Permalänk

8 GB minne?

Hej!

Jag har 2x2 Corsiar xms3 1600 Mhz minnen, alltså 4 gb. Nu kan jag få tag i ett kit till ganska biligt. Jag skulle då få 8 GB. 1600 Mhz är snabbt och framtidstryggt men spelar det någon större roll om man har 4 gb eller 8 gb? Pengarna är inte ett problem. Ska jag köpa kitet?

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.

Permalänk
Medlem

Vad använder du datorn till?

Permalänk

Krävande spel i dx10 och dx11.
Har snart ett 5870 i burken också, i5 cpu.

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.

Permalänk
Medlem

Är det billigt -> why not.

Permalänk

Men är det lönt? Man ska inte köpa ett snabbare kit om några år? te. x 2k Mhz?

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.

Permalänk
Hedersmedlem

Minneshastigheten spelar i stort sett ingen roll för den totala prestandan. Om pengarna inte är ett problem så ser jag inte varför du inte skulle köpa, även om du knappast kommer märka någon skillnad i spel.

Permalänk
Medlem

Det märks egentligen bara vid multitasking om man har mer än 4GB Ram, tex om du kör spel i windowed mode och tabbar mycket fram och tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Jag har åtta gigabyte ram och medan jag inte märker någon direkt skillnad mot exempelvis fyra gigabyte så märker jag inte heller av några slowdowns eller så. Windows 7 har cachat upp allt och har noll mb ledig ram. Att hoppa mellan program går som en dans. Jag upplever det som att det inte finns någon tveksamhet i systemet, kan inte beskriva det med något bättre ord egentligen. Så har du möjligheten till det så tycker jag absolut du ska göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gibson700
Men är det lönt? Man ska inte köpa ett snabbare kit om några år? te. x 2k Mhz?

Klarar ditt mobo att mata minnena i 2000 MHz? Långt ifrån alla gör det...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Lär dig utnyttja RAM Disk till spel så är det nog värt det. Jag hade nog gjort det om jag kunnat få tag i minnen billigt.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gibson700
Men är det lönt? Man ska inte köpa ett snabbare kit om några år? te. x 2k Mhz?

Vad i hela friden spelar det för roll om det kommer snabbare kit om två tre år?

Det är idag du använder din dator, inte om två tre år.

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort klarar 2600 Mhz, köpte det för någon månad sen.
Oj, råkade av misstag skicka inlägget, EDIT: Funderar på att köpa corsiar 2Ghz minnen men ska jag vänta tills 2.6 Ghz ddr3 kommer ut. eller kommer det kanske inte snabbare än 2 ghz?

Permalänk
Medlem

Högprestandaminnen x4 är ofta problematiskt, går nästan alltid sönder down the line..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daman23
Mitt moderkort klarar 2600 Mhz, köpte det för någon månad sen.
Oj, råkade av misstag skicka inlägget, EDIT: Funderar på att köpa corsiar 2Ghz minnen men ska jag vänta tills 2.6 Ghz ddr3 kommer ut. eller kommer det kanske inte snabbare än 2 ghz?

Inte värt att vänta på snabbare minnen, det ger inte så stor prestanda ökning men priset stiger väldigt snabbt.
Om du inte kör väldigt minnes intensiva program så är det oftast inte ens värt att köpa 2000mhz minnen.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD