Mozilla färdigställer Weave Sync 1.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Spara mina lösenord på en server? Skulle inte tro det!
Bokmärken kan ju däremot vara praktiskt.

Du skickar iväg lösenord över nätet när du loggar in genom vanliga formulär (dvs så gott som alla websidor), oftast helt okrypterat. Även ftp-login görs allra oftast helt okrypterat. På Mozilla sparar och skickar de helt garanterat lösenorden krypterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Du skickar iväg lösenord över nätet när du loggar in genom vanliga formulär (dvs så gott som alla websidor), oftast helt okrypterat. Även ftp-login görs allra oftast helt okrypterat. På Mozilla sparar och skickar de helt garanterat lösenorden krypterat.

Okrypterat login till FTP???? Är du säker på det? Vad är det för mening med att ha login då?

Offtopic, på tal om kryptera så kan jag rekomendera SIMP, kryptering för MSN.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Okrypterat login till FTP???? Är du säker på det? Vad är det för mening med att ha login då?

Offtopic, på tal om kryptera så kan jag rekomendera SIMP, kryptering för MSN.

Alltså du måste ju fortfarande ha login för att komma in på ftp:n. Det är bara det att när du loggar in så skickas namn och lösenord okrypterat till servern, vilket gör att om någon snappar upp nätverkstrafiken så kan de se lösenordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Case
.... och jag går inte utanför dörren för då kan jag bli träffad av blixten...

Avd. Paranoid.

jag går inte ut när det åska men du kanske tycker det är toppen att söker skydd under ett trä då eftersom sannolikheten att bli träffad minskar.....det handlar inte om att vara paranoid, det handlar om att minska riskerna men eftersom det drabbar inte dig så antar jag att du även struntar i uppdateringar, kör nån äldre IE och tycker att active x är det bästa som hänt efter javascript

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Det går ju välja egen server i inställningarna, någon som vet om det finns någon sådan mjukvara för linux än? Vill helst lagra det på egen burk

Edit: Hittade det.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Spara mina lösenord på en server? Skulle inte tro det!
Bokmärken kan ju däremot vara praktiskt.

Den hashar ju lösenorden, man får välja en passphrase när man installerar det som den sedan använder för att kryptera dina lösenord med.

Permalänk
Medlem

Men den här synkar history också, det gör inte xmarks, som jag slutat använda. Fast det kommer väl. Jag tycker det är skönt att sitta med laptopen i köket och sen gå in i datorrummet och ha allt likadant på båda datorerna.

Weave-synk med chrome och ie vill jag se i framtiden!

Det bör poängteras att såväl xmarks som weave medger synk med egen centralserver, så om man är nojjig över lösenord, vilket man alltså inte behöver vara, så kan man lösa det så.

Visa signatur
Permalänk

det
heter
flikar!
RAAAWR!
..
Ingen vill synkronisera sina tabbar

Det finns förövrigt redan ett tillägg sedan länge som synkar bokmärken och lösenord, funkar sjukt smidigt! Xmarks heter det. Otroligt praktiskt att alltid ha med sina lösenord

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Okrypterat login till FTP???? Är du säker på det? Vad är det för mening med att ha login då?

Som Fr0hike säger är överföring av lösen (och data) okrypterat. Men sen finns det såklart SFTP, FTPS, Secure FTP etc också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Den hashar ju lösenorden, man får välja en passphrase när man installerar det som den sedan använder för att kryptera dina lösenord med.

Nje, den hashar inga lösenord, då hade du ju inte kunnat få tillbaka dem.. Dock krypterar.

Då källkoden väl är öppen ska det ju gå och kontrollera så det görs på klientsidan också. Men känns ändå inte så säkert med en passphrase bara. Inte särskilt svårt att knäcka med brute-force. Vet någon om de är saltade? Vore bra om det fanns stöd för att använda slumpgenererad fil som man var tvungen att lägga lokalt på de datorer som skulle använda funktionen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Varför denna hysteri om att det finns möjligheter att spara lösenord?
Normalt sparar man ju inte lösenord i webbläsaren till sidor med känsligt material, i alla fall BÖR man inte göra det.

Så, hur stor är risken att någon lägger ner en jäkla massa energi för att knäcka ditt lösenord till tex forumet på sweclockers tror ni?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |