Köpte ny laptop idag på elgiganten, RÅLAGGAR

Permalänk

Köpte ny laptop idag på elgiganten, RÅLAGGAR

Hej,

Jag köpte denna dator idag på elgiganten:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbara-da...

Det enda jag har gjort hittills är att avinstallera alla "skitprogram" som brukar ligga på datorn i början, och installerat program som spotify, nod32 antivirus, ccleaner och liknande.

Problemet är att datorn verkligen rålaggar. Dock i perioder verkar det som, just nu flyter det ganska bra.
Men alldeles nyss kunde jag knappt högerklicka på skrivbordet utan att den laggade ihop helt och hållet så att jag till och med behövde reboota via startknappen.

Vad kan detta bero på och vad bör jag göra åt det?

Väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Absolut ej värt pengarna. Processorn är i det absolut sämsta laget. För 7000kr får man en riktigt skaplig Intel dualcore med bra hasitghet och cache.

Förmodligen anledningen till varför den går så dåligt, för att den ÄR dålig. Dustin har mycket bättre datorer för 5000kr än vad detdär är.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Som Mothman säger så är ju processorn rätt så dålig, men dina problem låter för mig onormala även om man tar hänsyn till det. Det är alltid svårt att säga vad som är fel när man får såna problem som du har. Om du har möjlighet så skulle jag rekommendera att installera om operativsystemet och se till att installera de nyaste drivrutinerna till allt. Innan du gör det så kan du dock kolla med aktivitetshanteraren om det är någon process som tar upp mycket resurser när den laggar. Det finns även en möjlighet att hårddisken är dålig.

Det bästa vore nog annars att lämna tillbaks skräpet, och sedan fråga oss på forumet efter tips på en bra laptop. Som Mothman säger så kan man få mycket bättre dator för det priset.

Permalänk

Avinstallera det du inte behöver.

Samt Avinstallera Acer EPower managment, Windows egna funktioner klarar det lika bra i vissa fall tom bättre.

Tanken är att den ska sköta sånt & optimera maskinen, men det kan ibland bli precis tvärtom.

Testa det

Permalänk

Tack för svaren.

Vad jag upptäckte nu får mig att känna mig lite halvlurad, eller så är var det ett missförstånd. När säljaren på elgiganten rekommenderade denna dator så sa han att processorn låg på 1,2 GHz x2. Vilket inte stämmer?

Kommer att lämna tillbaka datorn, det har jag väl rätt till såklart? även fast jag avinstallerat/installerat program.

Något tips jag kan få härifrån på någon mer prisvärd dator för ungefär samma pris?

Permalänk

Bra då kan du lämna tillbaks den. Och köpa en sånhär istället:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=538756

Den är oändligt mycket snabbare på alla sätt och vis.

Permalänk

Den verkade ganska mycket bättre ja!

Är det möjligt att byta datorn nu, trots att jag avinstallerat program och installerat o fifflat lite?

Permalänk

Du fick väl med skivor? med dom gör du en System Recovery så är den återställd till fabriksskick.

Permalänk

Ja det ska inte vara några problem. Elgiganten har 30dagars öppet köp. Du behöver inte göra sytemrecovery eller nåt sånt.

Från elgigantens hemsida:
-----------------------------------------------------------------------------------------
Öppet köp & Ångerrätt
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige.
Du har alltså rätt att öppna förpackningen om det behövs för att inspektera varan. För att utnyttja ångerrätten ska produkten vara komplett samt i väsentligen oförändrat skick. Varan ska skickas tillbaka tills oss i originalförpackning samt ytteremballage för skydd i transporten.
Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan.

Elgiganten lämnar dock öppet köp i 30 dagar vid köp på elgiganten.se och i våra varuhus. Har du använt produkten skall den återlämnas komplett och oskadd. Enda undantagen från öppet köp 30 dagar är produkter med abonnemang, tjänsten klart för start, mobiltelefoner och "på köpet" erbjudanden. På dessa produkter gäller således 14 dagars ångerrätt i enlighet med distansavtalslagen.
Notera att vi för våra kunders trygghet endast returnerar pengar in på det konto/kreditkort som använts vid köpet.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk

Ryser när jag läser Acer - köp nåt annat märke

Permalänk
Medlem

lämna tillbaka skiten, processorn i den burken är ingen höjdare alltså...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjallamalla

Vad jag upptäckte nu får mig att känna mig lite halvlurad, eller så är var det ett missförstånd. När säljaren på elgiganten rekommenderade denna dator så sa han att processorn låg på 1,2 GHz x2. Vilket inte stämmer?

Stämmer väl utmärkt om man tittar på länken du postat. Du verkar dock inte förstå vad det innebär. 2 processorkärnor som går i 1,2GHz (1200MHz) vardera. Alltså en MYCKET långsam processor.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Det är när man ser såna här posts man lär sig hur viktig vikten av att göra research är innan man köper något .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Bra då kan du lämna tillbaks den. Och köpa en sånhär istället:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=538756

Den är oändligt mycket snabbare på alla sätt och vis.

Denna verkar ju ha ett grymt grafikkort, för att vara bärbar, speciellt till det priset. Men hur bra är i3 egentligen? Har som fått för mig att det är en budgetprocessor... Eller är jag ute och cyklar då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av selago
Denna verkar ju ha ett grymt grafikkort, för att vara bärbar, speciellt till det priset. Men hur bra är i3 egentligen? Har som fått för mig att det är en budgetprocessor... Eller är jag ute och cyklar då?

Här kan du kolla hur bra den är http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Ah tack Capefear, my google skills has abandoned me today

Permalänk

Jösses, Noobs ska inte få köpa datorer..

Permalänk
Medlem

har en polare som köpte dator på elgiganten också en packard bell, orkar inte ens säga något om man är så korkad och köper en dator på elgiganten,onoff eller siba får man skylla sig själv

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vilken tur att Elgiganten har 30 dagars öppet köp då, så du kan lämna tillbaka den och köpa den som thereal_twisted länkade

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av selago
Denna verkar ju ha ett grymt grafikkort, för att vara bärbar, speciellt till det priset. Men hur bra är i3 egentligen? Har som fått för mig att det är en budgetprocessor... Eller är jag ute och cyklar då?

Nej det är du inte, det är en budget cpu. Men budget behöver inte vara dåligt, vill du ha snabbare så finns en acer med samma spec fast i5 cpu, kostar 1000:- mer. Men du kommer inte märka någon skillnad i normalt användande, eller spel. Tycker inte det är värt 1k extra.

Här finns en lista över alla laptop cpu's, rankade enl prestanda.

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Fattar inte vad dom tänker när dom säljer en dator med den cpu'n som din har, det måste ju vara gamla överblivna delar dom plockat ihop eller nåt. Den har prestanda i nivå med en pentium M(dothan) på 2ghz, hög tdp, 65nm?? Vad är detta? Vilken blåsning att sälja en sån dator när dom har andra datorer med t4400 och 4570 för 5900:- i sortimentet.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Nej det är du inte, det är en budget cpu. Men budget behöver inte vara dåligt, vill du ha snabbare så finns en acer med samma spec fast i5 cpu, kostar 1000:- mer. Men du kommer inte märka någon skillnad i normalt användande, eller spel. Tycker inte det är värt 1k extra.

Här finns en lista över alla laptop cpu's, rankade enl prestanda.

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Fattar inte vad dom tänker när dom säljer en dator med den cpu'n som din har, det måste ju vara gamla överblivna delar dom plockat ihop eller nåt. Den har prestanda i nivå med en pentium M(dothan) på 2ghz, hög tdp, 65nm?? Vad är detta? Vilken blåsning att sälja en sån dator när dom har andra datorer med t4400 och 4570 för 5900:- i sortimentet.

Låg energiförbrukning.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjallamalla
Vad tycks om den här då?
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbara-da...

No offence, Tjalla, men SLUTA KOLLA PÅ ELGIGANTEN

Seriously, stäng ner fönstret!

gå in på www.prisjakt.se, www.dustinhome.se, eller www.komplett.se eller whatever och kolla.

Can't stress this enough. bad tjalla, bad!

Permalänk
Avstängd

Lämna tillbaka skiten å köp dig ett Asus UL30 från en (webb?)butik som vet sin sak och har bra kundservice.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Lämna tillbaka skiten å köp dig ett Asus UL30 från en (webb?)butik som vet sin sak och har bra kundservice.

+1

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Låg energiförbrukning.

Fast den har tdp på 13w, en su9600 har tdp 10w. Dom måste haft en dålig dag när dom kom på denna eller nåt

Permalänk
Medlem

Jag har föregångaren till den där Acern och min klarar högupplöst film mm utan något problem alls. Kör en ren WinXp installation och senaste drivisarna av allt. Tror detta är handhavande fel.

Får du dock en bättre dator för samma pengar så köp! Fick min ny för inga pengar så för mig var det inte så svårt

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Ryser när jag läser Acer - köp nåt annat märke

+1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Lämna tillbaka skiten å köp dig ett Asus UL30 från en (webb?)butik som vet sin sak och har bra kundservice.

+1

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.