Permalänk
Medlem

Trasiga USB portar? Eller...

Hejsan alla sweclockare!

Jag skriver här åt en kompis, som har problem med USB-portarna på sin bärbara dator.

Datorn är en Compaq nx (tror det var en 6110 men minns inte riktigt) som han köpte med vetskapen om att USB-portarna var trasiga.
Nu börjar han känna att det kanske inte var så smart eftersom det av logiska orsaker inte går att ansluta en mus, mobiltelefonen och dylikt till den.

Jag har inte varit och kollat på den själv, men min gissning var att portarna var inaktiverade i BIOS, men det kollade han upp och det var dem inte.

Så vad, förutom att det kunde vara inaktiverat i BIOS, får 2-4 (osäker på antalet) USB-portar att sluta fungera? Kan det vara så att USB styrenheten eller något sådant är trasig? Finns det tecken man kan kolla efter för att veta vad det kan vara?

Mvh Mikael

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk

En fråga, Vad för operativsystem?

Är det XP (utan SP) installerat, installera isåfall Servicepaksen bums, så ska saken vara biff.

Annat fall, kika i enhets hanteraren, hur ser det ut där?

Permalänk
Medlem

1: Bios inställningar
2: Drivrutiner
3: Testa samtliga portar

Du bör dock hamna på problem redan vid 2 om USB kretsen är trasig, dock inte alltid, du kan mäta om du har gnd samt +5v, men för å verifiera att dom andra 2 (dvs signal ledningarna) är intakta går dock ej.
Om USB kretsen är paj så är de inte hela världen finns PCMCIA å inhandla

För mer info återkom med data+operativ samt felsökning du/ni gjort.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Har försökt fått tag i han så nu kommer en liten update.

Han har XP med service pack 2. Jag är osäker på hur mycket han har "betalat" för sitt OS så jag vet inte om han kan installera 3an genom win. update.

Ingen av portarna fungerar. Kan inte mäta någon spänning då han inte har instrument. ska fara dit med mina och mäta på lördag.

I enhetshanteraren så finns allt och i BIOS är det aktiverat. Han är rätt grön på det här så jag ska till helgen själv se om jag kan göra något åt det, men ville ha lite tips på vart man ska börja leta.

Tack än så länge

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Som användare så har man inte så mycke mer än bios+drivrutiner å fokusera sig på, ifall de är en udda krets så finns alltid specifika drivrutiner å dra från återförsäljaren. En usb mus är nog lättast att testa med.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Testa & kika på det som tipsats i tråden.

Som Bloopy sa, USB råtta är ett säkert sätt o testa med