IBM utvecklar 100 GHz-transistor i grafen

Permalänk
Medlem

Tyckte det här lät sammanhängande på något sätt:P

http://www.liu.se/liu-nytt/startsida?l=sv&newsitem=146996

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Men var inte Grafen hur svindyrt som helst? Så en hel processor tillverkad i grrafen skulle väl kosta minst flera miljoner?

Nja, precis om i fallet med den förra nyheten här på Sweclockers som handlade om grafen (där Linköping var inblandade) så handlar det här om ett nyare metod där man framställer grafen genom att starta med wafers av kiselkarbid. Dessa är fortfarande dyra jämfört med vanligt kisel, men de används redan kommerisellt. Tror inte det är så mycket dyrare än ex. GaN och liknande material som redan används för höghastighetskomponenter.

Men om man läser den väldigt korta artikeln i Science så upptäcker man att 100 GHz är ett extrapolerat värde, de visar "bara" mätningar upp till 26GHz.
Nu beror det troligtvis på att deras mätutrustning inte fungerade högre än så (vilket iofs också är lite fånigt, de borde rimligen kunna hitta åtminstone 50GHz utrustning, det är ju IBM vi talar om), men ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Låt mig citera samtliga (två) ställen där 250% nämns:

"250 procent högre"
"250 procent bättre"

Vad pratar du om?

Vet inte hur man gör. Måste man maila så är det mer än vad jag orkar.

jo insåg mitt misstag själv för att man kan inte få "bättre" negativt

(dock är ju inte 250 procent fel direkt )

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Såå kan vi förvänta oss en 10GHZ Quad Core CPU'er i grafen för privatpersoner om en fem år?

Skulle gissa på 10ghz hexa/octacore Kommer vara ett enormt hopp i prestanda om det slår igenom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Bara jag som tycker det låter "långsamt"? Jag har bestämt för mig om att jag hörde talas om enstaka transistorer som passerat 100 GHz-barriären för många år sedan?

GHz är för övrigt en liten missvisande siffra, den räcker inte av sig själv. Jag antar att det är bandbreddsprodukten som är enheten för nuffran.

http://www.semiconductor.net/article/198111-1_THz_InP_Transis...

Vet inte varifrån alla dessa rekord kommer. Möjligt att det är under vissa förutsättningar som det nya rekordet gäller men då känns det ju samtidigt relevant att delge det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

GHz är för övrigt en liten missvisande siffra, den räcker inte av sig själv. Jag antar att det är bandbreddsprodukten som är enheten för nuffran. [/B]

Nej, det är verkligen GHz. Siffran refererar till den högsta frekvens där transistorn ger en förstärkning (h) större än 1.

När det handlar om enstaka transistorer så är det forfarande "analoga" egenskaper man specificerar.

Permalänk

Ser inte riktigt hur denna ökning i klockfrekvens skulle kunna leda till snabbare kretsar om det inte också är så att effekten är mycket längre vid en given frekvens jämfört med kiseltransistorer eftersom effektdensiteten är det som begränsat klockfrekvenserna i rätt många år nu.

Om nu så är fallet att grafen medför en stor förbättring även på den punkten så borde det vara det som är det intressanta och inte vilka teoretiska frekvenser enskilda transistorer kan uppnå under idealiska förhållanden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toli
Nej, det är verkligen GHz. Siffran refererar till den högsta frekvens där transistorn ger en förstärkning (h) större än 1.

När det handlar om enstaka transistorer så är det forfarande "analoga" egenskaper man specificerar.

Ja? Vilket var ju precis vad jag sa.... Det är inte så att transistorn bryter plötsligt vid en viss frekvens, utan förstärkningen dämpas med ökad frekvens. Därför talar man om förstärkning och bandbreddsprodukt, inte om GHz som om det vore en klockfrekvens. Siffran är en bandbredd, inte en klockfrekvens.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Najs men detta betyder ju inte att en prolle kanske skulle klara av 100 GHz direkt Men tekniken lär ju förbättras och så så det blir nog 100 GHz + prollar i framtiden

Och t ex SiS, måste de byta namn till GiS?

Vad har du för slags periodiskt system om kol heter Gi?

Visa signatur

Battlestation:Core i7 2600k kyld av en Corsair A70 | MSI P67A-C45 (skitbräda) | 4x4GB Corsair Vengance @1600 | Gainward GTX 570 | 80GB Intel X25M för OS. 64GB Crucial M4 för spel | NZXT H2 | Sony 40" EX720 | Win7 Ultimate x64

Och en Ipad gen3 för slösurf.

Permalänk
Medlem

Moores lag verkar överleva ett tag till då

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ok, säg att en transistor i 32nm körs i 100GHZ, den öppnar väl portarna fortfarande fysiskt? Alltså borde man kunna räkna ut hur många G det motsvarar?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?