Asus Radeon HD 5870 Matrix på bild

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Prestandamässigt lär det nog i en stor del av spelen på marknaden, i någorlunda normala upplösningar bli just ingen skillnad...

(Men visst, för eyefinityanvändare kan det nog vara ett lyft, och på sikt lär väl fler spel utnyttja RAM:et bättre)

Köper man detta kort och inte kör Eyefininty så har man gjort en riktigt dålig investering. Jag förutsatte lämplig användning av kortet. Vill man bara köra en skärm så bör ju ett vanligt HD5870 duga bra. Eller varför inte ett HD5890 om nu något sådant kommer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UnrealPerfection
"Gamers"? finniga femtonåringar? jadu förmodligen inte många. Sitter på 2x30 men det är bara för att jag kan och arbetet kräver lite utrymme fast jag spelar nästan aldrig så jag utesluts från gruppen.

Jag har finnar och är 15 och jag sitter med två skärmar.

Permalänk
Medlem

" och en knapp som återställer till standardfrekvenser vid ett eventuellt misslyckat överklockningsförsök."

Så gott som all mjukvara för överklockning nollar väl frekvenserna om det går fel?

Nej, tack, ge mig MSI Cyclone istället.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Värdelös kort - bara ett sätt att få ut mer pengar ur konsumenterna. Kommer säkert kosta 40% mer än standardmodellen. Nice try ha!

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Äntligen 2GB varianter, men det är klart, kränger så många 1GB så länge så får alla köpa nya om nån månad när minnet överskrids. I dag är det inte ovanligt att köra 1920*1080 8AA tex, nya spel som kommer lär ligga på gränsen eller över skulle jag tippa på, inge vidare att behöva sänka även om korten skulle palla...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Värdelös kort - bara ett sätt att få ut mer pengar ur konsumenterna. Kommer säkert kosta 40% mer än standardmodellen. Nice try ha!

Vill Asus, precis som alla andra vinstdrivande företag, tjäna pengar? Självklart.

Kommer kortet vara värdelöst? Kommer individer inte köpa kortet? Har jag väldigt svårt att tro. Så länge det finns en marknad för det (vilket det gör) så är det väl aldrig fel att tillverkare ser förbi referensen och är lite kreativa.

Sen misstänker jag att du, precis som alla oss andra, inte har någon prisuppgift än. Så, om det behagar dig får du hemskt gärna upplysa en mindre upplyst individ vad du baserar ditt inlägg på.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Sexigt om inget annat var det i alla fall!

Visa signatur

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Permalänk

Min första tanke var GE MIG när jag ville köra det i CFX på ett Maximus III för det svart-röda temat. Sen kom jag på att jag ändå kommer vattenkyla, så utseendet kvittar ju

Men för överklockare är ju kortet mer än välkommet. Något av en nemesis till EVGA GTX 285 Classified. Där EVGA har Classidied har Asus ROG, och där EVGA har Classidied nVidia-kort har Asus ROG/Matrix ATi (innan någon besserwisser rättar mig, ja, jag är medveten om att Asus har Matrix-modeller av nVidia-kort också), i samma färgtema dessutom ^^

Nörden i mig vill dock fortfarande ha ett. Även om det vore onödigt xD

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Värdelös kort - bara ett sätt att få ut mer pengar ur konsumenterna. Kommer säkert kosta 40% mer än standardmodellen. Nice try ha!

Värdelöst skulle jag inte kalla det. Ett riktigt attraktivt kort för överklockare. Mätpunkter för spänning är rätt praktiskt. Att det sedan är ROG gör ju inte saken sämre, om man kollar på vilken kvalitet Asus andra produkter av samma kaliber håller.

Onödigt om man är vanlig dödlig konsument kanske, min inte värdelöst.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Köper man detta kort och inte kör Eyefininty så har man gjort en riktigt dålig investering. Jag förutsatte lämplig användning av kortet. Vill man bara köra en skärm så bör ju ett vanligt HD5870 duga bra. Eller varför inte ett HD5890 om nu något sådant kommer.

Du glömmer det här kortets förmodligen allra viktigaste målgrupp, extremöverklockarna. Skulle inte förvåna mig om Kinc på Asus visar upp lite resultat i Vantage med några exemplar av Matrix.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Du glömmer det här kortets förmodligen allra viktigaste målgrupp, extremöverklockarna. Skulle inte förvåna mig om Kinc på Asus visar upp lite resultat i Vantage med några exemplar av Matrix.

Extremöverklockare är rätt speciella, ja. Och nej, jag har inte glömt dessa.

Permalänk
Casemod-mästare

om jag inte skulle skaffa GTX 480 så skulle jag gärna köpt detta
hoppas det kommer GTX 480 Matrix oxå

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d2004
synd bara att den inte gjordes i 5970 serien : /

Tror att köper man ett sånt här kort så skiter man i vad det kostar. Och då presterar 2x5870 bättre än 5970. Hellre 2 stycken snabba grafikkort än 2 stycken nedklockade på samma kort. Överklockar förmodligen bättre med

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Borde vara mer värt att köpa en 2GB-variant (om det finns) av en annan tillverkare och skaffa tredjepartskylning av rang.

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket 2GB minne kan ge i prestandaboost. Borde väl inte vara så våldsamt mycket.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Varför tror ni den kostar så mycket som 5-6k?

Sapphire's 4890 2GB Vapor-x kostade bara några hundra mer än den vanliga 1GB.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Undra hur mycket 2GB minne kan ge i prestandaboost. Borde väl inte vara så våldsamt mycket.

Inte ett dugg skulle jag tro om man bortser från att minnerna är något överklockade men vrid upp ett vanligt 5870 i samma frekvenser så får du väll inprinsip samma resultat. Tror inte nått spel drar nytta av mer än 1 gig minne direct.

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Värdelös kort - bara ett sätt att få ut mer pengar ur konsumenterna. Kommer säkert kosta 40% mer än standardmodellen. Nice try ha!

Asus GTX295 Mars säger jag bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GanX
Inte ett dugg skulle jag tro om man bortser från att minnerna är något överklockade men vrid upp ett vanligt 5870 i samma frekvenser så får du väll inprinsip samma resultat. Tror inte nått spel drar nytta av mer än 1 gig minne direct.

GTA IV tuggar gärna i sig 2GB.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Gillar att ASUS lagt till 1 gig minne, fast klockfrekvenserna känns inte så "WOW" direkt. Med tanke på att jag själv klockar upp budget korten 5770 i 960 på core och 1355 på minnet.

Vad jag hört av vänner så ligger deras max klocka på core med 5870 på 900 som högst, utan volt överklockning (i CCC). Så det kanske är mer normalt med 900 som max. Men känns lite som skall man göra en värsting variant av denna serien så hade det vart fint med lite högre klocka från fabrik, om det ens är möjligt på 5870 vill säga. Är osäker..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IDX
Gillar att ASUS lagt till 1 gig minne, fast klockfrekvenserna känns inte så "WOW" direkt. Med tanke på att jag själv klockar upp budget korten 5770 i 960 på core och 1355 på minnet.

Vad jag hört av vänner så ligger deras max klocka på core med 5870 på 900 som högst, utan volt överklockning (i CCC). Så det kanske är mer normalt med 900 som max. Men känns lite som skall man göra en värsting variant av denna serien så hade det vart fint med lite högre klocka från fabrik, om det ens är möjligt på 5870 vill säga. Är osäker..

Det är lite knepigare att få en 256-bitar bred buss att fungera i höga hastigheter jämfört med en 128-bitar bred en

Ontopic så är dessa kort inriktade till överklockare samt eyefinity-användare kan jag tro. Finns inte så många andra som skulle dra nytta av 2GB minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosseboll
GTA IV tuggar gärna i sig 2GB.

Hmm det var som fan om det stämmer.. men har för mig att jag "bara" använde runt 700mb av mitt 1gigs 4870 när jag spelade det dock så var det på den tiden jag spelade på tvn så då var det 1360x768 upplösning.. kanske kan dra iväg med minne om man kör i full hd ska testa..

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GanX
Hmm det var som fan om det stämmer.. men har för mig att jag "bara" använde runt 700mb av mitt 1gigs 4870 när jag spelade det dock så var det på den tiden jag spelade på tvn så då var det 1360x768 upplösning.. kanske kan dra iväg med minne om man kör i full hd ska testa..

Jag har ett HD 4870 512MB och jag kan bara spela på medium textures.

Men GTA IV är nog det spel som dragit mest textureminne hittills, och antagligen det enda som drar över 1GB om man skruvar upp allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Jag har ett HD 4870 512MB och jag kan bara spela på medium textures.

Men GTA IV är nog det spel som dragit mest textureminne hittills, och antagligen det enda som drar över 1GB om man skruvar upp allt.

Förmodligen ruskigt dåligt optimerat för PC också för den delen

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

GTA 4 kräver (om spärren är på) 1600mb+ på maxinställningar, typ på 1680*1050, lite mer på 1920*1080. Dock är det ju utan AA då spelet fortfarande inte stöder AA utan mod?

Sen om man vill köra 8-16AA, adaptive AA och höga upplösningar så går det som det går, om man köper ett så kraftigt, eller två av 5870 så vore det dumt att välja 1GB varianten, enligt mej. Sen vill vi väll ha större texturer på våra stora banor? har man vyavstånd vill man ju inte ha suddiga texturer... ju fler kort som får 2GB+ desto fortare anpassar spelutvecklarna sina very high till den gränsen.

Permalänk
Medlem

Vad jag känner till stödjer det inte AA pga deferred rendering i DX9. DX10/11 supportar AA för den metoden, men lär inte få se någon sån uppdatering av GTA IV.