Thinkpad, Elitebook och liknande med firewire?

Permalänk
Medlem

Thinkpad, Elitebook och liknande med firewire?

Jag är intresserad av att köpa en kompakt 12-13,3 tum dator med snabb processor (minst SL9400), bra batteritid (6-7 timmar+ vid surf), Firewire, tåla tuffa tag. Max 1,8kg. Helst inte nåt jättestort batteri som sticker ut.
Bra kvalitet. Det ska finnas drivers för XP.

Tyvärr har inte Lenovo några små med firewire längre, men HP har med sina Elitebooks.

Är det nån som har en Elitebook och kan rekommendera en sån?
Har ni haft några problem med dom?

Vad finns det mer som skulle kunna kvala in från Toshiba, Dell, Sony, Fujitsu?

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

fast oops. inge FireWire

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Inaktiv

Som sagt så saknar alla paddor under 14 tum fw men den här elitebooken på 12 tum är bra (men dyr):

http://www.dustinhome.se/pd_5010169342.aspx?csref=Prisjamfore...

Permalänk
Medlem

Om man kollar på HPs svenska sajt så ser man att det finns 5 med 3 olika cpu, det skiljer typ 3-4000 mellan 2 modeller med samma cpu, men jag lyckas inte hitta vad som skiljer.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

Ok enligt dustin så är det 3g på vissa. Vad gör 3g, finns det abbonemang till det så man kan surfa trådlöst viamobilnätet? Är det dyrt?

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Ok enligt dustin så är det 3g på vissa. Vad gör 3g, finns det abbonemang till det så man kan surfa trådlöst viamobilnätet? Är det dyrt?

Med 3G kan du stoppa ett SIM kort under batteriet och surfa via mobilnätet vanligast i 7,2Mbit nerströms men i verkligheten 3-5mbit vilket räcker för surf/mail osv. Jag använder de bara ibland och har ett kontantkort från Telia (utan månadskostnad), när jag vill surfa utanför min wifi-router hemma så kopplar jag på "veckosurf" för 99 kr för en vecka (max 2GB).

Permalänk
Medlem

elitebook ska du hålla dig undan. speciellt 6930. århundradets skrothög...

EDIT: kan skriva en lista på alla fel om du vill... detta gäller båda modellerna...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
elitebook ska du hålla dig undan. speciellt 6930. århundradets skrothög...

EDIT: kan skriva en lista på alla fel om du vill... detta gäller båda modellerna...

Jag är idel öra

Det är precis sånt här man vill veta innan man köper nåt, man vill ju helst undvika kallduschar när man redan betalat.

Fast jag tror jag skiter i Elitebook och köper mig en X200/x200s istället, anledningen är att det ljudkortet jag vill köra datorn med kräver 6pin firewire och datorerna har bara 4 pin och då får man ingen ström till ljudkortet = totalt värdelöst för min del. Man behöver en strömadapter om man ska använda kortet, blir inte så värst mobilt då... Så jag skiter i firewire helt enkelt.

Usb har ju alla datorer. Blir mobilt då med.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Jag är idel öra

Det är precis sånt här man vill veta innan man köper nåt, man vill ju helst undvika kallduschar när man redan betalat.

Fast jag tror jag skiter i Elitebook och köper mig en X200/x200s istället, anledningen är att det ljudkortet jag vill köra datorn med kräver 6pin firewire och datorerna har bara 4 pin och då får man ingen ström till ljudkortet = totalt värdelöst för min del. Man behöver en strömadapter om man ska använda kortet, blir inte så värst mobilt då... Så jag skiter i firewire helt enkelt.

Usb har ju alla datorer. Blir mobilt då med.

okej, notera att detta är en stor mängd datorer jag pratar om ca. 30 st av varirande modell.

6930 med Intel 4500: glappande skärmar, missljud, överhettningar, krashande hårddiskar, bluescreens och random krachar med 2x2gb ram, problem med nätverkskort. ostabila batterier håller 2-6 timmar med samma förutsättnigar.

6930 med Mobile Radeon 3450: mkt grova överhettningar,artefakter, BSOD med 4gb ram.
här är batterierna något bättre 1.5-3 tim

Sen så verkar skärmarna vilja expandera när de blir varma. detta på båda modellerna. så topcaset blir något rundare, dock påverkar det här inte funktionen.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
okej, notera att detta är en stor mängd datorer jag pratar om ca. 30 st av varirande modell.

6930 med Intel 4500: glappande skärmar, missljud, överhettningar, krashande hårddiskar, bluescreens och random krachar med 2x2gb ram, problem med nätverkskort. ostabila batterier håller 2-6 timmar med samma förutsättnigar.

6930 med Mobile Radeon 3450: mkt grova överhettningar,artefakter, BSOD med 4gb ram.
här är batterierna något bättre 1.5-3 tim

Sen så verkar skärmarna vilja expandera när de blir varma. detta på båda modellerna. så topcaset blir något rundare, dock påverkar det här inte funktionen.

Ni kände er lite blåsta på dom datorerna antar jag, personligen förstår jag inte hur det är möjligt med överhettningar, ja om man testat sin lilla cad-konstruktion i verkligheten och inte bara i teorin dvs.

Som tur var så upptäckte jag att att 4 pin firwire inte skulle funka, och då kunde jag köpa det jag ville ha från början, en x200/s.

En riktigt snygg dator är ju den 12 tums tableten HP har, en elitebook den med, men sen läste jag ett par reviews på HPs amerikanska sajt och sen stod det klart att just tabletburkarna är ren skit, man tycker ju att en så dyr dator skulle vara helt fri från fel, ja jag kräver det, tough customer..

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Ni kände er lite blåsta på dom datorerna antar jag, personligen förstår jag inte hur det är möjligt med överhettningar, ja om man testat sin lilla cad-konstruktion i verkligheten och inte bara i teorin dvs.

Som tur var så upptäckte jag att att 4 pin firwire inte skulle funka, och då kunde jag köpa det jag ville ha från början, en x200/s.

En riktigt snygg dator är ju den 12 tums tableten HP har, en elitebook den med, men sen läste jag ett par reviews på HPs amerikanska sajt och sen stod det klart att just tabletburkarna är ren skit, man tycker ju att en så dyr dator skulle vara helt fri från fel, ja jag kräver det, tough customer..

du vet inte hälften
skolan beställde datorerna med radeon 3450 och fick hälften av datorerna med intel 4500... så sämre datorer för samma pris. århundradets deal.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur