Google testar gigabitfiber i USA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Herregud, hur många rundturer har den storyn tagit? Men iaf, det var en av sveriges mest drivande nätverk/internet personer, han har även arbetat för Cisco osv osv, har inte vad jag vet haft något med BBB att göra!

ja internetgurun Peter Löthbergsvar, jag var på nån föreläsning där han prata och vid det tillfället arbetade han för/med/ägde iaf nått med BBB

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

LKF:s nät är dyrt, bättre att använda Lunds statsnät, där kostar 100/100 ca 69kr...
Dock har jag hört att planer på gigabit finns...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Kan få 1 gbit för 900 spänn, känns inte värt det haha.

Problemet med USA är ju att det är så jävla stort land. Därför de har så dålig hastighet. Man får ju dålig ping av att köra på en server som ligger i andra sidan landet så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Kan få 1 gbit för 900 spänn, känns inte värt det haha.

Problemet med USA är ju att det är så jävla stort land. Därför de har så dålig hastighet. Man får ju dålig ping av att köra på en server som ligger i andra sidan landet så.

Det är mer så att dom aldrig spenderat eller haft pengarna till att göra det. Sverige är riktigt stort med med tanke på invånarantalet. Jag hade 10/10mbit runt 2003-2004 vilket totalt krossade allt usa hade då och är bättre än det mesta än idag.

Nu sitter man såklart på 100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
LKF:s nät är dyrt, bättre att använda Lunds statsnät, där kostar 100/100 ca 69kr...
Dock har jag hört att planer på gigabit finns...

För 69kr får du säkert 100/100 dedikerat... Sist jag hörde om något sådant var min polare som betala typ 50kr för 100/100 som han delade med granskapet, lagom skojj.

LKFs(viaeuropa) sattsning är skitgrym. Komma o gnälla över 399kr för 100/100 där du verkligen har 100/100 dygnet runt.... inte mycket att whina för.

Om man ska klaga någonstans ska man titta på den otroliga sattsning det görs av Comhem och Telia att bevara gamla tekniker. Telia försöker hänga ombord dig på ett kopparnät som blivit avbetalt 1928 typ och flaskar som f--n. Sen har vi comhem. Som redan dag 1 hade 100mbit överföring klart i testlabb men ridit på samma våg som Telia att öka från 1-2-8-24- nu 50 sedan tillslut 100mbit. Dom har juh stått stilla på alla nivåplatåer och tagit betalt. Här snackar vi vampyr utsugning på kunderna. Om teknikens utveckling skulle välja hade Comhems kunder nog haft 100mbit för länge sedan. Ush

Jag säger Fiber till alla, kosta vad det vill. Så kommer vi köra både Telefoni och TV över det med helt andra möjligheter. Både övervaknings mässigt och hastighet. Telia borde stämmas för att dom inte som den största aktören ekonomiskt (hörde på radion idag att deras kvartal rapport gav 7 miljarder i vinst) drar ut fiber till alla svenska hushåll, dom kommer LÄTT tjäna in dom pengarna över en långsiktig period.

Idag ska alla betala TV avgift då man ej kan styra vem som tar emot det? Hur illa är inte det, Soviet 1941?

Om alla har fiber som fungerar som ViaEuropas system, så beställer dom exact det dom vill, av vem dom vill och betalar för det. Underbart säger jag.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Falskt:rolleyes:

okay

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hedersmedlem

Testa giga i USA? borde det inte vara bättre om alla (privatpersoner) kom över 100/100 gränsen först, eller i alla fall att alla fick fiber? Sitter ju själv med 8BMbit långt ute här på landet.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
LKF:s nät är dyrt, bättre att använda Lunds statsnät, där kostar 100/100 ca 69kr...
Dock har jag hört att planer på gigabit finns...

Hela nätavgiften på x hundra har ju bakats in i hyran på studentbostäderna så jämförelsen är ju inte helt korrekt. Har hört mycket om kapacitetsproblem i AF-nätet också men men, det blir ju billigare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Falskt:rolleyes:

At&T's 3G-nät täcker enbart 75% av amerikanska befolkningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lendorien
Skriv in "Google is" i google, läskigt

Hittade det här när jag sökte

http://www.thechurchofgoogle.org/Scripture/Proof_Google_Is_Go...

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

"stadsnät" just nu.. 30gb transferpot på mitt 100/100 som sen stryps till 4/4, betalar 300:- / månad för detta.
flyttar nu och får öppet stadsnät igen, 100/100 för 170:- / månad..
saknar mitt förra stadsnät där jag betalade 30:- / månad för 100/100 ! fick "tyvärr" bara ut 75-80 mbit..:P

inget av detta har varit i en studentlägenhet, så ni behöver inte fundera på det.

med detta sagt, fiber är framtiden ! Go google, go ! hjälp de stackars fattiga amerikanarna.. hade varit roligare om dom satsat på ryssland eller vad som helst, hade amerika fått prestationsångest över att ha sämre bredband än dom !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Umbrella Corporation, mark my words!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter i en liten håla i norrland med med 100/10 fiber. Ibland är faktiskt detta land rätt bra.

Ontopic: Hela nyheten var lite luddig men som jag fattade av videon så var Google intresserade av öppna nät. Ser bra ut!

Permalänk

Har man tänkt tillhandahålla svart fiber?
Eller sätta upp egna stadsnät där olika ISP får verka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ish
Kommer allt ihåg när 0,5MBit gick på 300:-/månaden.

Vadå, går det att få BILLIGARE idag? o.O

Haha Var tvungen

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Stabilt o gratis.
Först 10/10 internet sen 100/100 för ~5 år sen.
[/skryt]

Permalänk
Medlem

De flesta har väl ett par mbit i hastighet idag i USA, medan 100/100mbit är normalt i Sverige idag. Så klaga inte.

KOLLA BILDERNA!
http://filesmelt.com/dl/usa.PNG
http://filesmelt.com/dl/usa2.PNG
Karta med genomsnittshastigheter utritade. År 2009 var genomsnittshastigheten 5mbit i USA, 28:e bäst i världen.

Mer info (stor pdf-fil)
http://cwafiles.org/speedmatters/state_reports_2009/CWA_Repor...

Permalänk

Shit inte visste jag att de hade så dåligt med fiber i USA Tur att man har haft 100/100 Mbit sen 6-7 år tillbaks

Visa signatur

Balle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag sitter i en liten håla i norrland med med 100/10 fiber. Ibland är faktiskt detta land rätt bra.

Var glad för det för jag sitter 2mil från Umeå på fastlandet utan möjlighet till fast uppkoppling. Fattar inte vad det sitter i hos Telia varför de inte bygger om telestationen???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lendorien
Skriv in "Google is" i google, läskigt

Google på isländska?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Th3_0slar
Hittade det här när jag sökte

http://www.thechurchofgoogle.org/Scripture/Proof_Google_Is_Go...

Inte google själva som gjort den, men mycket rolig ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Google är överallt! De kommer ta över världen en vacker dag..

ibland undrar jag om det skulle vara så farligt:p

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Stabilt o gratis.
Först 10/10 internet sen 100/100 för ~5 år sen.
[/skryt]

10mbit 1998... eat it

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
At&T's 3G-nät täcker enbart 75% av amerikanska befolkningen.

Men det finns i samtliga stater

Brukade själv tro att USA var långt efter Sverige innan jag flyttade till staterna. I själva verket är dom långt före i en hel del inom teknik.

Det finns saker som kunde vara bättre givetvis men generellt är det mesta smidigare och bättre inom det mesta

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Men det finns i samtliga stater

Brukade själv tro att USA var långt efter Sverige innan jag flyttade till staterna. I själva verket är dom långt före i en hel del inom teknik.

Det finns saker som kunde vara bättre givetvis men generellt är det mesta smidigare och bättre inom det mesta

Like what (som vadå)?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Lite roligt hur denna tråd har övergått till "jag-hade-snabbast-internet-först".

Tycker förövrigt alla i världen borde ha tillgång till ett snart internet, och detta är väl i alla fall en akt i rätt riktning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
10mbit 1998... eat it

10Mbit 1999 här... tar en frukt.

Permalänk
Medlem

Jag betalar för 32/32.
Gjorde Www.bredbandskollen.se testet och hade 32/40. stört?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Var glad för det för jag sitter 2mil från Umeå på fastlandet utan möjlighet till fast uppkoppling. Fattar inte vad det sitter i hos Telia varför de inte bygger om telestationen???

Är du ansluten till en liten tele station på byggden så är risken ganska stor att den rivs inom snar framtid. Finns inge pengar till att underhålla och värma upp små stationer längre. Jobbar på Relacom och vi får en hel del jobb att riva ner utrustning nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ruze
Lite roligt hur denna tråd har övergått till "jag-hade-snabbast-internet-först".

Tycker förövrigt alla i världen borde ha tillgång till ett snart internet, och detta är väl i alla fall en akt i rätt riktning

Om vi börjar med vad man vill med världen, ska vi inte börja med att försöka satsa på att få en fredlig värld samt mat till alla innan vi försöker sätta upp stora gigabit nätverk i Afrika?

Permalänk

Har BBB 100/10 + telefoni för 0kr/mån(nej ingen hyreshöjning). Föreningen har god ekonomi och avtal med BBB(ganska bra avtal då det är en ganska stor förening), enda som kostar är minutavgiften för det jag ringer på hem-telefon. En bra deal! Går att få 100/100 för en merkostnad men det känns rätt ointressant för min del.