Netbooks mot 90 procent av datormarknaden

Permalänk

Jag vill ha samma röka som Warren tydligen tagit.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Avstängd

ARM? nää, jäkla dynga.

Vet hur sega PDA är med sådan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikwad
Den perfekta workouten
Jobb + Träning på samma gång, snacka om att spara in tid där

Då går det ju som någon nämnde utmärkt att spendera 30% av sin arbetstid på ingeting också Suveränt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Netbooks är ju mest som en liten plojgrej som man tar upp och leker med ibland. Inte en riktig dator.

Jag tycker nog det är en riktig dator Men en liten sån kanske Min egen netbook + små högtalare har jag haft med på resor Skönt att kunna lyssna på musik på hotellrummet Har bytt hårddisk till 320GB så det får ju plats lite
Ja internet funkar ju också Så visst har man nytta av den Att släpa med sig 1,1kg är ju inte så jobbigt heller

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
ARM? nää, jäkla dynga.

Vet hur sega PDA är med sådan

Har en PDA med Intel xscale och en med arm och arm är snabbare i samma klockafreqvens

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Skulle netbooks vara sega? Min syster har en och den har uppstart på circa 10-15 sekunder. Första generationens EEEPC. Funkar utmärkt att skriva på och hon har aldrig klagat på Linux, bortsett från i början då hon inte var van.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Har en PDA med Intel xscale och en med arm och arm är snabbare i samma klockafreqvens

Intel XScale är en implementation av ARMv5 och är alltså en ARM processor.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
ARM? nää, jäkla dynga.

Vet hur sega PDA är med sådan

INTEL? nää, jäkla dynga.

Vet hur seg min min pc med en 8086 är.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Själva idén med ARM's arkitekturer är klart bättre än x86. ARM har en mer öppen arkitektur som i stort sett vem som helst kan använda och betala licens pengar för. Intel verkar vilja reglera sin x86 arkitektur väldigt hårt och knappt låta AMD använda den bara för att de inte sköter tillverkningen i samma företag. ARM kommer förmodligen aldrig lyckas på marknaden för de allra snabbaste datorerna men mina förhoppningar är att ARM får en betydande del på alla mindre bärbara datorer, det blir en så mycket mer hälsosammare konkurrens då.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Aldrig att netbooks tar över, det är en storm som kommer att dö ut, vanliga laptops kommer att leva vidare och dominera laptopmarknaden, små abominationer är inte framtiden, bara ett sidospår.

Permalänk
Medlem

Tiden lär väll visa om Windows gör ett misstag i att inte stödja ARM eller inte... Ska bli intressant hur Chrome OS datorerna säljer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
tror inte netbooks får 90%, kanske netbooks + nettops, men aldrig bara netbooks. om ett par år kommer tidningar och sånt börja varna om (i stor skala) att det är mycket obra att sitta länge vid den, pga det lilla tangentbordet. en ordentlig skärm samt fullstort ergonomiskt tangentbord är överlägset oavsett om man ska spela eller bara skriva.

Min syrra var bland de första som gick igenom högstadiet och gymnasiet där alla fick bärbar dator, och halva hennes klass har idag problem med handleder, nacke eller andra förslitningsskador.

Bådar inte gott att alla börjar sitta vid små laptops/netbooks istället för riktiga datorer.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem

Gamla goda citat och en reflektion

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Aldrig att netbooks tar över, det är en storm som kommer att dö ut, vanliga laptops kommer att leva vidare och dominera laptopmarknaden, små abominationer är inte framtiden, bara ett sidospår.

Saxade några bevingade citat...

"Jag har rest land och rike runt och talat med de kunnigaste människorna, och jag kan försäkra er om att datorer är en trend som kommer att vara högst ett år"
Ansvarig utgivare på förlaget 'Prentice Hall', 1957

"Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1.5 ton."
Popular Mechanics, 1949

"Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer."
IBM's styrelseordföranden, Thomas Watson, 1943

"Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet."
12 maj 1996. Ines Uusman, IT-ansvarig minister -Vet hon kanske något vi inte vet?? /M.O.
NEW 97-12-09: Nu säger Ines Uusmann i tidningen 'Internetworld' (nr 10 -97, sid 6) att hon är felciterad! Hon säger att det var Svenska Dagbladets reportrar och rubriksättare som använde ordet "fluga". Hon menade: "Jag undrade om inte det planlösa surfandet var på övergående? Inriktningen i framtiden blir kanske mer specifik?" "Jag menar självklart inte att Internet är en övergående fluga."

Kanske ska vi inte vara så snabba att förkasta Netbookdatorerna för att det inte har den bästa prestandan.
Nyckeln till deras kommande framgång ligger i att surfandet och de socialamedierna ännu kräver så mycket, smidigheten med det lilla formatet och den formidabla batteritiden.

Använder själv en 9" EEE901 varje dag trots att jag köp en ny bärbara med 15" -skärm. Orkade helt enkelt inte dra rund med en stor och tung dator som inte går ner i väska. Kollar mest nyheter, läser mail, skriver kanske några korta rader, PDF:er -föreläsningsmaterial, uppgifter och formelsamlingar och försöker hålla mig uppdaterad på grupparbeten när jag väl hasar iväg till plugget.
Behöver inte mer dunder i burken för detta. 15":aren lämmnas hemma och EEE:n får följa med och se världen (Örebro universitet).

Visa signatur

DATOR, har jag ingen, för då måste man betala TV -licens till RADIO -tjänst...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Netbooks är leksaker i nuläget, inte datorer. Hur ska man kunna göra något vettigt med en 10"-skärm?!

Det är inga som helst problem. Skaffade själv en liten ASUS Eee för någon vecka sedan och jag har uträttat förvånansvärt mycket arbete med den.

Visst är det inget prestandamonster precis. Men hur mycket kraft behövs det egentligen för att arbeta i Office, surfa och skicka e-post?

Skaffar man en sådan här dator för o använda till prestandakrävande applikationer så tycker jag man är lite ute o cyklar. xD Visserligen så kommer nog även dessa små datorer vara prestandamonster inom en inte alltför avlägsen framtid. Utvecklingen går ju framåt i en rask takt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

I dagens Facebook/Spotify samhälle så är det inte alls omöjligt.

Största problemet jag ser är att många klarar sig inte utan Windows, och Windows finns bara för 386... förlåt x86 menar jag..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Vem som är seriös vill ändå ha en bärbar med en liten fjantig 10-13 tums skärm då??
Ska man ha en bärbar så bör man väl ändå ha minst 15 tum eller uppåt?

Det kommer inte inträffa för folk som spelar det minsta eller jobbar seriöst med sin dator.

Jag tycker precis tvärtom, och då har jag en 15-tummare. Skulle mycket hellre haft en 11-13" laptop för ökad mobilitet. Sen finns det dockningsstationer.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Avstängd

hppazzo: Du sprider myter och det Popular Mechanics skrev var ju faktiskt helt sant. Ska du inte dra den om Mr Gates 640k också?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lason
Tiden lär väll visa om Windows gör ett misstag i att inte stödja ARM eller inte... Ska bli intressant hur Chrome OS datorerna säljer

Förhoppningsvis uselt. Jävla inlåsta skit, precis som apple. Det ska vara öppet så att folk har valmöjligheten och inte låst till ett företag (kika på maemo N900 från nokia för en öppen enhet).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Förhoppningsvis uselt. Jävla inlåsta skit, precis som apple. Det ska vara öppet så att folk har valmöjligheten och inte låst till ett företag (kika på maemo N900 från nokia för en öppen enhet).

Är du helt hundra på vad du nu skriver? Jag påstår inte att Google är en godhjärtad vit riddare, men på vilket sätt är deras plattform låst som Apples? Den enda kontroversen mig veterligen gällde privata modifierade versioner, där Google satte gränsen vid Google specifika tillägg. Inget hindrar dock att du gör en re-spin av operativsystemet och lägger till allt vad du vill. Det hela blev inte heller någon direkt kontrovers utan hemutvecklaren och Google kom överens om hur det skulle skötas korrekt med hänsyn till licenser.

Nokia har haft möjligheter att långt tidigare haka på Linux utvecklingen, men har istället avvaktat och ibland t o m sått tvivel om Linux. Naturligtvis är det inte lätt för ett företag som lagt ner stora resurser på eget operativsystem att göra ett nytt avstamp i annan riktning.

Jag ser ingen större skillnad eller skäl att tro att Nokia på något sätt är moraliskt bättre än Google. Hittills har i alla fall Google levt upp till de krav som kan ställas. Deras "låsta hemma labb" ska enligt signaler från Google också styras i mer aktiv support av Linux till nytta för hela nätverket av användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Netbooks är leksaker i nuläget, inte datorer. Hur ska man kunna göra något vettigt med en 10"-skärm?!

Netbooks är väldig användbart jämfört med avancerade mobiler och större video(mp3) spelare. Allt handlar om vad man jämför med. Netbook är tillräckligt mycket dator för att funka.

Ingen här skulle gilla en stationär med 17" men i en bärbar är 17" plötsligt super stor. I värsta fall får ni köpa/låna en extern skärm och koppla till er netbook. Ingen hindrar er att ta med koppla in mus och tangentbord heller (finns tunna lätta).

Permalänk
Avstängd

Med 90 procent av marknaden menar de nog att. 90% av alla nya datorer som säljs kommer vara Netbooks om några år.

Detta är som sagt gissningar från ARM, men helt orimligt ser jag inte detta. Om vi ser i lite större perspektiv än vi nördar som sitter här på forumet :D.

Vad behöver folk datorer till.
Kommunicerar med andra (Mail - sociala media - IP-telefone).
Hämta information (Nyheter - väder - tidtabeller)

Detta är inga komplicerade saker, om det inte vore för tungrodda hemsidor så skulle min gamla Amiga 1200 på 14Mhz klara uppgifterna galant. Så prestanda biten är relevant mot operativsystemet som körs, att kalla en ARM på 1Ghz för långsam beror på operativsystemet och sådana saker. Du kan få vilken processor som helst långsam om du vill, allt beror på hur du mäter.

Nu tror jag att användare 2015 kommer kräva lite "bling" av grafiken. Men egentligen så är kravet på processorn inte så stort. Utan det beror på hur man väljer att presentera informationen för slutanvändare.

Exempel jag undrar om vädret i Stockholm. Så kan man göra på olika sätt.
Ren text (html) 20 grader och sol - Data = 100 b. Processor kraft = obefintlig.
Som animerad flash - Data =100'000'000 b Processor kraft = 10sec körtid.

Bara det ser snyggt ut för slut-kunden skiter den hur detta går till. Så behovet av beräknings kapacitet är litet. Men det är den grafiska prestandan som är viktig. Du skulle kunna ha processor från amiga tiden bara du har ett lämpligt grafik-chip som lämnar det kunden önskar. Nu tror jag inte att framtiden Netbooks kommer bli så extremt optimerade för arbetsuppgifterna. Utan de kommer blir mer allround. Processor kommer inte vara högre klockande än idag, men med flera kärnor. Som vid behov kan klocka ner frekvensen och stänga av oanvända kärnor för att spara ström.

Det som kommer vara viktiga är grafikdelen. Att den är ström snål men ändå lämnar snygga och snabb grafik som kunderna kommer kräva.

Men det finns flera olika sätt att nå till framtiden. Detta är det sättet jag tycker verkar smartast. Men olika företags intresse, pengar och politiska beslut kan påverka hur det blir.

Om vi spolar tillbaka tiden 25år. Hade INTEL då tyckte man skulle satsa på fler kärnor då istället för högre klockfrekvens som de gjorde. Våra processor skulle sett helt annorlunda ut idag. För att dra ett exempel.

Permalänk
Medlem

Netbooks kommer aldrig ta 90% av maknaden, inte ens om det sitter i9:or i dom. För liten och plottrig skärm, en netbook är en "nödlösning" som är väldigt portabel. Jag har en men jag skulle inte komma på tanken att köpa nåt så litet igen, minst 12 tum. Och en bärbar är knappast nåt substitut för en stationär, allra minst en netbook med mikroskopisk skärm. 90% av marknaden lol. Keep smoking.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk

Jag tror att det arm syftar på att man inte kommer behöva så mycket prestanda i framtiden. Cloud Operativsystem och applikationer gör att datorns beräkningskraft inte behöver vara särskilt hög. Dock krävs mycket snabba servrar och nätverk.
I framtiden kommer man säkert kunna spela avancerade 3D spel på vilken dator / smartphone som helst. Bara man betalar en avgift till den server som utför de krävande beräkningarna.

Jag tror dock inte att alla kommer vilja ha netbooks som de ser ut i dag, med relativt små tangentbord och skärmar. Men om man inkluderar nettops och ultraportabla datorer så kan det nog stämma.