Konstiga problem med internetuppkoppling

Permalänk

Konstiga problem med internetuppkoppling

Okej, jag har absolut ingen aning om hur detta problem har uppstått eller vad som orsakar det. Jag ska försöka förklara det:

När jag startar datorn (och efter att ha reparerat min nätverksanslutning) så har jag uppkoppling mot internet i ca 2-5 minuter. Sedan slutar både Chrome, Firefox och Internet Explorer att ladda hemsidor, precis som om jag tappat uppkopplingen. Dock fortsätter jag att vara inloggad på Messenger, och får aviseringar när folk loggar in. Om jag försöker starta en konversation med någon får de dock inte mina meddelanden. Spotify fungerar fortfarande. Enligt datorn så har jag dock kvar uppkopplingen.

Nu kommer vi till den konstiga biten:

Som sagt, startar jag en ny konversation på Messenger så får inte mottagaren mina meddelanden. Om jag dock startar konversationen innan webbläsarna slutar funka, och jag inte längre kan skriva till folk, så kommer jag att fortsätta kunna skriva till dem, även när varken webbläsarna eller konversationer med andra kontaker upphört att fungera. Liknande gäller för Spotify - om jag startar programmet medan internetuppkopplingen fungerar korrekt så kommer jag fortfarande kunna använda det efter att det andra slutet fungera, även om jag väljer nya låtar och även efter att reklammedelanden spelats. Startar jag programmet efter att det andra slutat fungera, så fungerar inte Spotify heller, och jag får felkoden 101.

Allt fungerar utmärkt när jag är uppkopplad mot andra routers, och inga andra datorer där hemma har några problem.

Jag har trådlös internetuppkoppling och F-Secure som antivirusprogram (-.-).

Någon som har en aning om vad som kan orsaka detta?

Permalänk
Medlem

prövat deaktivera brandväggen och F-secure? se om det är dom som gör nått

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Jag ska prova det når jag kommer hem. Jag skrev detta från skolan :P. Fan, detta glömde jag tillägga, jag uppdaterar posten med det:

Allt fungerar utmärkt när jag är uppkopplad mot andra routers, och inga andra datorer där hemma har några problem.

Permalänk
Medlem

så det är bara just den routern och din dator? såg just att du skrev det xD
ja antingen har du nån rolig inställning på din router till just din dator som inte gillar dig, eller så är det din dator, med felkoden 101 har flera pratat om f-secure och brandväggar så se hur det går utan dom, värkar ha hjälpt för några allafall

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Har nu provat att inaktivera både brandväggen och F-Secure, och tyvärr hjälpte det inte. Ingen har ändrat inställningarna i routern eller datorn, och jag har inte haft några problem tidigare... Inga andra idéer? =/

Permalänk
Medlem

ermm ja du säg det har du installerat om den något? brukar lösa typ 90% av alla problem xD

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Ska installera om routern och se om det löser något. Misstänker dock att det är något i datorn istället, för helt plötsligt har F-Secure börjat hitta samma virus flera gånger, när jag startat om datorn. Misstänker att något ligger och droppar nya hela tiden. Hmph. I morse fungerade dessutom allt utmärkt, men sedan började det krångla igen.