Permalänk
Medlem

Vart tog kompressorkylningen vägen

Som rubriken vart tog kompressorkylningen vägen, finns det nån kvar ?

Permalänk
Entusiast

Tror inte det serieproduceras kompressorkylningar till datorer längre. Dock finns det mängder av entusiaster som bygger och säljer, t ex piotres, littledevil på xtremesystems mfl.

Permalänk
Medlem

Jodå, OCZ har en som säljs för ca 379USD, men sen kommer ju en nästan lika stor kostnad och få hit den....// Vedma http://www.frozencpu.com/products/9725/ex-vap-19/OCZ_Cryo-Z_P...

Permalänk
Medlem

Littledevil på extreme vill ha 520 euro inkl frakt för en ss.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk

dem finns fortfarande att få tag på, jag har hafft 2 st, har en kvar nu

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Avstängd

Sålde en igår.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Det finns helt enkelt ett gäng i omlopp.

Ska själv sälja min moddade mach1 ganska snart.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

har en halvdemolerad mach 2...skulle docj hellre vilja ha den moddad än sälja den. För sälja den vore en jävligt dålig affär med tanke på hur lång tid den är använd.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psydrop
har en halvdemolerad mach 2...skulle docj hellre vilja ha den moddad än sälja den. För sälja den vore en jävligt dålig affär med tanke på hur lång tid den är använd.

Vad är det för fel på den?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på den efter lite hemelektronik så funkar den.....Fast den funkar ju inte till det värde jag btala för den :P. Men nån som kan ge den lite r507 och prova med lite last så lovar jag att använda den så ofta jag kommer åt. Kan till och med ge den egen hylla i jämte där jag sitter.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk

Du kan även leta efter R404a som har väldigt liknande egenskaper. Problemet är att de delar du behöver för att fylla systemet är det som är dyrt. Det var för den kostnaden jag fegade ur när jag tänkte bygga en SS. Har du kollat med lokala firmor som sysslar med klimatanläggningar?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Har fyllt den 1 gång när jag trodde det va läckage....500 bagare fast då va det r134
som orginal så att säga.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk

Vad händer nu då? Värt att tänka på att tempsensorerna i mach1/2 inte brukar stämma bra.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

tempsensorn krascha från början....men då gjorde ventiv kk....så då löste jag det själv....men Fredrik kan du modda den för i7 så är jag på.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk

Cryon finns ännu kvar fast nu för 379dollar = 2700svenska pengar ungefär plus frakt då...

Vet någon hur mycket bekymmer det är med fukt i en sådan här på moderkort och annat i närheten?

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Cryon finns ännu kvar fast nu för 379dollar = 2700svenska pengar ungefär plus frakt då...

Vet någon hur mycket bekymmer det är med fukt i en sådan här på moderkort och annat i närheten?

Du måste såklart isolera kortet för att kunna köra...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Det finns helt enkelt ett gäng i omlopp.

Ska själv sälja min moddade mach1 ganska snart.

Vad hade du tänkt för pris på den? :3

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Vill inte skapa en ny tråd för en så enkel fråga så börjar med att fråga här
jag funderar på att ta över min kompis Mach II GT (inte moddad på nått sätt) och undrar hur svårt det skulle vara att snickra ihop ett fäste till s1156?

någon som har några tips? och jag har sett folk som kör 24/7 med tex en vapochill kompressor utan isolering, skulle man våga det med en Mach II?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

MachII har väll den fyrkantiga monteringen om jag inte minns fel. Det än kanske inte den lättaste att fixa, har man en runt evap kan man ju bara borra lite i en bit plexi eller trä. Du får nog klura lite helt enkelt.

Angående att köra utan isolering så visst, det går väll, går och äta blyertspennor också men det är inte att rekommendera.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

MachII har väll den fyrkantiga monteringen om jag inte minns fel. Det än kanske inte den lättaste att fixa, har man en runt evap kan man ju bara borra lite i en bit plexi eller trä. Du får nog klura lite helt enkelt.

Angående att köra utan isolering så visst, det går väll, går och äta blyertspennor också men det är inte att rekommendera.

24-7 issolering så är det väll vasselin som gäller, både i sockeln och runt.

borde de inte funka att lägga 3st lager klar lack runt processorn och vasselin både i och utanför sokeln?

Permalänk

Nuförtiden använder jag enbart armaflex och papper, inget annat. Gäller bara att man är tålmodig när man fixar den understa delen armaflex. Var elmor som övertygade mig om förträffligheten med den isoleringen.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

ska sticka över till honom imorgon och ta en titt på huvudet för att se vad som kanske kan göras,
blir nog endast att testa på att köra den "24/7" då den låter en del ska se till att ha Evil_ananas guide på isolering framför mig om jag prövar.

tack för svaren boys!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Låter bra, hoppas det går att montera på något vettigt sett.
Den isoleringsguiden som finns här är väll iof helt okey men det är inte så jag isolerar längre.
Jag tar en bit armaflex som är precis lika hög som sockeln, ser till att den är precis lagom stor, trycker den mot sockeln (måtta mot kylflänsar så du kan upprepa utan att förskjuta armaflexen) sedan börjar man metodiskt klippa/skära ut små hål för kondensatorer osv. Tillslut har man något som kommer se ut som knådgummit fast av armaflex, mycket stiligt. Se till att det sitter tätt runt sockeln, mycket petande med tändstickor blir det för mig. Sedan tar jag fyra bitar toapapper och lägger runt cpun, sedan på med en tjock bit armaflex och sedan potten/evapen. Hela grejen är att så länge det blir lufttätt så funkar det utmärkt, pappret suger upp eventuell fukt.

Finns det intresse kan jag självklart skriva ihop någon litet med några bilder om hur jag isolerar nu, smidigt att få bra isolering utan att riskera synlig rester.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Låter bra, hoppas det går att montera på något vettigt sett.
Den isoleringsguiden som finns här är väll iof helt okey men det är inte så jag isolerar längre.
Jag tar en bit armaflex som är precis lika hög som sockeln, ser till att den är precis lagom stor, trycker den mot sockeln (måtta mot kylflänsar så du kan upprepa utan att förskjuta armaflexen) sedan börjar man metodiskt klippa/skära ut små hål för kondensatorer osv. Tillslut har man något som kommer se ut som knådgummit fast av armaflex, mycket stiligt. Se till att det sitter tätt runt sockeln, mycket petande med tändstickor blir det för mig. Sedan tar jag fyra bitar toapapper och lägger runt cpun, sedan på med en tjock bit armaflex och sedan potten/evapen. Hela grejen är att så länge det blir lufttätt så funkar det utmärkt, pappret suger upp eventuell fukt.

Finns det intresse kan jag självklart skriva ihop någon litet med några bilder om hur jag isolerar nu, smidigt att få bra isolering utan att riskera synlig rester.

De är klart att intresset finns för en bra isoleringsguide!

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk

Även jag ser gärna en uppdatering av isolerings-guiden
skulle vara kul att prova på lite extremare varianter av överklockning och då vore det ju perfekt.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Damn, jag har precis skruvat åt skruvarna till potten... -_-
Men jag ska nog kunna ordna det i dag. Denna metoden är väldigt simpel så det är inte mycket att skriva.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Nu har jag fått min Mach II !
dock så kom den helt utan monterings satser så jag får snickra ihop något hemma för fäste

jag har dock en fråga, vad är dessa kontakter till? Är det för fläkt hastighet?

OBS! datumet på bilden stämmer självklart inte, kamerans fel.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Entusiast

Hon-kontakterna är till för att kopplas in på modertkortet, så att kompressorn går igång och kyler ned en stund innan datorn bootas. Vad de andra gör vet jag inte, föreslår att du letar upp en manual på nätet.

Permalänk

någon som har detta i sin dator som kan vara så snäll och lägga upp lite bilder?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk

Hm undra vart på moderkortet ska scanna internet efter guider så att inget går fel, har testkört den iallfall och den funkar fint!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya