Sparkle Geforce GT 240 blåser damm

Permalänk
Melding Plague

Sparkle Geforce GT 240 blåser damm

Sparkle utökar serien Calibre med Nvidia Geforce GT 240.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Casemod-mästare

snyggt med en fläkt i 2 färger

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Inaktiv

Intressant men ser inte riktigt vitsen. Budgetkort som bör kunna kylas passivt. Även om nu fläktlösningen kan få bort dammet så är detta fortfarande kvar i chassit, och dras förmodligen tillbaks efter 30 sekunder?

Kul med nya lösningar iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D
snyggt med en fläkt i 2 färger

Det är ju å andra sidan 2 lager av fläktar som blivit ihopsatta till en del. Varje fläkt har sin egen färg. Någon som inte läste så noga och inte tittade på alla bilder?

EDIT: Utlåtandet redigerat då det tydligen gick att misstolka. Jag tycker dock att det låter lite mer argsint nu, men detta är iaf inte meningen så ingen behöver ta illa upp.
Förstår dock att det ser ut som en enda fläkt om man kollar lite snabbt så jag var kanske lite onödigt petig.
I vilket fall som helst, rätt ska vara rätt

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Det är ju å andra sidan 2 fläktar. Någon som inte läste så noga och inte tittade på alla bilder?

Tror nog att du ska läsa och titta på bilderna igen, då de skrev "fläkten är nämligen utrustad med blad i dubbla lager...". Det är alltså två lager som sätts ihop till en fläkt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Det är ju å andra sidan 2 fläktar. Någon som inte läste så noga och inte tittade på alla bilder?

Det står ju i artikeln "Fläkten är nämligen utrustad med blad i dubbla lager" så därför tolkar jag att det är en fläkt. Tittar man på bilden ser man att bladen ser ut att gå i varandra, men jag kanske ser fel.

Permalänk

Hmm är det bra jag som ser illa men det ser ut som att VGA-kontakten inte är fastlöd till PCBn!?

Annars var det en rätt smart lösning med fläkten...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Intressant men ser inte riktigt vitsen. Budgetkort som bör kunna kylas passivt. Även om nu fläktlösningen kan få bort dammet så är detta fortfarande kvar i chassit, och dras förmodligen tillbaks efter 30 sekunder?

Kul med nya lösningar iallafall.

Håller med, verkar som det blivit lite sämre med passiva grafikkort från nvidia-tillverkarna på sistone. Är på jakt efter ett med dubbla DVI-utgångar och det är 9500GT som gäller då...
Kommer väl i och för sig nya budgetkort iom 300-serien antar jag.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Hmm är det bra jag som ser illa men det ser ut som att VGA-kontakten inte är fastlöd till PCBn!?

Annars var det en rätt smart lösning med fläkten...

Haha, håller med dig, ser ut som att den inte är fastlödd alls

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Hmm är det bra jag som ser illa men det ser ut som att VGA-kontakten inte är fastlöd till PCBn!?

Annars var det en rätt smart lösning med fläkten...

Så ser det ut på ett av mina gamla GeForce 4 också. :S

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Fläkt i dubbla lager är inte sant. 14 blads fläkt gjuten i två stycken är mer korrekt. Möjligen att det kan vara nivåskillnad på någon millimeter mellan de båda halvorna, men definitivt inte två lager. Kul grej att fläkten motroterar vid start för självrensning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Den där fläktlösningen tenderar väl att vara mycket effektiv men också väldigt högljöd från turbulens/fläktljud.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Jävlar! en 240 (bilskämt)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Tror nog att du ska läsa och titta på bilderna igen, då de skrev "fläkten är nämligen utrustad med blad i dubbla lager...". Det är alltså två lager som sätts ihop till en fläkt.

Nu märker du ord, det ser fortfarande ut som 2 fläktar. Att dessa sedan kanske är ihoplimmade och drivs av en och samma motor är en annan sak.
Det finns ju inte en enda anledning till varför de skulle sitta på oberoende axlar då olika hastigheter bara skulle skapa turbulens. Jag trodde att det var logiskt, men om det nu går att misstolka mitt inlägg så ska jag ändra på det. + att som Hardware guy skrev så är det inte någon större nivåskillnad mellan dem så bladen skulle ta i varandra då...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Det finns ju inte en enda anledning till varför de skulle sitta på oberoende axlar då olika hastigheter bara skulle skapa turbulens.

Det råder turbulent strömning kring alla datorkylare, för det kyler bättre då.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mansonite
Haha, håller med dig, ser ut som att den inte är fastlödd alls

Trådlöst

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Det där dammsystemet tycker ja låter bra, brukar bli jäkla massa damm som stoppar luften från att ta med sig värmen från flänsarna. Visst dammet blir fortfarande kvar i burken men det underlättar mycket om det kan tas bort från själva kylflänsen och fläkten. Men blir den inte tyst så är det inget jag är intresserad av ändå. GT 240 är för övrigt lite väl högt prissatt om man jämför med modeller från AMD.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Hmm är det bra jag som ser illa men det ser ut som att VGA-kontakten inte är fastlöd till PCBn!?

Press-fit på kontakter har varit vanligt sen slutet av 80-talet.

På Ericsson började man med bakplanen till CMS8800 radiobasstationerna, 96-polig press-fit. Ett elände att montera om bakplanens plätering diffade lite för mycket.

Permalänk
Medlem

Frågan är väll hur damsugaren fungerar i praktiken, och om den låter mkt vid full belastning.

Permalänk

Löjligt med en tvådelad fläkt, som om det skulle göra skillnad, ren reklam grej. Dammrensningen verkar dessto smartare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike Spike
Löjligt med en tvådelad fläkt, som om det skulle göra skillnad, ren reklam grej. Dammrensningen verkar dessto smartare.

Det gör skillnad, längre livslängd! Men sen och andra sidan. Fläktar håller ett x antal år ändån så det är egentligen rätt vad du säger. Onödigt, men lite mer "kvalité" kan man ju inte klaga på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matlo
Det gör skillnad, längre livslängd! Men sen och andra sidan. Fläktar håller ett x antal år ändån så det är egentligen rätt vad du säger. Onödigt, men lite mer "kvalité" kan man ju inte klaga på.

Titta på fläktbladen. Skulle lika gärna kunna vara gjuten i ett stycke och vartannat blad målat i annan färg, men nu har de gjutit den i två stycken i olika färg, som monterats ihop till en enhet. Att kalla den för fläkt i två lager är felaktigt reklamsnack.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Artikeln borde redigeras eftersom det upperbarligen är rent skitsnack.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Fläktblad med raka kanter* som passerar över en annan rak (fläns eller hubfästen i fläkten) kant kan ge upphov till missljud.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Titta på fläktbladen. Skulle lika gärna kunna vara gjuten i ett stycke och vartannat blad målat i annan färg, men nu har de gjutit den i två stycken i olika färg, som monterats ihop till en enhet. Att kalla den för fläkt i två lager är felaktigt reklamsnack.

(Ger mig inte in i diskussionen angående om det är en eller två fläktar)
Anledningen är väl snarare att man ville ha en lite flashigare fläkt i olika färger. Och då är det mer ekonomiskt att använda två gjutformar och gjuta med färgsatt plast direkt. Sänker troligtvis tillverkningskostnaderna gentemot att måla vartannat fläktblad senare.

* Leading edge. Vad kan det bli på svenska tro?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Inaktiv

ser verkligen ut att låta jobbigt...

Permalänk
Entusiast

...men för oss andra?

När jag själv köper ett nytt grafikkort, brukar kylaren från mitt gamla få flytta över, varvid den kylare som är förmonterad förblir oanvänd.
I dem fall där kylaren inte passar, eller är för klen, uppgraderar jag till en lämplig grafikkorts-kylare från tredje part.

Många gör nog som jag och skulle föredra kylar-lösa grafikkort där man kan montera sin egen kylare.
Om tillverkarna av grafikkort skulle sälja kylar-lösa grafikkort skulle det spara kostnad och material.
Man kan ju köpa processorer utan medföljande kylare, så varför inte grafikkort utan medföljande kylare?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
När jag själv köper ett nytt grafikkort, brukar kylaren från mitt gamla få flytta över, varvid den kylare som är förmonterad förblir oanvänd.
I dem fall där kylaren inte passar, eller är för klen, uppgraderar jag till en lämplig grafikkorts-kylare från tredje part.

Många gör nog som jag och skulle föredra kylar-lösa grafikkort där man kan montera sin egen kylare.
Om tillverkarna av grafikkort skulle sälja kylar-lösa grafikkort skulle det spara kostnad och material.
Man kan ju köpa processorer utan medföljande kylare, så varför inte grafikkort utan medföljande kylare?

För liten marknad och en garantifråga troligen. Processorer utan bundlad kylare är väl rätt ovanligt idag? Minns att det var väldigt vanligt för flera år sedan, Socket A-tiden blandannat.
Jag hade dock gärna sett kylarlösa grafikkort med, men det förutsätter att tredjepartskylarna blir fler och bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Fläktblad med raka kanter* som passerar över en annan rak (fläns eller hubfästen i fläkten) kant kan ge upphov till missljud.

(Ger mig inte in i diskussionen angående om det är en eller två fläktar)
Anledningen är väl snarare att man ville ha en lite flashigare fläkt i olika färger. Och då är det mer ekonomiskt att använda två gjutformar och gjuta med färgsatt plast direkt. Sänker troligtvis tillverkningskostnaderna gentemot att måla vartannat fläktblad senare.

* Leading edge. Vad kan det bli på svenska tro?

"Leading edge" heter fläktbladets framkant på svenska.

Permalänk
Medlem

Först och främst vill jag ha dammet i ett filter i chassit till datorn, intressant om fler tillverkare väljer att deras komponenter ska "hosta" när man stänger av.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.