Permalänk

Corsair H50 - Låter mycket

Hej.

Köpte lite nya delar idag. Bla i5 750 och Corsair H50. Väldigt nöjd! Dock så hamnar inte kylaren/pumpen/fläkten aldrig i något viloläge. Känns som om den alltid går på full spruta.
Hamnar på 30C när jag surfar och 40C när jag spelar.

Jag bytte ju ut moderkort, cpu och minne utan att installera om Windows 7. Kan det påverka? Jag ville inte göra det då jag för en månad sedan formaterade datorn. Orkar inte installera om alla program igen.

Jag kan väl inte ha kopplat något fel? Visserligen kör jag med öppen dörr just nu, men den låter fortfarande mycket.
Precis när jag startar datorn och pumpen drar igång så låter den mycket mindre.

Kanske är helt vanligt. Men bra att veta i så fall.

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk
Medlem

Det finns program att reglera fläktens hastighet med. För att ställa in hastigheten på min fläkt så kör jag med Asus AI suite och där kan man ställa in hur pass snabbt man vill att den ska köra på X grader.

Fick också min Corsair H50 idag och just nu så ligger jag på ~30 grader vid vanligt surf + skype och detta med fläkten på 40% av maxhastigheten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kottee
Det finns program att reglera fläktens hastighet med. För att ställa in hastigheten på min fläkt så kör jag med Asus AI suite och där kan man ställa in hur pass snabbt man vill att den ska köra på X grader.

Fick också min Corsair H50 idag och just nu så ligger jag på ~30 grader vid vanligt surf + skype och detta med fläkten på 40% av maxhastigheten.

Okej, men är det meningen att man ska behöva? Menar, jag får ju också 30 C, borde inte det betyda att vi har samma hastighet på fläkten?

Jag kanske bara inbillar mig. Tycker dock den låter lika tyst som recessioner på youtube när min startar, men när datorn är igång så låter det lite som om jag spelar.

Hur mycket låtar din? Helt tyst?

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk

Kom fram till ett annat svar. Kanske har fel inställningar i BIOS som gör att fläkten inte står på autoreglage utan någonting annat. Alltså så att den går på full kraft hela tiden.

Ska kolla över det imorgon.

http://www.xbitlabs.com/images/mainboards/zotac-nf790i-suprem...

Typ så. Fast vad ska man ställa in?

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk
Medlem

Pumpen bör inte sitta på en kontakt som är styrd av moderkort eller liknande. Fläkten till radiatorn kan däremot göra det.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Pumpen bör inte sitta på en kontakt som är styrd av moderkort eller liknande. Fläkten till radiatorn kan däremot göra det.

Fläkten sitter på CPU_FAN och Pumpen PWR_FAN. Det betyder att pumpen gör som den vill, men fläkten kan gå på full spruta?
Går jag in i BIOS och ställer in "CPU Q-Fan Control" och väljer "Enabled" så ska den leva sitt egna liv
"Power Fan Speed" som är lite längre ner står på "N/A" så kommer inte kunna ändra den, vilket är bra!

Har jag tänkt rätt nu?

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiLL38R0R
Fläkten sitter på CPU_FAN och Pumpen PWR_FAN. Det betyder att pumpen gör som den vill, men fläkten kan gå på full spruta?
Går jag in i BIOS och ställer in "CPU Q-Fan Control" och väljer "Enabled" så ska den leva sitt egna liv
"Power Fan Speed" som är lite längre ner står på "N/A" så kommer inte kunna ändra den, vilket är bra!

Har jag tänkt rätt nu?

typ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
typ

Typ? Berätta gärna om jag fattat något fel Behöver jag ställa in något mer?

http://www.xbitlabs.com/images/mainboards/asus-p7p55d-deluxe/...

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk
Medlem

pumpen ska gå på 12v för att inte ändra i hastighet.
Endel rekomenderar att sätta in den direkt i en nätaggssladd, för att få jämnt flöde.
Om man sätter den i moderkortet ska man stänga av fläktkontrollen för just pumpen.

Själv RMA jag min på måndag då pumpen för ett jäkla "brrrrrr" ljud som överröstar alla andra fläktar i chassit.

Btw har du inge fan-sladdar till nätagget går det köpa en för 8kr http://www.inet.se/artikel/5321175/3-4pin-adapter-for-flaktar

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
pumpen ska gå på 12v för att inte ändra i hastighet.
Endel rekomenderar att sätta in den direkt i en nätaggssladd, för att få jämnt flöde.
Om man sätter den i moderkortet ska man stänga av fläktkontrollen för just pumpen.

Själv RMA jag min på måndag då pumpen för ett jäkla "brrrrrr" ljud som överröstar alla andra fläktar i chassit.

Btw har du inge fan-sladdar till nätagget går det köpa en för 8kr http://www.inet.se/artikel/5321175/3-4pin-adapter-for-flaktar

Mjo, nu när jag fått till det med BIOS och fläkten står på auto så hör jag det där ljudet från pumpen:P Dock gör det inget för det är relativt tyst, det är väldigt svalt och tillgång till clockning. Sitter ändå med hörlurar 24/7 så gör inget.

Väldigt glad nu

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiLL38R0R
Mjo, nu när jag fått till det med BIOS och fläkten står på auto så hör jag det där ljudet från pumpen:P Dock gör det inget för det är relativt tyst, det är väldigt svalt och tillgång till clockning. Sitter ändå med hörlurar 24/7 så gör inget.

Väldigt glad nu

Gott!
Så du hör med andra ord ett "brrrrrr" ljud från pumpen?
Hmm,intressant.

för det jävla ljudet överröstar alla mina 800rpm fläktar & nätagget.
Får fixa en annan kylare med andra ord.

sitter inte jämnt med lurar eller musik på.
och då kan man direkt urskilja det ljudet störande nog.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Gott!
Så du hör med andra ord ett "brrrrrr" ljud från pumpen?
Hmm,intressant.

för det jävla ljudet överröstar alla mina 800rpm fläktar & nätagget.
Får fixa en annan kylare med andra ord.

sitter inte jämnt med lurar eller musik på.
och då kan man direkt urskilja det ljudet störande nog.

Mjo, fast nu när jag satt på sidostyckena på chassit så hör jag nog inte pumpen längre. Nu är det nog fläkten. Men med öppna sidor och örat intill så hör man att pumpen låter mest i datorn.

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk
Medlem

knpeigt, har R2 chassit med såkallade dämp mattor.
likförbannat malet ljudet igenom, nåväl bra att ditt fungerar

får se vad som sker med mitt.
ha en bra fortsättning

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
knpeigt, har R2 chassit med såkallade dämp mattor.
likförbannat malet ljudet igenom, nåväl bra att ditt fungerar

får se vad som sker med mitt.
ha en bra fortsättning

Jag kör med ANtec P193 som har bra isolering, dock så har jag 2st 140mm fläktar i taket så det kommer ut mycket ljud där. Och då menar jag inte från de fläktarna, utan pumpen. Men, jag är nöjd

Vad är det för andra alternativ till vattenkylning? Då är det väl riktiga dyra grejer? De som kostar flera tusen.

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk
Medlem

yepp, men det blir nog en tornkylare med 800rpm GT fläkt.
så är det harmoni i lådan

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

är det någon som vet hur det går till att RMA en H50.
Har en som har börjat föra lite oväsen och skulle vilja få den bytt.
Dock läste jag att man får betala frakten själv också är jag lite fundersam på om jag får en ny pga att den låter?

Permalänk

Lånar tråden lite, känns som att det kanske går bra.

Tänkte kolla lite med er om temperaturer med H50, nu har jag en helt annan setup (vet att olika processorer har olika värmeutvecklingar naturligtvis) men hur som helst, jag idlar 36-37 och går upp till 47 i full load (3h).

Vad är vettigt att förvänta sig av H50 när det gäller idle? Ni ligger trots allt 7 grader under mig, det är en del. Har som alla andra 22 grader inne.

47 full load känner jag mig tillfreds med, och antar att det finns fog för det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uni'Verse
Lånar tråden lite, känns som att det kanske går bra.

Tänkte kolla lite med er om temperaturer med H50, nu har jag en helt annan setup (vet att olika processorer har olika värmeutvecklingar naturligtvis) men hur som helst, jag idlar 36-37 och går upp till 47 i full load (3h).

Vad är vettigt att förvänta sig av H50 när det gäller idle? Ni ligger trots allt 7 grader under mig, det är en del. Har som alla andra 22 grader inne.

47 full load känner jag mig tillfreds med, och antar att det finns fog för det?

Jag har VÄLDIGT varmt inne i mitt rum, vet inte rumstempen riktigt men lutar nog åt ca 25c eller nåt sådant, min idlar 40c~ och load ca 60c~ I höstas idlade den ca 30-35c men då hade jag självklart kallare på rummet.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

pumpen ska gå på 12v för att inte ändra i hastighet.
Endel rekomenderar att sätta in den direkt i en nätaggssladd, för att få jämnt flöde.
Om man sätter den i moderkortet ska man stänga av fläktkontrollen för just pumpen.

Själv RMA jag min på måndag då pumpen för ett jäkla "brrrrrr" ljud som överröstar alla andra fläktar i chassit.

Btw har du inge fan-sladdar till nätagget går det köpa en för 8kr http://www.inet.se/artikel/5321175/3-4pin-adapter-for-flaktar

Du är inte ensam, låter på både min och min polares H50. men den börjar låta efter datorn har stått på några timmar :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Gott!
Så du hör med andra ord ett "brrrrrr" ljud från pumpen?
Hmm,intressant.

för det jävla ljudet överröstar alla mina 800rpm fläktar & nätagget.
Får fixa en annan kylare med andra ord.

sitter inte jämnt med lurar eller musik på.
och då kan man direkt urskilja det ljudet störande nog.

då är det RMA som gäller för dig, i regel kan du även byta till en annan kylare då och bara betala mellanskillnaden.

ljud från pumpen är ett vanligt problem till h50.

Permalänk
Medlem

Pumpen ska gå för fullt hela tiden. Sen kan du reglera fläktarna som du vill.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2