter till min nätbank (nån taskig fan spikade upp dom på anslagstavlan vid Ica), är det då lagligt för dig att kolla mitt saldo och mina transaktioner? And if you believe in this....

Ser fram mot kommande utveckling av Rättsskipning på Entreprenad. T. ex. kan ju Muttebohults vägförening (jo det finns såna) skaffa laserpistoler, preja in de som kör för fort och ge dom ett erbjudande: 1000 spänn till oss eller så blir det rättssak. Låt även Hells Angels och Bandidos "utreda" varandra, de är ju inte främmande för brottsprovokation och Polisen har ju ändå så dåliga resurser... etc etc ad nauseam et in absurdum-

Du sköna nya värld, vojne

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Att ta sig in i servern är olagligt, självfallet. Vad trodde du? Om du råkar hitta koden och inloggningsuppgifter till min nätbank (nån taskig fan spikade upp dom på anslagstavlan vid Ica), är det då lagligt för dig att kolla mitt saldo och mina transaktioner? And if you believe in this....

Grå zon det där. Rent spontant så vill jag hålla med dig. Men i detta fallet har varken Tingsrätten eller Hovrätten reagerat på sättet som bevissamlingen skett. Tingsrätten ger jag inte mycket för, men Hovrätten har jag lite större tilltro till!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Ser fram mot kommande utveckling av Rättsskipning på Entreprenad. T. ex. kan ju Muttebohults vägförening (jo det finns såna) skaffa laserpistoler, preja in de som kör för fort och ge dom ett erbjudande: 1000 spänn till oss eller så blir det rättssak. Låt även Hells Angels och Bandidos "utreda" varandra, de är ju inte främmande för brottsprovokation och Polisen har ju ändå så dåliga resurser... etc etc ad nauseam et in absurdum-

Du sköna nya värld, vojne

Du kan inte jämföra civilrättslig process med straffrättslig eller trafikövervakning.
Låt mig ge ett exempel. Om du blir lurad på blocket så har du personens kontonummer och korrespondens. Tidigare var du tvungen att gå till polisen där ärendet skulle ligga i en hög i två år för att därefter avskrivas.
Nu kan du gå till domstol och begära personuppgifter för att lämna in stämningsansökan.
Varför tror alla att Ipred är bara dåligt. Kan det vara så att folk inte orkar läsa på och istället upprepar gamla argument som några få personer kommit på?..

Permalänk
Medlem

Ah... jag har läst på en masse vad gäller Ipred. Och du säger att det är en gråzon och att Tings-/Hovrätt borde reagerat. Visst borde dom Men nu var det ju inte APB som stod inför tinget. Om du inte själv ser problemet med trovärdigheten ger jag upp

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Du är ju bara patetisk! Herregud allt ska vara lagligt att dela! Sen får skiv/film/spel-industrin gör bäst dom vill för att anpassa sig. Det är så det ska fungera i ett fritt och normalt samhälle. Allt ska anpassas efter hur majoriteten gör och anser! Inte hur själva företagen som ger ut materialen vill. Det är ju sjukt att följa företags föreskrifter när det är majoriteten som bestämmer inte Henrik Pontén med regering(som företagen styr) o CO. Den som anser att jag har fel är ju bara blåst och vill ha ett samhälle där företag går före den enskilda människan. Inte för att jag är för illegal fildelning. För jag bryr mig verkligen inte. Vare sig jag får tag på saker eller inte så tänker jag inte betala. Det jag betalar för är det jag behöver mest. Sen kan resten av nötterna gå under. Som om jag bryr mig? F*ck vad en del av människor är dum*a! Blir verkligen irriterad på folk som verkligen tror att det är bäst med att företag ska få styra i samhället. Arkebusering på den gruppen så att jag slipper kräk*n! Ta inte illa upp ipred nissar ni är bara ett gäng som man vill ha under fotsulan *som när man försöker släcka sin cigarett*...

Hahaha

Hur de än anpassar sig så kommer personer som dig aldrig att göra rätt för sig, oavsett om det kommer ett "filmabbonemang" som kostar 50 spänn i månaden med alla nya filmer så skulle personer som du inte göra rätt för sig, så enkelt är det

Hur tusan kan du säga att allt skall vara lagligt att dela?
Om du gör ett exjobb, om du nu kommit så långt i skolan, och två dagar innan du ska presentera det så lägger någon upp det, fildelar det vettu, dagen innan din presentation så presenterar din klasskamrat bengt ditt arbete och får all cred för arbetet, är det ok?

Du tar foton på din familj, kanske några halvnakna bilder på din flickvän, eller dig själv, skall alla ha gratis åtkomst till dem?

Jag tycker inte att företagen skall bestämma, hört talas om marknadsekonomi?
Man betalar det man tycker en vara är värd, och tyvärr har det kommit för dåliga tjänster än så länge, så folk fortsätter fildela, för de är inte beredda att betala 150 spänn för en digital kopia på en skiva, det är förståeligt, men trots det, så är det olagligt att fildela upphovsrätts skyddat material.

Jag har tusentals låtar på min hårddisk från napster tiden, helt plötsligt kunde man gratis hemifrån komma över låtar, det var kanonbra

Nu finns Spotify, 99 spänn i månaden för mer musik än jag någonsin skulle kunna ladda ned, perfekt.
Har inte laddat en låt sedan jag fick Spotify.

Men att säga att allt skall vara gratis och fritt att dela, det är patetiskt, det är faktiskt människors lön och liv du är och inkräktar på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Hahaha

Hur de än anpassar sig så kommer personer som dig aldrig att göra rätt för sig, oavsett om det kommer ett "filmabbonemang" som kostar 50 spänn i månaden med alla nya filmer så skulle personer som du inte göra rätt för sig, så enkelt är det

Hur tusan kan du säga att allt skall vara lagligt att dela?
Om du gör ett exjobb, om du nu kommit så långt i skolan, och två dagar innan du ska presentera det så lägger någon upp det, fildelar det vettu, dagen innan din presentation så presenterar din klasskamrat bengt ditt arbete och får all cred för arbetet, är det ok?

Du tar foton på din familj, kanske några halvnakna bilder på din flickvän, eller dig själv, skall alla ha gratis åtkomst till dem?

Jag tycker inte att företagen skall bestämma, hört talas om marknadsekonomi?
Man betalar det man tycker en vara är värd, och tyvärr har det kommit för dåliga tjänster än så länge, så folk fortsätter fildela, för de är inte beredda att betala 150 spänn för en digital kopia på en skiva, det är förståeligt, men trots det, så är det olagligt att fildela upphovsrätts skyddat material.

Jag har tusentals låtar på min hårddisk från napster tiden, helt plötsligt kunde man gratis hemifrån komma över låtar, det var kanonbra

Nu finns Spotify, 99 spänn i månaden för mer musik än jag någonsin skulle kunna ladda ned, perfekt.
Har inte laddat en låt sedan jag fick Spotify.

Men att säga att allt skall vara gratis och fritt att dela, det är patetiskt, det är faktiskt människors lön och liv du är och inkräktar på...

Håller i princip med i ovanstående..

Det stora problemet som jag ser det är att företagen inte har hittat (blundat för) nya lösningar och därmed är dom efter på fildelningsfronten.

Jag kan tillägga att jag inte heller har laddat ner någon musik sedan Spotify vart intallerad på min dator Ska snart kolla hur Voddler fungerar och se om det är nått att ha istället för att springa ner på kiosken och hyra en ny film....=/

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Jag tycker inte att företagen skall bestämma, hört talas om marknadsekonomi?

Halva poängen med marknadsekonomi är väl att företagen får bestämma, men att det ligger i deras eget intresse att hålla lagom höga priser?

Permalänk
Medlem

Men varför skall upphovsrätten gälla så löjligt lång tid? visst fasen skall dom få betalt, men att få betalt för tex. samma låt hela livet + massa år efter sin död e ju helt korkat! Om en snickare eller nån annan hantverkare utför ett jobb, skall dom då bara luta sig tillbakka efter utfört arbete och håva in stålar?
Vi är just nu i en digital brytpunkt och vi digitaliserar allt och så kommer det fortlöpa, vi människor blir även vi digitaliserade mer och mer, narturlig utveckling liksom!

Vad jag försöker säga är väl att industrin ska fasen inte stoppa utveclingen som de nu försöker göra, dom måste vakna samt anpassa sig, hålla på och lobba så att merparten av internetanvändarna blir olagliga är typ helt fel, men det mest skrämmande är att folk börjar hålla med dem. 1984 trodde vi var en dyster framtidsvision.... HALLÅ! VAKNA!

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

Jämför det sjuka i att nöjesmaffian tycker att en treackordslåt hopsnickrad på några minuter ska vara skyddad i 75 år (eller är det 90 år som är det senaste påfundet?) medan "uppfinningar" som kanske kostat många år av arbete och enorma utvecklingsresurser bara skyddas av patent i en bråkdel av den tiden. Men dom är tydligen bra på att krafsa våra makthavare på ryggen eftersom de får gehör för vansinnigheterna...

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Varför vänta? Citerar WiKi som i sin tur citerar Svensk Lag:

I brottsbalken 23 kap 4 § föreskrivs:

Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.
Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det.
Varje medverkande bedöms efter det uppsåt eller den oaktsamhet som ligger honom till last. Ansvar som är föreskrivet för gärning av syssloman, gäldenär eller annan i särskild ställning skall ådömas även den som tillsammans med honom medverkat till gärningen.
Vad som sägs i denna paragraf skall inte gälla, om något annat följer av vad för särskilda fall är föreskrivet.

Ingenstans omnämns det att gärningsmannen måste ha dömts!

Nej men ett brott måste väl ha begåtts för att någon ska kunna dömmas för medhjälp? Och då för att någon ska dömmas för medhjälp måste väl huvudbrottet bevisas ha begåtts, precis som AxMi-24 skrev i inlägget du citerade. Ingen har påstått att någon måste ha dömts för huvudbrottet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som känner till vilken lag det är som gör att skolväsendet får använda samma läromedel (t.ex. böcker och programvara) till flera elever och vilken lag som gör att bibliotek får finnas? Både böcker, cd och dvd går ju att kopiera.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Nej men ett brott måste väl ha begåtts för att någon ska kunna dömmas för medhjälp? Och då för att någon ska dömmas för medhjälp måste väl huvudbrottet bevisas ha begåtts, precis som AxMi-24 skrev i inlägget du citerade. Ingen har påstått att någon måste ha dömts för huvudbrottet.

Du har poäng!

Jag antar dock att de har stöd för detta i lagboken... men TPB-rättegången har inget med Ipred att göra egentligen!

Permalänk

Dold ip

Hej!
Vi är några studenter som gör en undersökning inom detta område och skulle vara jätte tacksamma om så många som möjligt kunde svara på våran korta webbenkät.

http://skyddadip.blogspot.com

Tack på förhand för hjälpen!

Permalänk
Medlem

freakyflaeder Medlem Plats: Stockholm Registrerad: feb 2010

Citat:

Ursprungligen inskrivet av freakyflaeder
Hej!
Vi är några studenter som gör en undersökning inom detta område och skulle vara jätte tacksamma om så många som möjligt kunde svara på våran korta webbenkät.

http://skyddadip.blogspot.com

Tack på förhand för hjälpen!

Om vi(/jag) ska delta i en undersökning så är de av stor vikt att du framlägger vem du är, i detta fall så kan du lika gärna vara statligt anställd eller jobba från för nåt mediaföretag får insamlande av data/bevis...

OT: Tingsrätt ska alltid döma utifrån personens bästa dvs finns de för lite bevis/osäker bevis ska dom hellre fria än döma, har person visat stor ånger ska detta tas i beaktning, vad man sett i flera domar ang IT så är de klart att oerhört många saknar ens kompetens å SKA därför inte ens kunna ge en korrekt bedömning å varvid räcka fallet vidare.

Jag anser inte:
spridning av co material som korrekt.
inhämtande av bevis på felaktiga sätt, dvs sprida en "märkt" fil, "låna" konto uppgifter etc
IPRED är en lag som inte är korrekt i vårat samhälle å fyller absolut ingen funktion utan att bekosta skattebetalare pengar.

Om nu detta är sådant gigantisk problem för dom store media monopolen som finns i Sverige, så kan man ju smått undra vars är alla andra? Är de bara musik/film som skapar omsättning? Vad kostar ett operativ? Den senaste grafiska programmet, GTA-serien, C2MW etc vad jag vet å förstått är att spel å program branschen är imot men samtidigt glada att "scenen" finns, de hjälper dom att pusha på sig själva, å ex spel, hur många drar singel pl lir? För som sagt så är i princip alla MP spel icke funktioner bara i "pirat" version.
Som en annan sa, "Det skulle vara som att jaga sin egen svans"
Vi hoppar tillbaka ang musik, vem vinner på den nya Absolut music x? Artisten eller bolaget? Vem vinner på en konsär/tour, knappast bolaget.
Sluta jaga halmstrån å försök finna andra sätt å spamma ut 99% skit till era kunder. Att sitta bakom datan å skapa låtar är pasé, de var nåt som var verksamt under -90 talet, vem kan med säker hand säga, "Fy f*n vad denna cd var bra, inte en enda låt var dålig"? Har så många ggr köpt album/mix cd med max 3-4 låtar som är nåt å ha.

Nä IPRED är helt fel å tillrättavisa folk som inte vill köpa skit!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.