MSI introducerar Radeon HD 5770 Hawk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Visst, men skulle korten ligga på 10 - 20 fps så är inget av korten värda sina priser

haha dagens

Btw, 5770 prestanda har väl ökat med nya drivisar?

kräver att få se lite statisitk på det iaf:P

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Vissa av oss uppskattar väl tilltagna strömförsörjningar och bra komponenter för att undvika whine, oljud och annat som plågar många kort idag. För att inte tala om att det är det en av de få HD5770 med väl tilltagen kylning som borde kunna fås sjuktligt tyst. Ser då mer prisvärt ut för min målgrupp än många av de andra 5770-korten som finns för 1500-1600kr. Prestandan är inte så stor grej för mig sålänge kortet är svalt, snabbare än mitt gamla och tyst.

+1

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vitsen med två fläktar? Det låter ju bara mer.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Jag fattar inte vitsen med två fläktar? Det låter ju bara mer.

Dom körs ju dock inte i samma hastigheter som enfläktade kort dock viket ofta kan resultera i bättre ljudnivå, eller högre.

Skulle tro att skillnaden egentligen inte är så stor mellan 2 fläktar i lägre och en i högre hastighet.

Är väl lite det att om man överklockar och så ska man kunna ha möjligheten att få kortet svalare, även om det låter högre.

Min teori iallafall.

Permalänk
Medlem

Verkar rätt ok för ett bättre än standard 5770 (och dyrare). Vore inte dumt om priserna på 5850/5870 kunde sjunka lite. Får hoppas att NVidia kommer ut med sina kort och AMD med en refresh så kanske 5850 går ner mot 2000:- så småningom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Måste klocka bra för att väga upp till priset!

Exakt. 1900 för ett HD5770 känns onödigt annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Visst, men skulle korten ligga på 10 - 20 fps så är inget av korten värda sina priser

Det beror ju helt på vad de testar och hur mkt godis de har på!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Lite korkad design på MSI-loggan på backplaten. I 98% av alla chassin kommer den ju vara uppochned.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

den får klocka riktigt bra för att kompensera för sin 128 bit buss vs 256 som 5850 har.

När den kostar samma som andra 5770 så kanske den är värd sina pengar dock

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Dom körs ju dock inte i samma hastigheter som enfläktade kort dock viket ofta kan resultera i bättre ljudnivå, eller högre.

Skulle tro att skillnaden egentligen inte är så stor mellan 2 fläktar i lägre och en i högre hastighet.

Är väl lite det att om man överklockar och så ska man kunna ha möjligheten att få kortet svalare, även om det låter högre.

Min teori iallafall.

Vad gäller ljudnivå är det nästan alltid negativt med en extra ljudkälla. Kan vara som du säger att det är för att locka överklockare. Jag tror mest det är en designgrej som även delvis täcker upp för usel kylprestanda med en fläkt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Vad gäller ljudnivå är det nästan alltid negativt med en extra ljudkälla. Kan vara som du säger att det är för att locka överklockare. Jag tror mest det är en designgrej som även delvis täcker upp för usel kylprestanda med en fläkt.

Fel. Två fläktar som blåser x kubikmeter per sekund är i 99,99% av alla fall tystare än en likadan fläkt som blåser lika mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Fel. Två fläktar som blåser x kubikmeter per sekund är i 99,99% av alla fall tystare än en likadan fläkt som blåser lika mycket.

+1
och i detta fallet ersätts en mindre högvarvig fläkt med två större lågvarviga.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
+1
och i detta fallet ersätts en mindre högvarvig fläkt med två större lågvarviga.

Fast i det här läget är det ju tyvärr så att de dubbla fläktarna bara vispar runt varmluft inne i lådan. Ett fläktarrangemang som faktiskt transporterar ut varmluften ur lådan är på många sätt att föredra.

Två fläktar som blåser ned mot kortet är förstås bättre än en fläkt som blåser ned mot kortet, men i jämförelse med en trumfläkt som dumpar värmen utanför så är det inte lika självklart vad som är bäst. Det beror t.ex. på hur man löser luftflödet i lådan. Separat insugs- eller evakueringsfläkt för grafikkort eller ej, tunnlar, etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Fast i det här läget är det ju tyvärr så att de dubbla fläktarna bara vispar runt varmluft inne i lådan. Ett fläktarrangemang som faktiskt transporterar ut varmluften ur lådan är på många sätt att föredra.

Två fläktar som blåser ned mot kortet är förstås bättre än en fläkt som blåser ned mot kortet, men i jämförelse med en trumfläkt som dumpar värmen utanför så är det inte lika självklart vad som är bäst. Det beror t.ex. på hur man löser luftflödet i lådan. Separat insugs- eller evakueringsfläkt för grafikkort eller ej, tunnlar, etc.

Det med att fokusera på att blåsa ut varmluft genom bakporten är inte alltid den bästa lösningen. Lösningar som blåser ut varmluft inuti lådan kräver förstås riktigt god chassiventialtion, men har man bara det så kan faktiskt såna lösningar vara mycket effektiva för just grafikkortet.

Ett exempel på en bra sådan halv-lösning är GTX 295 singel-PCB som har en riktigt stor och kraftig fläkt i mitten, och sen en GPU på varsin sida. Den på baksidan blåser alltså ut varmluft inuti chassit. Nu drar kortet rejält och blir varmt, men lösningen är ändå riktigt bra för kylningen av GPU. Man får räkna med att interna komponenter kommer få det något varmare förstås. Men interna kylningen är normalt inget problem i väl designade chassin.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinfiskare
haha dagens

Btw, 5770 prestanda har väl ökat med nya drivisar?

kräver att få se lite statisitk på det iaf:P

Det är möjligt att den har ökat, men glappet upp mot HD4890 är fortfarande rätt stort. Jag är mycket skeptisk till att man kommer att HD5770 kommer att prestera som HD4890, enbart pga nya drivrutiner.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Fel. Två fläktar som blåser x kubikmeter per sekund är i 99,99% av alla fall tystare än en likadan fläkt som blåser lika mycket.

Vem har sagt att fläkten ska vara likadan? Alla gånger att en stor fläkt är bättre än två små.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Vem har sagt att fläkten ska vara likadan?

Nej, egentligen var det en jämförelse mellan orginalfläkten (som är ännu mindre) och de två som sitter på det här kortet. Vilket förstås gör jämförelsen ännu bättre till de dubbla fläktarnas fördel. I alla fall vad gäller ljudvolym. Radialfläkten som sitter på orginalet har ju MYCKET högre statiskt tryck och kan just därför blåsa ut luften ur lådan genom de små springorna vilket en axialfläkt av datortyp aldrig skulle kunna.

Citat:

Alla gånger att en stor fläkt är bättre än två små.

Fel. Exempelvis är två små högkvalitativa fläktar oftast bättre än en "normal" stor. Och tyvärr är det så att större fläktar av god kvalitet är sorgligt ovanliga.

Jag skulle t.ex. långt hellre välja ett par bra 120mm fläktar (som Nexus Basic) än exempelvis Akasas 180mm fläkt, trots att den senare har större area.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Nej, egentligen var det en jämförelse mellan orginalfläkten (som är ännu mindre) och de två som sitter på det här kortet. Vilket förstås gör jämförelsen ännu bättre till de dubbla fläktarnas fördel. I alla fall vad gäller ljudvolym. Radialfläkten som sitter på orginalet har ju MYCKET högre statiskt tryck och kan just därför blåsa ut luften ur lådan genom de små springorna vilket en axialfläkt av datortyp aldrig skulle kunna.

Fel. Exempelvis är två små högkvalitativa fläktar oftast bättre än en "normal" stor. Och tyvärr är det så att större fläktar av god kvalitet är sorgligt ovanliga.

Jag skulle t.ex. långt hellre välja ett par bra 120mm fläktar (som Nexus Basic) än exempelvis Akasas 180mm fläkt, trots att den senare har större area.

Nu börjar det likna VM i missförstånd. Missförstå mig rätt istället när jag menar att det är att föredra en stor högkvalitetsfläkt framför flera små för att uppnå samma luftflöde. Måhända att jag var otydlig.

Som du säger så är det svårt att jämföra radialfläktar med axialfläktar, men låt oss anta att det jag skrev ovan gäller för axialfläktar, vilket även var fallet för kylaren på det här kortet.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

JULAFTON!

Woo! Precis vad jag önskade mig!

Jag har redan ett ASUS 5770 V2, men har tänkt skaffa ett till och köra crossfire.
Med mitt moderkort hamnar korten dock precis bredvid varandra, vilket kommer att ge mycket höga temperaturer på det övre kortet.
Med bara ett kort och fläkten på <40% är ljudet helt OK, men över det blir det störande, framför allt över 60%. I alla fall i mina öron. Gillar inte alls ljudkaraktären. Med crossfire hade jag fått köra fläktarna på full fart och det hade jag aldrig stått ut med.

I flera dar har jag skissat på olika konfigurationer med eftermarknadskylare, men inte hittat den perfekta lösningen. Och så hittar jag denna som uppfyller alla mina önskningar!

Way to go MSI! För bara 200kr får jag tyst kylning och/eller 20% mer prestanda och bättre komponenter. Och det blir billigare än att byta kylning det första jag gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Jag fattar inte vitsen med två fläktar? Det låter ju bara mer.

Ja precis....du hade nästa rätt .Kolla in testet på ljudnivån, Hawk är överlägset tystast av alla kort!!!

http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/HD_5770_HAWK/29.html

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av RobinCC
[B]Ja precis....du hade nästa rätt .Kolla in testet på ljudnivån, Hawk är överlägset tystast av alla kort!!!

http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/HD_5770_HAWK/29.html Fast de glömde bort att jämfört med en "dumpa varmluften utanför lådan" lösning så kommer den större värmemängden att tvinga CPU-fläkt och chassifläkt att gå snabbare och bli mer högljudd.

Ganska kasst test med andra ord.

Dessutom verkar det på beskrivningen av testsystemet som att de inte har några chassifläktar alls(!), så de kan bara testa kortet en kort stund innan lådan kokar. I så fall inte bara ett ganska kasst test, utan dessutom helt orealistiskt. Konstigt att försöka testa så? Men av testkommentarerna att döma så är sajten inte fokuserad på ljudnivåer?

Det hindrar inte att det verkar vara en bra kyllösning! Skulle gärna se den på ett mer högpresterande kort.

Permalänk
Medlem

jag tänkte köpa detta kort då pga kylningen men den har bara en dvi anslutning och jag vill köra med 2 skärmar. är det okej att köra med en hdmi - dvi sladd eller blir det dålig bild ?

http://www.dustinhome.se/pd_5010150059.aspx

Visa signatur

antec mini p180 mATX asus p5kpl-am, shappire 5770, e7650 @ 3.2 ghz, corsair 450w, 4gb 6400 corsair, Windows 7 64 bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixit
jag tänkte köpa detta kort då pga kylningen men den har bara en dvi anslutning och jag vill köra med 2 skärmar. är det okej att köra med en hdmi - dvi sladd eller blir det dålig bild ?

http://www.dustinhome.se/pd_5010150059.aspx

En HDMI->DVD sladd innebär ingen kvalitetsförlust alls.

Permalänk
Medlem

tack för snabbt svar då ska det inhandlas imon

Visa signatur

antec mini p180 mATX asus p5kpl-am, shappire 5770, e7650 @ 3.2 ghz, corsair 450w, 4gb 6400 corsair, Windows 7 64 bit