Intel på väg att släppa tre sexkärniga processorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ase
Är inte amd s sexkärniga bara en variant utav server processorn dom haft ett bra tag nu & den var betydligt sämmre (prestanda) än en 4 kärnig xeon(nehelem/55??) fast den drog lite mindre ström & om jag inte minns fel så var den på 1,8ghz (men kan minnas fel)

Den de släpper nu om ngn månad är i princip en phenom x4 mewd 6 kärnor. Bulldozer x6, som de släpper q1 2011 är av en helt ny arkitektur (Phenom II bygger på den 10 år gamla athlon arkitekturen, så den är rätt gammal, inte konstigt de ligger efter intel.. Ny arkitektur behövs, kanske de tar in på intel)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Kommer dom här tre vara bra för spel tro?

Visa signatur

- jag är inte rädd, jag kan flyga!

Permalänk
Medlem

För 10 lakan kan du nog i alla fall räkna med att de inte är helt värdelösa Heja Intel!

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Till de priserna är det ingen vettig människa som har råd att köpa dem. Blir till att sätta förhoppningarna till AMD att få fram modeller till priser som en normal människan har råd med.

Permalänk
Medlem

Någon av dessa processorer x2 på ett EVGA-dual cpu moderkort och 4st 5970 då måste det fan gå att maxxa crysis annars har crytek gjort en stor fail

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fj0mp
Någon av dessa processorer x2 på ett EVGA-dual cpu moderkort och 4st 5970 då måste det fan gå att maxxa crysis annars har crytek gjort en stor fail

åååhh.. du snackar om min dator...tyvärr kan du inte köra 4 hd5970 i crossfire.. inte ens 3.. jag vet för jag köpte 3 st..!

sen kommer jag köpa den nya 980x den dag den finns i handeln... o då kommer JAG kasta min nuvarande 920 D0 i väggen.. tycker den suger.

Kanske inte har nån nytta av den.... men den är garanterat bättre än min sunkiga 920

Köpte 920:n bara i väntan på att 980x skulle släppas..

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk

najs..men vem fan lägger 10 tusen på en processor ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderstruck
najs..men vem fan lägger 10 tusen på en processor ^^

Exakt! Jag la bara 5000 på min!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Var är alla som påstår att 1366 inte är framtidssäker nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Till de priserna är det ingen vettig människa som har råd att köpa dem. Blir till att sätta förhoppningarna till AMD att få fram modeller till priser som en normal människan har råd med.

Det intressanta är att när AMD hade prestandatronen för ett antal år sen släppte de också sina toppmodeller för samma priser. Tänker på de tidiga AMD Athlon 64 X2 dual-core modellerna som låg i prisklasserna 5-10 000:-.

Frågan är om priserna skulle hamna där igen om det visar sig att Bulldozer har grym prestanda, eller om de skulle lansera dem billigt ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82

Var är alla som påstår att 1366 inte är framtidssäker nu?

Ingen har väl sagt att 1366 inte är framtidssäker. 1156 är däremot annurlunda med

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Inaktiv

Jag _måste_ ha en till min foldburk, denna kommer skita poäng med BIGADV.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Ingen har väl sagt att 1366 inte är framtidssäker. 1156 är däremot annurlunda med

Flera har sagt det innan i forumet. Speciellt innan LGA1156 lanserades.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det intressanta är att när AMD hade prestandatronen för ett antal år sen släppte de också sina toppmodeller för samma priser. Tänker på de tidiga AMD Athlon 64 X2 dual-core modellerna som låg i prisklasserna 5-10 000:-.

Frågan är om priserna skulle hamna där igen om det visar sig att Bulldozer har grym prestanda, eller om de skulle lansera dem billigt ändå.

Förmodligen en bit lägre än Intel ändå. De behöver ta marknadsandelar långsiktigt. Inte bara tjäna mer per komponent.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
åååhh.. du snackar om min dator...tyvärr kan du inte köra 4 hd5970 i crossfire.. inte ens 3.. jag vet för jag köpte 3 st..!

Jag hopas verkligen du visste det innan du köpte 3st :S
Mer eller mindre alla som varit i närheten av en dator vet att det inte finns något vidare stöd för Crossfire med 6GPUer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Ingen har väl sagt att 1366 inte är framtidssäker. 1156 är däremot annurlunda med

Typ alla. När det kom core i7 till 1156 så var det domedagsprofetior om hur snabbt 1366 skulle försvinna.
Jag själv föll nästan för propagandan.

Men det förändrar inte det faktum att vi vet inte om det kommer några prisvänliga CPUer till 1366 som 920 och 930 är och kommer vara.
Förhoppningsvis kommer det

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Förmodligen en bit lägre än Intel ändå. De behöver ta marknadsandelar långsiktigt. Inte bara tjäna mer per komponent.

De lär väl göra det med billigare modeller i samma serie. Skulle inte tro att Intel säljer så många av de dyra "Extreme Edition", fast jag kan ha fel förstås.

-----

Skulle kunna tänka mig att Intel i7 970 hamnar neråt 5-6000:- om man tittar på de tidigare processorerna. Får se om de släpper en billigare sexkärnig senare (motsvarande i7 920).