Permalänk

Dell 9400 - skärmen dör.

Hej!

Jag har en Dell 9400, 2.0ghz C2D och Gf7900GS. Kör windows XP Sp3.

De senaste dagarna har skärmen börjat slockna efter ett tag, tiden varierar lite men mellan 3 minuter upp till en halvtimme kan det ta, sen blir skärmen helt svart och det enda som verkar hjälpa är att starta om datorn.

Jag tänkte att det kanske var grafikkortet som blev lite för varmt, så jag dammade ur flänsarna och körde igång GPU-Z för att hålla lite koll på temperaturerna. 56 grader låg kortet stadigt på. Kan tillägga att det spelar ingen roll om det är windows eller pre-boot, skärmen kan lägga av oavsett, så jag tror inte det är drivrutinsproblem.

Som det är nu tänker jag nästan slakta maskinen och slänga in hdd:n i ps3:an istället.

En annan sak jag märkt med skärmen är att precis när den startar så är skärmen rödtonad. Alltså, allt som vanligtvis är vitt är ljusrött.

Några idéer?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Har du bilder på fenomenet? en vid clip kanske?

Du säger att allt e normalt efter en reboot.

Hmm, låter som lcd panelens lysrör är på väg att ge upp,

slakta maskinen som du säger o slänga in HD i PS 3an

Permalänk

Det är inte så mycket att filma, inga artefakter eller så och skärmen får full ljusstyrka. Sen dör den. Reboot och repeat, typ. Jag antar att det inte finns något enkelt sätt att fixa lysrören?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Uppdatering: När datorn går in i vänteläge så startar skärmen om, verkar det som. Ingen som har någon aning? Kan det vara grafikkortet som blir överhettat? Jag hör ingen fläkt från det längre, dock så städade jag den nyligen från damm, så det kan ju vara därför?

Nu provade jag att stressa grafikkortet i furmark. Runt 84 grader var det när skärmen slocknade.

Eftersom datorn bara ska användas till surf och sånt och inget spelande alls funderar jag på om man kan undervolta bärbara grafikkort? Det är ju ett 7900M GS som sitter i och Win7 verkar inte vilja acceptera några andra än WHQL-drivisar. Så går det att göra?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Uppdatering: När datorn går in i vänteläge så startar skärmen om, verkar det som. Ingen som har någon aning? Kan det vara grafikkortet som blir överhettat? Jag hör ingen fläkt från det längre, dock så städade jag den nyligen från damm, så det kan ju vara därför?

Nu provade jag att stressa grafikkortet i furmark. Runt 84 grader var det när skärmen slocknade.

Eftersom datorn bara ska användas till surf och sånt och inget spelande alls funderar jag på om man kan undervolta bärbara grafikkort? Det är ju ett 7900M GS som sitter i och Win7 verkar inte vilja acceptera några andra än WHQL-drivisar. Så går det att göra?

Hur gjorde du när du "städade den" från damm? Funkar inte fläkten så blir ju datorn inte alls glad, om du plockade isär datorn och glömde att montera tillbaka kontakten för fläkten så kan ju det vara problemet? Iofs, 84 grader är ju inte extremt tror jag.

Det finns ju en flashningar till GPUn att ladda ner om jag inte minns fel. Går ju att överklocka detta kort rätt ordentligt om man vill och vågar, så då borde man säkert kunna nerklocka den också, men kanske inte undervolta den.

Permalänk

Hej!

Jag blåste bara igenom flänsarna och fläktarna med inert gas och jag varvade just upp datorn ordentligt och fläktarna kickade igång, så det verkar inte vara det.

Jag provade att ställa den i strömsparläge när skärmen slocknade för att sen starta den igen. Då fungerade skärmen i cirka 10 sekunder, sen slocknar den igen.

Jag har senaste drivrutinerna och allt sånt.

Det märkliga är just att när skärmen startar så är den rödtonad, som om man lagt en röd film över hela skärmen men när ljusstyrkan ökar så försvinner det röda. Har aldrig varit så tidigare.

Usch, jag är verkligen trött på detta. Vi har inte råd med någon ny dator här hemma och det är jefla jobbigt att ha frugan på denna stup i kvarten, hon loggar ju ut mig från MSN, fejjan och allt annat. Mycket retfullt.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yohan12
Hur gjorde du när du "städade den" från damm? Funkar inte fläkten så blir ju datorn inte alls glad, om du plockade isär datorn och glömde att montera tillbaka kontakten för fläkten så kan ju det vara problemet? Iofs, 84 grader är ju inte extremt tror jag.

Det finns ju en flashningar till GPUn att ladda ner om jag inte minns fel. Går ju att överklocka detta kort rätt ordentligt om man vill och vågar, så då borde man säkert kunna nerklocka den också, men kanske inte undervolta den.

Ja GPU:n är flashad för just överklockning, men just nu är alla frekvenser standard. Dessutom vill inte Win7 låta mig köra forceware och andra verktyg då dessa klassas som drivrutiner och inte är WHQL-certifierade. Mycket irriterande. Funderar på om man skulle installera om XP men felet fanns ju där också.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Starta datorn i felsäkertläge, avinstallera grafikorts drivrutinerna, starta om i vanligt läge. Ladda ner nyste drivrutinerna till graffet. Om du inte har provat de redan.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

http://blog.screenaid.com/2009/12/25/laptop-lcd-screen-become...

Sedan finns ett otal träffar på google om detta fenomen, krasst tippar på att det är lysröret för LCD panelen som verkar klar med allt du beskrivit.

Det går att byta självla lysröret, men det är en del skills som krävs,
det skall finnas en tråd om någon på swecl som gjort detta.

Är du händig & har rätt verktyg & rätt delar så why not

Permalänk

Ja, det verkar ju inte bättre... vetefan om jag orkar ge mig in på att laga eländet. Datorn står ju bara på samma plats ändå, så jag köper nog hellre en skärm och ett tangentbord och kör den som en stationär isf. Tack för hjälpen allihopa

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3