Permalänk
Medlem

p55/1156 cpu och deras Pci-e linor

Jo, jag satt och tittade på Evgas p55 ForTheWin (moderkort) till en uppgradering nu i veckorna. det som drog mig till den var att den sägs klara sli med pci-e 2.0 i 16x/16x läge (och sen även en slot i 4x läge för ett dedikerat physX kort)

Detta är ett interessant kort då p55 inte lockat innan i och med att jag inte vill köra sli i 8x/8x

Men det som slog mig nu var att detta ForTheWin bord från Evga inte har/använder sig utav något nf200 chip.
(Evga har två liknande bord för p55 som har detta nf200 chip, deras namn innehåller 200 på ett eller annat vis Ex. evga p55 Ftw 200)

Men om nu detta ''vanliga'' FTW bordet ändå klarar av två st pci-e 2.0 x16 och en extra x4 slot samtidigt (vilket det kanske åstdakommer genom att snåla in på sata och usb portar?)

Så måste jag undra:
Denna bräda måste ju klara av dessa två pci-e 2.0 på x16 linor som de utlovar?
Men utan nf200 chip så måste de ju bli flaskhalsade utav i5/i7ornas 16x eller 8x/8x grafikkontroller?
Men kommer 1156 cpus med 32x grafikkontroller i sånna fall? så att man kan köra detta fullt ut genom dom?
Ljuger evega att denna bräda kan köra 16x/16x för att den inte kan det i dagsläget?
Om så, kommer p55 FTW kunna det i en snar framtid med nya processorer?
Eller funkar brädan faktistk med 16x/16x redan idag med något smart egen lösning som evga har?
Och hur är det med deras p55 brädor med nf 200 chipet? blir sli på dom också halsade utav processorerna i dagsläget eller hur funkar dom?

Jag vet att det är mycket med kan någon snäll själ förklara detta för mig tack

/Viktor

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

Men kom igen ni på sweclockers kan väll inte bli slagna av den fråga eller va den bara en pain in the ass / för mycket av en ren produktfråga som liksom.... man inte ens borde ha koll på bara sådär :P?

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Nu kom vi igen: http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Expansion Slot
2 x PCIe x16/x8, 1 x PCIe x4, 1 x PCIe x1

vilket som betyder att den kör 16x i singel läge och 8/8 i dual? och alltid en på 4x?
eller en 16x och en 8x i dual och då såklart alltid en i 4x?

för på lompletts hemsida så står det: 2 PCI Express 2.0 x16 ( CrossFireX: dubbelt x16-läge, SLI: dubbelt x16-läge )

jävlar va de skulle va otydligt det här.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte otydligt alls om du tittar i den länk jag infogade, för på nästa sida (3 tror jag det var) finns ett schematiskt upplägg där det står antingen 1 ggr 16X OR (eller) 2 x 8.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Inte bumpa.
*låst*