Permalänk

Har jag BIOS problem?

Hej!

Jag har en LG W1 D2RLV nootebook som för tillfället ger mig stora bekymmer. När jag försöker starta upp datorn går den tills OS börjar ladda sen blinkar en blå skärm och datorn startar om sig.

Datorn läser varken CD eller DVD skivor så jag därför inte göra en nyinstallation på så sätt.

Jag har däremot provat att plocka ur hårddisken och satt in den i en annan dator där jag har kunnat installera OS för att sedan sätta tillbaka den i den bärbara utan resultat. Samma blå blink och omstart. Jag har provat med både win XP och win 7.

Har därför ställt mig frågan om det i datorns BIOS felet ligger. Kan det vara så eller har ni några andra förslag på lösningar?

Är jätte tacksam för hjälp!

Permalänk

Välkommen till forumet! Antagligen inget fel på bios, men det kan vara fel på minnet. Jag fick exakt samma fel som du, och det hjälpte att plocka ur ett av minnena. Lycka till!

Permalänk

Tack!

Har provat det utan resultat. Iof, kommer jag bara åt det ena minnet, det andra måste sitta inbyggt på nått sätt.

Permalänk

Det var inte bra, du Om du är duktig så kan du försöka löda bort det och bara köra med det som går att ta bort, men det är inte rekommenderat :P. Tyvärr måste du nog lämna in den, men har du ingen garanti kvar?

Permalänk

Nej tyvärr. Så det känns tveksamt om det är värt att lämna in den, lär väl gå på en slant..

Permalänk

Kan det finnas någon inställning i BIOS som gör att jag inte kan läsa av CD/DVD?

Permalänk

Kanske det. Du kan ju leta lite

EDIT: Du måste ju såklart ändra boot-ordningen, men det kanske du redan har gjort.

Permalänk

Provade att installera Linux från USB och det gick utmärkt. När jag sen gjorde samma sak med XP så gick det inte alls.

Jag kopierar över XP skivan till USB med hjälp av diverse olika program(har följt den här guiden). http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6015&page=2
Datorn bootar sedan från USB minnet som den ska och börjar läsa in installationsfiler men då får jag felmeddelandet om att hal.dll saknas. Installationen och datorn stängs av.

Fattar ingenting just nu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sir88alex
Provade att installera Linux från USB och det gick utmärkt. När jag sen gjorde samma sak med XP så gick det inte alls.

Jag kopierar över XP skivan till USB med hjälp av diverse olika program(har följt den här guiden). http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6015&page=2
Datorn bootar sedan från USB minnet som den ska och börjar läsa in installationsfiler men då får jag felmeddelandet om att hal.dll saknas. Installationen och datorn stängs av.

Fattar ingenting just nu..

"Ett vanligt fel är att filen hal.dll saknas, detta beror på att datorn försökt starta från hårddisken istället för USB-minnet efter andra eller tredje omstarten. "

Detta står i guiden på på tredje sidan. Gissar på att du gör fel nånstans i installationen. Annars vet jag inte vad felet kan vara.

Läs igenom guiden igen och gör ett nytt försök
Lycka till!

Permalänk

Lyckades få det att funka nu genom att ladda ner en piratversion och mata in min äkta kod. Tydligen nått som var fel med min orginal skiva då.