Permalänk

Spya från laptop?

Hejsan gubbar. För några dagar sen så spydde en kompis på min kära laptop (rakt på tangentbordet, den verkar dock fungera fortfarande) och min fråga är då såklart hur jag ska få bort det. Pillergöra med att slita loss knappar, tops och t-röd känns som den vettiga lösningen men ponera detta:

Jag tar loss batteriet och häller över t-röd, vänder datorn upp och ned så det rinner ur tangentbordet och låter den sedan så över ett element ett par dagar. Skulle detta fungera?

Jag är verkligen inte taggad på att rengöra den det olata sättet.

Att ge den till kompisen går inte, då får jag inte tillbaka den förrän om en månad och jag behöver den gärna imorgon (skoldator).

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

jag hade tvingat kompisen att köpa en ny, och sen hade han fått den ner spydda.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
jag hade tvingat kompisen att köpa en ny, och sen hade han fått den ner spydda.

Konstruktivt och bra svar, precis det jag sökte efter!

Nej, tråden handlar om hur jag ska rengöra den.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk

Först och främst, kolla med någon lokal datorbutik om dom kan ta på sig att rengöra den mot adekvat betalning (som din kompis givetvis står för).

Är din kompis dum i huvudet och inte går med på detta så hade jag tagit loss batteriet, dränkt skiten i oljefri aceton, försökt få loss alla skit med tops och tandpetare och sedan låtit det torka ett tag (aceton avdunstar ganska snabbt).

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Det bästa är att skruva isär den och rengöra den. Visst det tar lite tid, men vill man få bort allt så finns där inte så mycket annat att göra.

Visa signatur

Phantek P400A | P8Z77-V Pro | 3570K | 16Gb | GTX970 | HX620M | CS900 120Gb + A400 480Gb | Hyper212BE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbZzen
Det bästa är att skruva isär den och rengöra den. Visst det tar lite tid, men vill man få bort allt så finns där inte så mycket annat att göra.

Så låta den marinera i t-röd skulle inte fungera?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Till att börja med kan du ju ta bort tangentbordsdelen. Den sitter ofta med några skruvar på undersidan och med en list på ovansidan som brukar gå att sprätta loss.
Antingen så söker du på nätet om just din modell och hur man tar isär den eller så säger du här vilken modell du har och så kan medlemmarna leta åt dig
Den går nog att spola av ganska lätt. Sen borde resten vara lätt att torka lite bara.
Kolla på http://repair4laptop.org/notebook.html

Permalänk
Medlem

Kan man lossa tangentbordet? På min laptop från hp måste man lyfta bort tangentbordet för att komma åt moderkortet och en av 2 ram-stickor. Kolla upp vad ett nytt kostar på skolan tar de 200 för ett nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Så låta den marinera i t-röd skulle inte fungera?

Det skulle iofs kunna fungera, kanske inte det bästa sättet dock. Tror där fortfarande kommer sitta kvar en massa spya inne i datorn. Om inget annat så kommer den antagligen lukta T-röd väldigt mycket. Vet inte om det är mycket bättre än spya

Men annars gör som Rosensparven sa och hör med en datorfirma om vad det kan kosta att rengöra den.

Visa signatur

Phantek P400A | P8Z77-V Pro | 3570K | 16Gb | GTX970 | HX620M | CS900 120Gb + A400 480Gb | Hyper212BE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Så låta den marinera i t-röd skulle inte fungera?

skulle nog fungera, håller dock med ovanstående, den kommer nog lukta av T-röd, samt lite spya som forfarande säkert ligger kvar någonstans...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snajje
Till att börja med kan du ju ta bort tangentbordsdelen. Den sitter ofta med några skruvar på undersidan och med en list på ovansidan som brukar gå att sprätta loss.
Antingen så söker du på nätet om just din modell och hur man tar isär den eller så säger du här vilken modell du har och så kan medlemmarna leta åt dig
Den går nog att spola av ganska lätt. Sen borde resten vara lätt att torka lite bara.
Kolla på http://repair4laptop.org/notebook.html

Jag har en Lenovo Thinkpad R61.

Ja det låter ju ganska bra. Har tyvärr inte riksdalerna till att få den rengjord av någon annan och behöver den som sagt imorgon, helst.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Jag har en Lenovo Thinkpad R61.

Ja det låter ju ganska bra. Har tyvärr inte riksdalerna till att få den rengjord av någon annan och behöver den som sagt imorgon, helst.

Thinkpaden har ju vätskesäkert tangentbord . Skruvar du loss panelen med touchpaden kan du sedan skruva loss tangentbordet och plocka bort det väldigt enkelt.:up:

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Har du thinkpad finns det också nästan helt säkert ett reservtangentbord att köpa för runt 400 bagis om du inte får rent det.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Skön överraskning med en spontanspya på din laptop! Eller var det fest på gång, månne?

Skruva skruva och marinera tangentbordet i t-röd när du fått loss det!

Permalänk
Medlem

Hrmm.. Varför inte använda flytande kväve eller liknande ?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Är faktist inte hundra på det jag skriver nu men kanske värt att ha i åtanke ändå?

Finns det inte en liten risk att T-sprit eller Aceton fräter på plast eller lack? Kretskort etc kanske är känsliga för sånna vätskor?

Fast som sagt, jag är verkligen inte hundra procent säker på att det skulle vara någon risk med den metoden.

Permalänk
Medlem

Tänkte samma tanke som hez, lösningsmedel och plast är inte alltid en bra kombination, prova lite i ett hörn först för att se hur det reagerar.
Borde kanske vara bättre med någon tvål / såpa-lösning annars, har aldrig varit med om att ett t-röd / aceton skulle vara nödvändigt för att få bort sådant kladd.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

De erfarenheter jag har av plast och t-röd så ska det inte vara några större problem. Bara se till att ha tangentbordet lutandes så att det rinner av lika snabbt som det kommer dit, sen kan man skölja av det med vatten och låta det torka en timme eller två. Det är så jag brukar göra iaf.

Visa signatur

Phantek P400A | P8Z77-V Pro | 3570K | 16Gb | GTX970 | HX620M | CS900 120Gb + A400 480Gb | Hyper212BE

Permalänk
Medlem

Re: Spya från laptop?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
en kompis

Klassiskt att skriva tråd om "en kompis" som gör något dumt

På min laptop tar man bort skärmen, för att sedan kunna ta bort tangentbordet. Krävs inte en enda skruv.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Spya från laptop?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Klassiskt att skriva tråd om "en kompis" som gör något dumt

Haha, det är faktiskt fullt tillåtet att erkänna om man gjort något dumt.

Hur som helst så hade jag börjat med att undersöka om det runnit (eww...) från tangentbordet, eller om det enbart är koncentrerat till detta. Har det gjort det, så hade jag plockat isär den, spolat rent med elektronikrengöring och köpt ett nytt tangentbord. Tangentbordet kan bli svårt att få iordning, risken för sticky keys finns.

Och skall du plocka isär den, ta ett A4 som du trycker igenom skruvarna på när du lossar dessa. På så sätt vet du exakt vilka skruvar som skall sitta vad, det blir inga över och det försvinner inga.

Visa signatur

Nej är också service.