Intel och Micron redo med 25 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel och Micron redo med 25 nanometer

Det av Intel och Micron samägda bolaget IM Flash Technologies tillkännager att testproduktionen av flashminne i 25 nanometer inleds.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Go go 25nm! Fort går det!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Hohoho nu går det undan, undrar hur prissättningen blir :D.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Hoppas på 160gb SSD för ~2k senare i år då

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk

40 gb för 500??

Permalänk
Medlem

Om prissättningstrenden för intels SSDer fortsätter att se ut som den gjort de två senaste generationerna så kan en 160 disk bli intressant till laptopen.

Visa signatur

i7 920 4,0 Ghz / Corsair 6gb DDR3 1600 MHz / Asus P6T Deluxe V2 / Noctua NH-U12P / 2X GTX 285 SLI / Asus Xonar Essence STX / Intel X25-M G2 160

Permalänk
Medlem

Underbar nyhet!

Permalänk
Medlem

Inte långt kvar tills dess att SSD blir mainstream. Synd att de inte släpper 80gb, hade täckt mitt behov av os disk. Får se vad 160gb landar på.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Nu går det undan minsann! Snart är vi nere på 11nm, ska bli intressant och ser hur utvecklingen blir de 2-3 kommande åren

Permalänk
Medlem

Om fjärde generationen släpps fjärde kvartalet, när släpps 3:e generationen, alltså intel G3?

Permalänk
Medlem

Så de halverar priset, men samtidigt så lägger man ner de två minsta storlekarna 40 och 80GB, så i själva verket så kommer ju instegspriset att åtminstone fördubblas.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Så de halverar priset, men samtidigt så lägger man ner de två minsta storlekarna 40 och 80GB, så i själva verket så kommer ju instegspriset att åtminstone fördubblas.

njaeae säg int det du, du vet inte

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Så de halverar priset, men samtidigt så lägger man ner de två minsta storlekarna 40 och 80GB, så i själva verket så kommer ju instegspriset att åtminstone fördubblas.

Snarare att du får dubbelt så mycket för pengarna minst! Dvs att du kan få 160 istället för 80! Intel kommer tjäna sina pengar och hindra konkurrenter att ha samma goda marginal, för att deras tillverkningskostnader är dyrare.

De vill ju komma åt alla kundsegment, det är t ex därför Intel underklockar cpu'er för att få marknadsandelar bland dem som inte kanske har råd att betala 3000 kr för en cpu, men ändå är det rent tekniskt och kvalitetsmässigt en identisk cpu (som går att överklocka) de köper för 1/3 del av priset!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Så de halverar priset, men samtidigt så lägger man ner de två minsta storlekarna 40 och 80GB, så i själva verket så kommer ju instegspriset att åtminstone fördubblas.

Precis! Jag hade lugnt köpt ett par-tre stycken 40Gb:are om de legat så pass bra som en halvering av dagens pris.. Men nej då.. SSD:er med prestanda ska visst vara reserverat för rikemansbarn ett tag till.. :]

Permalänk
Medlem

Hörrni. Nyheten behandlar X25-M serien. Den minsta disken i den serien är 80 GB och det är inte så konstigt att man inte kör med mindre storlekar eftersom prestandan kommer bli lidande på dessa.

Jag gissar på att X25-V (eller en liknande serie) kommer att erbjuda åtminstone en 80GB-variant, med lägre prestanda och pris.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Om fjärde generationen släpps fjärde kvartalet, när släpps 3:e generationen, alltså intel G3?

Någon gång runt sommaren har det väl ryktats om tidigare, känns som en lite väl kortlivad generation om G4 kommer samma år.

Permalänk
Medlem

Då var det bara att vänta igen....

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Naajs hoppas fler bärbara börjar utrustas med dessa till sommarn när det är dags att köpa ny ;P

Permalänk
Medlem

Undrar om Intel kommer uppdatera kontrollern något (t.ex. SATA 6Gbit) eller om de fortsätter med samma och bara sänker priser+ökar kapacitet. Det verkar som de äntligen börjar få lite konkurrens på kontrollersidan snart.

Permalänk
Medlem

Trevligt, nu börjar det ju gå framåt på allvar. Bara de får ut lite volymer av produkterna också så kan ju priserna sjunka ordentligt.

Buio: Ja, Sandforce är ju och nosar på deras kontroller men jag tror att framförallt Jet Stream kommer bli en utmaning när den släpps. Den har ju dessutom SATA3-stöd, något som jag definitivt vill se i en SSD jag själv skulle köpa.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Fan vad najs! Jag är så jäkla nöjd med min Kingston ssdnow 40gb(intel). Om priset blir så lågt som jag tänker mig, blir det en fin julklapp.

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt så borde priset till slutkund kunna skäras med 25% om nu tillverkningskostnaden kan skäras med 50%. För det lär ju knappast va så att priset till slutkund halveras bara för tillverkningskostnaden halverats. Men drömma kan man juh.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Naajs hoppas fler bärbara börjar utrustas med dessa till sommarn när det är dags att köpa ny ;P

Annars kan du ju byta själv? Det krävs ingen raketforskare för att gör det

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Rent teoretiskt så borde priset till slutkund kunna skäras med 25% om nu tillverkningskostnaden kan skäras med 50%. För det lär ju knappast va så att priset till slutkund halveras bara för tillverkningskostnaden halverats. Men drömma kan man juh.

Eftersom dom har ett stort övertag på alla konkurrenter så kanske vi inte alls får se särskilt stora prissänkningar än på ett tag ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Annars kan du ju byta själv? Det krävs ingen raketforskare för att gör det

Nä, men garantin bryts kanske om man gör det själv. Och att betala en godkänd person att göra det känns onödigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Om fjärde generationen släpps fjärde kvartalet, när släpps 3:e generationen, alltså intel G3?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Någon gång runt sommaren har det väl ryktats om tidigare, känns som en lite väl kortlivad generation om G4 kommer samma år.

Så här står de ju i nyheten " Den tredje generationen Intel X25-M väntas släppas i årets fjärde kvartal i storlekar om 160, 320 och 600 GB."

Alltså blir de ingen G3 till sommaren? Och G3 kommer att vara 25nm och ändå inte ha sata 6GB/s?

Permalänk
Medlem

Ska man köpa en Intel X-25 80GB nu som systemdisk eller vänta på Jet Stream, har ändå ingen användning av SATA 2?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jenka27
Ska man köpa en Intel X-25 80GB nu som systemdisk eller vänta på Jet Stream, har ändå ingen användning av SATA 2?

Jag väntar på Jet Stream, känns verkligen som att man vill veta vad den går för och hur prissättningen blir innan man ger sig in i SSD-världen på allvar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

25 nanometer w00t!11

Är inte det rekord?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkst@r
25 nanometer w00t!11

Är inte det rekord?

Jappz, för Flash gäller hjust nu...
Sandisk/Toshiba = 32 nm
Intel/Micron - 34 nm
Hynix - 41 nm
Samsung = 42-50 nm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Så här står de ju i nyheten " Den tredje generationen Intel X25-M väntas släppas i årets fjärde kvartal i storlekar om 160, 320 och 600 GB."

Alltså blir de ingen G3 till sommaren? Och G3 kommer att vara 25nm och ändå inte ha sata 6GB/s?

Det stod fjärde generationen förut.

Men då är det nog troligt att G3 blivigt lite "försenad".