"1000 watt är onödigt"

Permalänk
Medlem

1000 W är nog bara för entusiaster. Jag kan tänka mig att det är för dyrt att skaffa så stort nätagg för en server (lättare att köpa två 500W istället). Sedan är det verkligen ingen som vill att datorn ska förbruka 1000W. Det är ju som att ha på en vattenkokare dygnet runt... snacka om slöseri på energi.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Ja 1000W är ju så overkill, man kan ju driva en mindre kärnreaktor med den watt effekten..

Kan man driva en kärnreaktor.....? Trodde dom drev din dator? Men vad vet jag. Det finns ju så många duktiga här på forumet som häver ur sig en så massa klokheter gång på gång. Och för att återgå till topic. Om man nu har en Quad 6600/OC med 3 diskar, 3870x2 (snart 2) etc. Är det då ok att säga att man har ett Antec 1kW agg utan att bli hånad? Eller är det den Svenska jantelagen som kliver in? Och ja, jag vet hur aktiv reklam fungerar. Mycket, många, flest å bäst. Inte alltid nödvändigt. Men varför stå upp i monkey see, monkey do kör å skrika ONÖDIGT så fort något sådant publiceras på ett forum. Urskiljning bröder å systrar, urskiljning.....

Visa signatur

duo6600-2gb8500 OCZ-2x74gb raptor 0-7900gto-DQ6

Permalänk
Medlem

Det finns ett användningsområde (eller två-tre) för 1000W-agg, så det är väl fel att säga att de är onödiga. Att de är onödiga för normala datoranvändare vet förmodligen alla redan.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boxter400
1000watt behövs nog inte ens om man har 20 raptor diskar, 4 grafik kort, processorn som drar mest ström på marknaden. 50+ neonrör 50+ fläktar,
o massa annat onödigt som drar ström

Rätta mej om jag har fel

överdriver jag vet

Mig stavas inte "mej"

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Enligt ett test här på Sweclockers (http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6032&page=8)om Intels Skulltrail som nyligen kom så rekommenderar Intel att man använder ett nätagg på MINST 1000w för att det ska funka. Men egentligen ser det ut att räcka med 530 watt.

Och alla som har Q6600 klämmer ju på med hela 620watt minst.

Men som sagt, det är ju bra om nätagget går på ca 50-60% belastning istället för 80-90%

Enligt testet så ser det ut som att jag kan ha ett 450w agg och klämma på med ett riktigt saftigt grafikkort.

För övrigt var det här en riktigt bra nyhet, väl till pass.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Gissar du eller har du mätt?

Gissning förmodligen... Kan nog nå upp till lägre gränsen på runt 700 watt.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll, har man pengar och vill ha det fläskigaste så köper man det fläskigaste. Så äre bara.
Fast jag skulle nog försöka hitta det nätagget som ger renast och stabilast spänning under belastning, tyvärr är det väldigt svårt att hitta så grundliga recentioner. En jävla multimeter i en molexkontakt under 3dmark räcker inte, då kan man lika gärna säga att ett nätag är bättre än ett annat bara för att färgen är ballare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
En jävla multimeter i en molexkontakt under 3dmark räcker inte, då kan man lika gärna säga att ett nätag är bättre än ett annat bara för att färgen är ballare.

Hur ska man mäta då?

Permalänk
Medlem

Får tolkas fritt, mätt från vägguttag:

http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTQ3MCw3LCxoZW...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv

Mitt nätagg är 360 watt. Med den klarar jag köra en intel dualcore klockad från 1,8 till 2,5ghz, ett skysst grafikkort, 4gb ram och 2 hårdiskar samt dvd utan problem! Nätaggregatet ligger heller inte och frustar på max gränsen.
Enligt min energi mätare så drar burken strax över 150w om jag inte minns fel, kan vara upp till ca. 180w också. Och då är inte ens energiförlusten som nätaggregatet ger inräknad.
1000w är bara ett skämt precis som vattenkylning till ram minnen och 1gb minne på ett nvidia 8600 grafikkort!

Permalänk
Medlem

men ush vad många här som har noll koll alltså.

Jag har ett Corsair HX520 och min burk är en C2D E4400 på 3.3ghz, HD3870, 2gb ram, P5K och 3 st hårdiskar samt två CD-rommar.

under idle drar den knappa 100 watt load ca 170. Och med skärmen blir det drygt 200-210watt. detta mätt med en mätare av halvbra kvalite (dock tror jag inte den mäter reaktiva laster, lite si o så med mätare under 1 lappen).

För er stackare som har burkar som "typ" drar 900 watt. räkna lite på det vetja, 900 x 24 = 21,6 kwH per dygn, det blir typ 650kr i elräkning på en månad om ni kör den 24/7. är det värt det? En KW kostar nästan en kr så ni vet.

ojaligen. Jag bor i HSB och betalar ingen el, men jag ryser för vad det kan kosta i längden att dra 500-1000 watt 24/7. Pengar man kan lägga på bättre saker.

Snart blir det en E8400 och då väntar jag mig att burken ska dra 20-30 watt mindre på samma klocka. Det är endå 20-30kr månad bara där, förvisso kan man diskutera om det är värt att lägga ut 1500kr på nå som sparar in 200-300kr året.

Permalänk
Medlem

Driver ett system med E8500 (överklockad) och ett 8800 Ultra (sen diverse fläktar, hårdiskar, ljudkort osv) med mitt Antec EartWatts 500W. Inga problem alls

så visst är det overkill med en kilowatt.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puttekula
Kan man driva en kärnreaktor.....? Trodde dom drev din dator? Men vad vet jag. Det finns ju så många duktiga här på forumet som häver ur sig en så massa klokheter gång på gång. Och för att återgå till topic. Om man nu har en Quad 6600/OC med 3 diskar, 3870x2 (snart 2) etc. Är det då ok att säga att man har ett Antec 1kW agg utan att bli hånad? Eller är det den Svenska jantelagen som kliver in? Och ja, jag vet hur aktiv reklam fungerar. Mycket, många, flest å bäst. Inte alltid nödvändigt. Men varför stå upp i monkey see, monkey do kör å skrika ONÖDIGT så fort något sådant publiceras på ett forum. Urskiljning bröder å systrar, urskiljning.....

Ironiskt nog behöver en kärnreaktor ström för att fungera...

Din dator drar just nu i peak 440W ungefär när du bara sitter och surfar så är du nere på 200 nånstans, kanske lägre. Med ett kort till så kan du räkna på ca 188W i peak och 65W i idle. 630W i peak (alltså inte när du spelar utan vid få tillfällen när allt körs igång på max, t.ex. biosuppstarten)

När du surfar kommer du ligga på runt 250W.
Ifall du tycker det är nödvändigt med ett 1000W nätagg så är det upp till dig.

Källor:
http://www.atomicmpc.com.au/forums.asp?s=2&c=7&t=9354&p=0
http://www.crn.com/white-box/202600302
http://www.tigerdirect.com/static/html/powersuppliesguide.htm...
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_2_microproces...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Nog är det övervatt hysteri alltid.

Driver min burk med C2d E6700 plus ett 7600Gt på ett 120W agg
Förvisso har jag då tänkt till lite och kör med 2.5" hdd och laptop DVD men det passar fint i en HFX låda

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
klart det är onödigt ,men vadå köper man datorn dör framtiden eller köper man datorn för stunden , ok ja vet att datorer bli mindre strömkrävande men inget är säkert där med... detta va i allfall skälet jag köpte mitt Enermax Galaxy 1000 Watt

Hoppas du kan byta fläkten också när den börjar skeva inom 2 år.
Annars blir agget inte så långlivat.
Eller ja, funkar gör det säkert i ett par år till bara fläkten snurrar, men kanske inte så kul med en skevande fläkt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Hoppas du kan byta fläkten också när den börjar skeva inom 2 år.
Annars blir agget inte så långlivat.
Eller ja, funkar gör det säkert i ett par år till bara fläkten snurrar, men kanske inte så kul med en skevande fläkt.

ett nätagg för 3K lär dom nog ha tängt så långt i allfall att sätta i bra komponenter , en sån länge har jag inte haft nätagg som fläkten har pajat på

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Driver ett system med E8500 (överklockad) och ett 8800 Ultra (sen diverse fläktar, hårdiskar, ljudkort osv) med mitt Antec EartWatts 500W. Inga problem alls

så visst är det overkill med en kilowatt.

Samma som mig,inga problem alls med en oc på min quad till 3700mhz ,fattar inte varför det överdrivs så med watten alls,rent bull alltihop ju:))

Tror till och med att min Q6600 drar bra mycket mer än din E8500 vid alla lika hastigheter:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Som många andra skriver spelar det ingen roll om man använder ett 1000W nätagg eller ett 500W, drar man 400W och det är samma effektivitet vid den belastningen blir det samma förluster, värme som nätagget avger.

Förstår inte var ni fått det ifrån att det inte skulle vara så?
Enda anledning vore väl att det kraftigare nätagget har kylning dimensionerad för större förluster.

Sen att man inte kan belasta nätagget mycket är ju bara helt fel. Använder nätaggen vettiga komponenter och allmänt är av hög kvalité så kan man belasta dem väldigt mycket utan problem.

Permalänk

den datorn såg jag på Cebit

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Ironiskt nog behöver en kärnreaktor ström för att fungera...

Det beror iförsig på hur man ser det, en vanlig fissions reaktor behöver el för att drivas men det är inte precis så att den behöver någon el utifrån.
Elen behövs för kylning bland annat men vilken eltillverkning har inte elpumpar och annat i systemet?

Det rekommenderas alldeles för ofta väldigt kraftiga agg som inte alls behövs, för många går på tillverkarnas rekommendationer som är MYCKET väl tilltagna för att inte de ska bli hängda om det inte fungerar.

Sen är det dessutom så att ett agg ger bäst effektivitet ganska nära max effekt så att köpa ett starkare agg än man behöver gör att effektiviteten blir dålig trots att den kanske har 85% effektivitet som mest.
Detta beror på konstruktionen, leta upp tester så kan man se kurvor hur effektiviteten ändras efter effektuttaget.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Sen undrar jag vilket av Corsair's nätaggregat 450w eller 520w är bäst med hänsyn på ljudnivå, användarvänlighet, anslutningar och prisvärdhet?
450 w är ju billigare och räcker men 520 är ju modulärt.

HX-serien (520 W bl.a.) är Seasonic. VX är det...inte! Så ja, HX är bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
En jävla multimeter i en molexkontakt under 3dmark räcker inte, då kan man lika gärna säga att ett nätag är bättre än ett annat bara för att färgen är ballare.

Silentpcreview t.ex. gör ju schyssta (om än kanske inte superbra) mätningar av ström och spänning. Kolla t.ex. länken i denna tråd till deras test av Enermax-agget.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Det är sant men stöter på massor med folk här i forumet som frågar om man ska slå till på 600w agg med Quad, 2gb ram, 2diskar och 8800GTS 512mb, med OC kommer man upp i max 300-350w så 450w räcker utan problem då ca 150w är en komfortabel gräns.

EDIT: Kan inte ni på Swec göra ett test då? Typ se hur mkt en Quad + SLI/CF med 8800gt/3870verkligen bränner när man loadar eller om någon sitter med en mätare och ett liknande system

Jag håller helt med det är verkligen dax för Swec att göra en ordentlig testning av detta be någon trevligf el/fysik tomte att hjälpa till med bra mätutrustning, ofta det som felar i andra tester.

Det verkar ju klart finnas båda stor förvirring och intresse i frågan

Klart att folk tror att dem behöver ha monster agg, det är ju inte direkt så att diverse tillverkare är bra på att förklara att så inte är fallet.

Jag Tycker det är grymt kul med en tillverkare som inte bara tänker på sina marginaler i de större serierna utan tar upp problemet med watt hysterin.

Ett bra 450W agg med ordentligt med kräm på 12v linorna (och tillräckligt många sådana) klarar allt som inte är udda (typ 10hd+) eller kör dubbla grafikkort med ok marginal.

ett tips om en ok psu calculator i sammanhanget:

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

den är bra mycket bättre än den från newegg där de verka vilja gardera sig mot klagomål genom att lägga på en marginal om ca 60%

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
HX-serien (520 W bl.a.) är Seasonic. VX är det...inte! Så ja, HX är bättre

VX450 är byggt av Seasonic.
CWT, som gör dom andra, håller också väldigt hög kvalite... så det är inget att oroa sig över.

Permalänk

Varför tror inte vissa på att min burk drar från 700- 950w ?

Kanske inte kan läsa?

El-räkningen har stigit typ 200kr + i månaden sen jag pluggade in dessa grejjer

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Varför tror inte vissa på att min burk drar från 700- 950w ?

Kanske inte kan läsa?

El-räkningen har stigit typ 200kr + i månaden sen jag pluggade in dessa grejjer

Äh ignorera dom, det är bara avundsjukan som tittar fram

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Varför tror inte vissa på att min burk drar från 700- 950w ?

Kanske inte kan läsa?

El-räkningen har stigit typ 200kr + i månaden sen jag pluggade in dessa grejjer

Det är nog ingen som betvivlar att ditt monster system (grymt nice btw) drar massa el. Det diskusionen handlar om är ju snarare om en mer standard burk ( C2d/Q9*** med lätt oc, 4gb ram, 2hd och 1 pci-x grafikkort verkligen behöver mer än en 450-500w kvalitets psu

Om man kollar på ditt system och räknar på att du behöver 700-900W så är svaret på frågan nej, man behöver verkligen igen 1000W psu för att driva även en hygligt klockad burk med ETT realtivt stödigt grafikkort i. Allt över 600w är definitivt pengar i sjön för en sådan rigg enligt mig.

För er som villa ha ett tyst agg så köpp då i stället ett som har högre kvaliet än ett som har massa watt för samma pengar så får ni både ett tystare mer effektivt och mer pålitligt sytem

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Bra nyhet. Det är många på här på Sweclockers som oroar sig för att nätagget inte ska palla deras nya system, av köprådsforumet att döma, och jag tycker att det generellt rekommenderas alldeles för kraftfulla nätagg "för säkerhets skull".

Exakt! Så tror jag det är i många fall. Det är coolt med ett kraftigt nätagg.

Vad kostar ett på 1000W förresten, två lakan eller?

Mitt Corsair 1000W kostade mer än 2000 kr. Mitt är ett modulärt nätaggregat så det kostar lite mer än vanliga med fastmonterade kablar

Kanske onödigt att ha så mycket, men mitt borde räcka längre då effekten avtar med åren (om det inte går sönder helt dvs)

[Edit]
Oj, såg nu att tråden var väldigt gammal

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Mitt Corsair 1000W kostade mer än 2000 kr. Mitt är ett modulärt nätaggregat så det kostar lite mer än vanliga med fastmonterade kablar

Kanske onödigt att ha så mycket, men mitt borde räcka längre då effekten avtar med åren (om det inte går sönder helt dvs)

Tyckte du att det var vettigt att uppa en två år gammal tråd för att vädra din åsikt om din egen hårdvara nu?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Läs min edit ovan

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64