Permalänk
Medlem

formatera ny bärbar!

Hej alla tekniker!

Har idag köpt en ny bärbar netbook ifrån hp och givetvis skickar dom med vista med 1000 olika förinstallerade program. Det jag vill göra är att blåsa rent datorn helt och installera xp genom att boota ifrån ett sd kort(datorn saknar cd läsare) Hur gör man, finns det nån bra guide nånstans? är det svårt?

Men det känns endå som att det kan vara bra att ha kvar vista för framtiden, kan jag spara detta på nått sätt? så jag kan komma tillbaks till den gamla konfigurationen. Det ligger idag en partition D: som heter recovery, borde väl bara vara att låta den ligga kvar eller är jag helt fel ute?

Nästa fråga, vill ha ett program som låg förinstallerat, Hp media smart, finns detta att ladda ner på hps hemsida eller kan man glömma detta ifall man skall köra ett annat os?

Permalänk
Medlem

varför installera ett gammalt os som XP, när det går att få bra fart på Vista.
det gäller bara att stänga av en massa tjänster som Windows startar i onödan
Denna länk är för W7, men fungerar bra på vista med.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-...

Permalänk
Medlem

För att det fortfarande inte kräver lika mycket som vista och win7! oavsett hur mkt tjänster du stänger av. Sen går det även att snabba upp xp också. Det är som sagt en netbook vi pratar om. Ingen som kan ge mig en guide på hur man gör med sd kort? bara hittat med usb, men det kanske fungerar på samma sätt?

Permalänk
Medlem

motsägelsefull, "ha kvar vista för framtiden"??????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chander
motsägelsefull, "ha kvar vista för framtiden"??????

Ja du bidrog mycket till denna tråden! Men som svar på din dumma kommentar.

Om jag till exempel vill sälja datorn i framtiden eller ge bort den vill jag varken ge bort min xp eller win7 licens. Sen tror jag även att om nånting går sönder så måste datorn lämnas in i samma konfiguration som den såldes med för att garanti skall gälla, sjukt men hört att folk fått väldigt mycket problem med säljare efter dom formaterat datorn och inte använt den inbyggda "recovery" partitionen.

Permalänk
Medlem

Det var ju Visa du hade inte W7.sen kan du inte få en dator att "boota" på ett sd kort, usb eller en extern dvd spelare, finns billiga att köpa.Min egen laptop är en gammal Dell, som inte skall klara en W7 Ultimate, men gör det Pga att jag stängt av en massa tjänster.Har du inte testat, kan du inte säga att en vista os
är slöare en XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chander
Det var ju Visa du hade inte W7.sen kan du inte få en dator att "boota" på ett sd kort, usb eller en extern dvd spelare, finns billiga att köpa.Min egen laptop är en gammal Dell, som inte skall klara en W7 Ultimate, men gör det Pga att jag stängt av en massa tjänster.Har du inte testat, kan du inte säga att en vista os
är slöare en XP

det går visst att boota ifrån sd kort.

Permalänk
Medlem

Ja har vista på min netbook och sen har jag även win7 liggandes! Det går att boota på både sd kort och usb! kanske inte på din gamla dator men på nya datorer stöds detta. Och jo kan säga att vista os är slöare än xp, med tanke på att du kan stänga av dessa tjänster i xp också, och på så vis göra det ännu snabbare.

Och hur det än blir kommer jag aldrig köra vista på denna netbooken, antingen win7 eller mitt xp, Så back on topic, nån som vet hur man skall göra för att formatera om genom ett sd kort? funkar det på samma vis som via usb?

Permalänk

Har aldrig installerat genom sd kort Men det borde ju funka lika som usb Håller med dej Vista ska ju bara bort Sämre och slöare operativsystem får man leta efter
Guide XP http://www.sweclockers.com/recension/?id=6015
W7 http://www.intowindows.com/how-to-create-bootable-windows-7-v...

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

tryck F12, och välj boot ordning, och boota från Sd kortet och installera XP

Permalänk
Medlem

Tack för ett konkret svar anka! blir att testa detta i eftermiddag! förmodligen kör jag win7 & ubuntu! Någon som vet nått bra antivirus program för netbooks? alltså inte äter prestanda, norton & fsecure går bort! Nån som kört avg gratis versionen det senaste? funkar den bra?

Permalänk
Medlem

avast home, gratis, tar 10-15 mb av minnet

Permalänk

Har kört Nod32 senaste åren på både netbook och vanliga bärbara Och tycker inte det slöar ner datorn speciellt mycket Men det kostar ju pengar

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg