AMD släpper hotfix för Catalyst 10.1

Permalänk

Starta om datorn efter installation.

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Skojar du? Det är klart att Nvidia har problem med drivare de också, är stört omöjligt att ha 100% QA med alla möjliga kombinationer av hårdvara/mjukvara. Googla på "Nvidia driver problem" så kommer du hitta ett och annat.

En klassiker är "nvlddmkm stopped responding".

Som du säger, båda har problem med sina drivers, små och stora problem. Det går inte att komma undan, men båda uppdaterar hyfsat ofta också så fixar brukar komma snabbt.

Däremot så tycker jag Nvidias kontrollpanel och finesser i grafikdrivern är bättre än AMD. En sak som jag t.ex. saknar hos AMD är individuella automatiska profiler som Nvidia har. Det gör att man kan ställa in separata inställningar för spel som automatiskt appliceras när man startar. Mycket bra för att tvinga AA/AF i äldre spel (och en del nya tyvärr) som inte supportar alla inställningar.

Men hoppas de kommer med något liknande till 10.2 eller 10.3, de har ju sagt officiellt att dessa kommer innehålla större nyheter.

---

Eftersom jag har 4870 och inte några problem så hoppar jag över hotfixen. Får bli 10.2 som nästa driver.

Permalänk

nä bättre får dom fan göra, tyckte atis drivrutiner var småt dåliga förut, men nu,

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Inte allt för ofta brukar det bero på vem som sitter bakom tangentbordet.
Har sett många Nvidia kort som lagt av eller bilden blivit full av artefakter. Men jag måste säga att när det gäller drivrutiner då ligger Nvidia så mycket mer före.

Nu när AMD har en väldigt stark serie av grafikkort så är det synd att de har misslyckats med drivrutinerna. Nvidia har förmodligen fått vänta på att hårdvaran till Fermi ska bli redo, så de har antagligen hunnit slipa en hel del på sina drivrutiner. Men det återstår att se och ATi's prisvärda grafikkort verkar svårslagna på något sätt.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Tråkigt med en fix som inte fixar hehe..
Får fortfarande grå screen hela tiden. Man får väll hoppas på att dom kommer med en ny "Fix" snart

EDIT: Det enda jag märkt utav hotfixen är artefakter, dock försvann dom efter att jag startade om datorn

Visa signatur

Asus P7P55D-E Premium, Core i5 750, Radeon HD5870 Vapor-X, Win7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristers bensin
För mig löste sig de flesta problemen jag haft med mitt 5770, det enda som kvarstår är en del random blinkningar.

Jag har också problem med random blinkningar i både spel/windows7. Hoppas att de kan fixa detta också!

Visa signatur

Intel i9 9900K - Noctua NH-D15 - Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS ELITE - 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz - Gainward GeForce RTX 3070 - Fractal Design Define R6 - Crucial 1 TB SSD - Samsung SSD Pro Basic 840 256GB

Permalänk

Sitter på ett Saphire HD5870 med 9.12 drivisarna och har för tillfället inga större problem. Bara Men of War som krånglar och det verkar vara i kombination med Ventrilo så jag vet inte om det beror på grafikkortets drivrutiner eller om det är spelet eller om det är Ventrilo som faktiskt ställer till det.

Det roliga i det hela är att jag HADE den förstorade muspekaren första dagen när jag installerade kortet, då var 9.12 senaste drivrutinen, men när jag försökte installera hotfixen de hade då för att bli av med den stora pekaren så försvann den under installationens gång men installationen i sig kraschade upprepade ggr så jag gav upp. Jag har sedans dess inte haft en för stor muspekare igen någonsin. Lite udda eller?

Men men, frågan är... vågar man installera 10.1?

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OminousFate

Men men, frågan är... vågar man installera 10.1?

10.1 fungerar problemfritt för mig. Jag har inte heller hört om några problem med de senaste drivrutinerna.
Kör man eyfinity med crossfire så är det bara den speciella hotfixen 9.12 som gäller fortfarande.

Har du inte särskilt problem med grålinjerna (som verkar vara relaterat till vissa kort och inte nödvändigtvis en drivrutinsbugg) så bör du inte ha problem med någon av de senaste drivrutinerna. De har alla funkat felfritt för mig och jag har ett ganska typiskt intel system.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
10.1 fungerar problemfritt för mig. Jag har inte heller hört om några problem med de senaste drivrutinerna.
Kör man eyfinity med crossfire så är det bara den speciella hotfixen 9.12 som gäller fortfarande.

Har du inte särskilt problem med grålinjerna (som verkar vara relaterat till vissa kort och inte nödvändigtvis en drivrutinsbugg) så bör du inte ha problem med någon av de senaste drivrutinerna. De har alla funkat felfritt för mig och jag har ett ganska typiskt intel system.

Ok jag har ett typiskt AMD så... jag får väl testa helt enkelt.

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Medlem

"...1-3% av gafikkprten har detta fel..." Hmm... kom alla de grafikorten till Sweclockers läsare? Här ser det snarare ut som att 60% av korten är det fel på.
Det är klart att det alltid är så att det är de som har fel på sina kort som syns och hörs mest men jag tycker ändå att det verkar vara rätt många som har problem... fler än bara 1-3%.

Själv har jag absolut inga problem alls med mitt 5870. Nästan förvånad över hur smärtfritt det har fungerat... lika smärtfritt som alla mina andra nVidiakort

Signaturen är tokgammal så kolla inte på den.

Permalänk
Medlem

Vilken hotfix!!!!
Det va den dummaste hotfixen jag varit med om.... innan jag installerade den så hade jag problem med lite random streck.
nu efter updaten så låser sig datorn helt totalt och det ser ut som någon har dragit svarta/gråa streck lodrätt längst skärmen.... skall testa rensa allt å installera igen.... återkommer med resultat

System:

Asus Rampage II Extreme
6gig 1600mhz Dominator
i7-920
XFX xt 5870
chieftec super series 650w
1tb WD greenpower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kxdude
"...1-3% av gafikkprten har detta fel..." Hmm... kom alla de grafikorten till Sweclockers läsare? Här ser det snarare ut som att 60% av korten är det fel på.
Det är klart att det alltid är så att det är de som har fel på sina kort som syns och hörs mest men jag tycker ändå att det verkar vara rätt många som har problem... fler än bara 1-3%.

Själv har jag absolut inga problem alls med mitt 5870. Nästan förvånad över hur smärtfritt det har fungerat... lika smärtfritt som alla mina andra nVidiakort

Signaturen är tokgammal så kolla inte på den.

1-3 % är på tok för mycket och man skall inte underskatta inte effekten av internet. Det är Atis siffror men jag mins tyvärr inte var jag läste det.

Jag har inte heller haft några som helst problem men jag brukar inte ha problem med grafikkort. Ta i trä.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Har Sapphire 5850 och har kört 9.12 i knappt 2 månader utan problem.
Prövade att köra in hotfixen för 9.12 men den gick ej att installera.
Idag blev skrivbordet svart vid uppstart, det enda man ser är en förvrängd muspekare.
Det går att starta i felsäkert läge dock.

Ska jag köra in 10.1 innan hotfixen?
Går det att göra från felsäkert läge?
Om inte, hur ska jag installera hotfixen?

Uppdatering:
Gick ej att installera i felsäkert läge, fick medmeddelande identifieringsdrivrutinen kunde ej startas eller liknande.
Gick ej heller efter avinstallering.
Från enhetshanteraren gick det däremot att uppdatera drivrutinen.
Den nedladdade filen gick dock ej att packa upp med winrar eller winzip.
Man fick packa upp den genom att dubbelklicka och sedan avbryta installationen som ändå ej gick att slutföra.

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Avstängd

Jag hade lite förhoppningar på att AMD skulle lösa problemen för HD5800 serien med denna patch. Då hade ett köp av ett eller två HD5800 kort vart givet för mig. Uppenbarligen är de många som fortfarande har problem. Och om jag läste rätt så löste den dessutom bara några av felen.

De brinner och suger som satan i uppgraderingstarmen. Men detta gör att jag håller kvar på de gröna laget och förmodligen väntar tills GTX 400 korten finns i handeln.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

1-3%? Värkar som det är många som har problem. Kan själv sitta och surfa och rätt som det är blir bilden vit och då blir grafikdrivrutinen återställd. Känns som om ATI skulle ha slängt i nått sorts beta bios i korten för att få ut dom på marknaden så fort som möjligt. Prestandamässigt kan jag inte klaga men det är väldigt irriterande med återställningar helt spontant. Får väl hoppas att dom lyckas åtgärda felet via nya drivrutiner.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk

jag löste det mesta av mina problem med mit 5870 genom att höja idle klocksen

kom på att det vart liknande fel på mit 4850 och 4870 när jag provade med låga idle klocks, så höjde till 250/400, nu funkar det mkt bättre

innan jag höjde idle klocken, så hjälpte det att köra furmark innan man startade spelet o sen stänga av det när spelet var igång

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

hmm konstigt nog så fick jag grå skärm nyss och ändå har jag installerat deras hotfix och jag har ett XFX 5850 black edition
och resten ser ni i sign

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Blev värre med denna hotfixen för mig så nu ville komplett ta tebax kortet.... skoj att vara utan dator i runt en vecka >.<

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som alla andra. Köpte mitt kort för några dagar sen. 5850. Provade Hotfixen men de hjälpte inte. Fick lämna tillbaka kortet och nu sitter jag med en dator utan något kort. Tur att man har en bärbar så länge

Hoppas dom fixar problemet snart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -GufuX-
Blev värre med denna hotfixen för mig så nu ville komplett ta tebax kortet.... skoj att vara utan dator i runt en vecka >.<

Jag hade inga problem tills jag installerade 10.1, uppblåst pekare oftare och oftare och hotfixen hjälpte inte ett skit... ska testa 10 igen om jag hittar den

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OminousFate
Ok jag har ett typiskt AMD så... jag får väl testa helt enkelt.

Testade aldrig 10.1 men har nu installerat 10.2 och den förstorade muspekaren är tillbaka. Har rotat lite på nätet och av någon anledning så finns inte det som fixar den förstorade muspekaren i 9.12 hotfixen med i någon av drivrutinerna de släppt efter den (enligt flera olika forum).

=/

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk

GSOD

Köpte ett 5770, fungerade bra i någon vecka sen började det hänga datorn med grey screen of death vid spelande. Nästan varje gång jag startar ett spel. Och det är inte crash to desktop utan total reboot som behövs för att komma ur det...

Sedan exploderade mitt nätagg så jag trodde att problemet var det och köpte ett nytt. Fick igång datorn efter lite mekande och allt verkade fungera bra. Spelade lite och nu fick jag nyss en GSOD till.

Jag tror inte det är något som kan fixas med drivrutiner, tycker det luktar hårdvarufel lång väg. Väntar bara på att mitt nya nät-agg ska explodera igen... Fortsätter det att hända även efter uppdaterade drivrutiner lämnar jag tillbaka kortet o köper Nvidia istället.

Verkar vara betydligt fler än 3% som har liknande problem från vad jag läst på nätet.