Permalänk
Medlem

@-tangenten fungarar inte under W7

Jag testade W7 RC på min lilla netbook HP 2133 i höstas. Fungerade alldeles utmärkt, förutom att @-tecknet på tangentbordet inte funkade. Hur jag än gjorde med olika kombinationer på (det svenska) tangentbordet så fungerade AltGr+3 (£), AltGr+4 ($) och AltGr+5 (€) alldeles utmärkt, men AltGr+2 åstadkom bara att det aktiva fönstret blinkade till.

Detta hade jag naturligtvis glömt när jag fick möjligheten att köpa Windows 7 Home Premium Upgrade (Svensk) till ett bra pris, och jag installerade härligheten igår kväll. En "ren installation" med ompartitionering av hårddisken. Altt funktar perfekt: nätverk, skrivare, Office 2007, styrplatta, webkamera, allt. Utom @-tangenten.

Samma sak som förra gången: £$€ inga problem. AltGr+2 gör bara att det aktiva fönstret blinkar till. Inget "varningsljud" eller annat, bara ett blink. Samma sak i Notepad, IE, Word, Firefox. Inget @-tecken. Min netbook saknar (förstås) också separat numeriskt tangentbord och kräver lite manövrer för att simulera ett sådant på vanliga bokstavstangenter, varför @-teckent inte kan framproduceras på något annat sätt heller. Lite irriterande när man ska maila!

Jag har sett fler som haft problem med @-tecknet (även på andra datorer) när man kört RC:n i virtuell PC under t.ex. Windows Vista, men jag har inte hört om någon där det trasslat med en genuin och ren installation av W7 original. Någon som har tips?

Permalänk
Avstängd

Testa att ta bort drivrutinerna och ladda ner på nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pylons
Testa att ta bort drivrutinerna och ladda ner på nytt.

Drivrutinerna?
För webkamera, pekplatta, grafikkort, osv? Tror du att en ominstallation av dem kan hjälpa?
Tja, kanske... Det är ju värt att testa.

Permalänk
Medlem

W7 är lite kinkig med drivare, gamla xp drivare illar den inte, vista eller W7 vill den ha

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Tack för alla tips. Chander, jag har bara helt nya W7-drivisar, men jag hittade en annan lösning till problemet!

Många notebooks har någon form av tilläggsprogram till grafikdrivrutinerna för att kunna slå på och av extern bildskärm/projektor, byta upplösning för att passa extern projektor, osv. I mitt fall heter programmet S3 Screen Toys.
Detta program lägger till hotkeys, t.ex. Ctrl+Alt+2 för att byta mellan intern och extern display, se bifogad bild. Men Ctrl+Alt+2 är samma sak som AltGr+2, vilket innebär att S3 Screen Toys kapar den svenska teckenkombinationen för "@". Deaktiverar jag denna hotkey så fungerar @ igen!

Hälsningar
Willpower

Permalänk
Medlem

gott att höra, har ett tips för att få fart på W7 kolla länken

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-...