Eizo lanserar 22"-skärm med VA-panel

Permalänk
Melding Plague

Eizo lanserar 22"-skärm med VA-panel

En ny 22-tummare från Eizo bjuder på VA-panel och gott om anslutningar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Häftig bakgrundsbild

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_blueflame
Häftig bakgrundsbild

Tänkte samma sak.

Om nån hittar den länka hit ^^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Tänkte samma sak.

Om nån hittar den länka hit ^^

Ser ju ut som bilden är på photoshop, bilden behöver inte ens ha sparats eller laddats upp.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

VA-panel? Aldrig hört tidigare. Är det något att ha?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Ser ju ut som bilden är på photoshop, bilden behöver inte ens ha sparats eller laddats upp.

Sant, sant.

Därför skrev jag "OM någon hittar"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
VA-panel? Aldrig hört tidigare. Är det något att ha?

Kort sagt så är det "skräp" (med tanke på färgrymds-vinklingen i nyheten).

http://www.pchardwarehelp.com/guides/lcd-panel-types.php

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
VA-panel? Aldrig hört tidigare. Är det något att ha?

Som lord darkness länkade så har de väldigt bra kontrast och svärta men färgerna kan skifta lite om man flyttar huvudet. Jag tänker mej att en sån skärm är bra ifall man ser mycket på film och inte riktigt har råd med IPS men stör sig på att TN har så dålig betraktning.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Darkness
Kort sagt så är det "skräp" (med tanke på färgrymds-vinklingen i nyheten).

http://www.pchardwarehelp.com/guides/lcd-panel-types.php

//LD

Jaha,synd. eizo kanske vill konkuerra med det andra tn "skräpet" i ganska låg prisklass.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_blueflame
Häftig bakgrundsbild

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Tänkte samma sak.

Om nån hittar den länka hit ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Sant, sant.

Därför skrev jag "OM någon hittar"

Googla HDR så har ni skiten. Avskyr HDR bilder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jaha,synd. eizo kanske vill konkuerra med det andra tn "skräpet" i ganska låg prisklass.

Eizo kör mycket på *VA och att kalla det skräp är lite väl magstarkt. Eftersom IPS är så kasst när det kommer till mörka bilder/scener så skulle jag nog mer säga att det är en smakfråga och en fråga om vad man gör.

*VA och IPS är tillsammans oändligt mycket bättre än TN.

Permalänk
Medlem

Att kalla VA-panelen för skräp talar starkt mot någon som helst förståelse, ännu mindre någon kunskap.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Eizo kör mycket på *VA och att kalla det skräp är lite väl magstarkt. Eftersom IPS är så kasst när det kommer till mörka bilder/scener så skulle jag nog mer säga att det är en smakfråga och en fråga om vad man gör.

*VA och IPS är tillsammans oändligt mycket bättre än TN.

Ja det är absolut magstarkt. Men det var ett tillspetsat svar utan att gå in i en djup analys om LCD-paneler. Anledningen till att dom är helt inaktuella för mig är just detta med att dom skiftar färg när du "rör lite på huvudet" (tillspetsat) samt att dom har problem med detaljer i skuggorna.

Jag sysslar bl.a. med produktfotografering så korrekta färger är ett absolut måste för mig (jag färgkalibrerar t.ex före varje session). För någon annan så kanske TN-paneler är det allra bästa alternativet - vi har ju alla olika behov, men artikeln nämnde just vilken stor färgrymd denna skärm har, så därför skrev jag som jag gjorde (och refererade klart till varför jag skrev som jag gjorde).

Nu ska det ju nämnas att EIZO troligen är världens bästa bildskärmsmärke (ihop med NEC's modeller i det högre skiktet) så dom gör nog det allra bästa utav de paneler dom använder. Kommentaren tidigare var en generell synpunkt om panelen som sådan - inte just denna skärm eller EIZO som företag. Det är även en hel del andra aspekter som spelar in förutom vilken panel som används, ämnet som sådant är i stort sätt oändligt och i princip så krångligt det kan bli, men om du inte sysslar med någon form för grafisk produktion - speciellt sådan som ska tryckas av någon annan ihop med andras arbete eller representera en färg som ett företag är förknippat med (t.ex. "Coca Cola röd") så behöver du inte fundera så mycket på detta, ibland är inte "bäst" bäst, så att säga.

Om jag spelade spel så hade jag utan tvekan satsat på en bra skärm med TN panel, dom är överlägsna i det segmentet, speciellt med tanke på pris. VA paneler för mig hamnar lite mellan två stolar. Men visst, man kan ju se på dom som en billigare IPS men det tycker jag inte är sant. Om du bryr dig om saker som färgrymd och betrakningsvinkel (t.ex när du ska arbeta med, eller presentera något för, en annan person) så är det H-IPS som gäller. Om inte skulle jag som sagt satsa på en bra TN, färgrymd och exakta färger är ju oviktigt om du spelar eller ser på film (eller jobbar med Office)...

Men vad vet jag, ni kan ju börja med att fråga "Solaris" vad skillnaden mellan förståelse och kunskap är i detta sammanhang, heheheh.

Adjöken,
//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Darkness
Kort sagt så är det "skräp" (med tanke på färgrymds-vinklingen i nyheten).

http://www.pchardwarehelp.com/guides/lcd-panel-types.php

//LD

Nej, TN-paneler är "skräp" om man avser färghantering och betraktningsvinklar.
(S-)MVA/PVA-skärmar har faktiskt både rätt bra färghantering och betraktningsvinklar och bra kontrast. De är visserligen inte lika bra som (AS-)IPS, men klart bättre än TN-film och klart billigare än (AS-)IPS.
Som spelskärmar har MVA/pva- skärmar vissa svagheter, responstiden är slöare, så det sitter ofta overdrive-funktioner i skärmarna, vilket kan resultera i att objekt som rör sig snabbt på skärmen får en kunturlinje.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Darkness
massa text..

//LD [/B]

Det är ju ingen mot motsätter sig att IPS bör vara bättre än VA. Många har ju VA till Foto och tycker det funkar bra. Du får tänka på att det beror på hur stor budget man har. Om man behöver få skärm + kamerapaket tex för 40 tusen sammanlagt blir det dyrt att lägga pengarna på en EIZO IPS CG skärm. Då är denna lite billigare och på många sätt inte så mycket sämre. För dig som är van vid IPS skärmar är det såklart skräp.

Jag själv skulle inte vilja spela på en TN panel förresten.

Kanske kan VA-panelen ses som indikation på att IPS blivit sämre och tillgången på bra IPS paneler dålig?

*edit: ändrade till CG skärm. Det är dem skärmarna som är osedvanligt dyra av den enkla anledningen att de är för strikt professionell bild och cad behandling.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd

Ifall priset på kvalitétsskärmar var lite bättre så kunde man väl kanske överväga att byta ifrån TN.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Darkness
Ja det är absolut magstarkt. Men det var ett tillspetsat svar utan att gå in i en djup analys om LCD-paneler. Anledningen till att dom är helt inaktuella för mig är just detta med att dom skiftar färg när du "rör lite på huvudet" (tillspetsat) samt att dom har problem med detaljer i skuggorna.

Jag sysslar bl.a. med produktfotografering så korrekta färger är ett absolut måste för mig (jag färgkalibrerar t.ex före varje session). För någon annan så kanske TN-paneler är det allra bästa alternativet - vi har ju alla olika behov, men artikeln nämnde just vilken stor färgrymd denna skärm har, så därför skrev jag som jag gjorde (och refererade klart till varför jag skrev som jag gjorde).

Nu ska det ju nämnas att EIZO troligen är världens bästa bildskärmsmärke (ihop med NEC's modeller i det högre skiktet) så dom gör nog det allra bästa utav de paneler dom använder. Kommentaren tidigare var en generell synpunkt om panelen som sådan - inte just denna skärm eller EIZO som företag. Det är även en hel del andra aspekter som spelar in förutom vilken panel som används, ämnet som sådant är i stort sätt oändligt och i princip så krångligt det kan bli, men om du inte sysslar med någon form för grafisk produktion - speciellt sådan som ska tryckas av någon annan ihop med andras arbete eller representera en färg som ett företag är förknippat med (t.ex. "Coca Cola röd") så behöver du inte fundera så mycket på detta, ibland är inte "bäst" bäst, så att säga.

Om jag spelade spel så hade jag utan tvekan satsat på en bra skärm med TN panel, dom är överlägsna i det segmentet, speciellt med tanke på pris. VA paneler för mig hamnar lite mellan två stolar. Men visst, man kan ju se på dom som en billigare IPS men det tycker jag inte är sant. Om du bryr dig om saker som färgrymd och betrakningsvinkel (t.ex när du ska arbeta med, eller presentera något för, en annan person) så är det H-IPS som gäller. Om inte skulle jag som sagt satsa på en bra TN, färgrymd och exakta färger är ju oviktigt om du spelar eller ser på film (eller jobbar med Office)...

Men vad vet jag, ni kan ju börja med att fråga "Solaris" vad skillnaden mellan förståelse och kunskap är i detta sammanhang, heheheh.

Adjöken,
//LD

Visst men de flesta nackdelar du tar upp behöver inte vara framträdande på alla modeller, ungeför som att säga att gammashiften på ISPs är othärdlig. Som du säkert vet(utan att nämna några modeller så man råkar såra någon och tråden drar i väg) finns det riktiga skitskärmar som råkar vara IPS.
Men du säger som sagt att det är tillspetsat.
Om jag själv något tillspetsat ska generalisera med för och nackdelar mellan paneltyper så föredrar jag hör och häpna *VA för mina datorer men i verkligheten så kommer jag alltid att köpa en specifik skärm med specifika egenskaper. Som all around skärm går ju tex wide gamut-skärmar bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nej, TN-paneler är "skräp" om man avser färghantering och betraktningsvinklar.
(S-)MVA/PVA-skärmar har faktiskt både rätt bra färghantering och betraktningsvinklar och bra kontrast. De är visserligen inte lika bra som (AS-)IPS, men klart bättre än TN-film och klart billigare än (AS-)IPS.
Som spelskärmar har MVA/pva- skärmar vissa svagheter, responstiden är slöare, så det sitter ofta overdrive-funktioner i skärmarna, vilket kan resultera i att objekt som rör sig snabbt på skärmen får en kunturlinje.

Jag gick från att ha 3 st PVA(model ca 2005) skärmar till 3 st IPS(model ca 2008) och jag tycker att bilden var mycket bättre på PVA skärmarna, dock är det mest svärtan som får mig att tycka det så det kan ju ha med kass backlight att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Darkness
...

Fasst problemet är att färgrymden inte är någon indikation på målgruppen med skärmen. Stor färgrymd är ett stort problem som normala konsumenter får lida för och det är ytterst sällsynt att en H-IPS panel kommer med normal färgrymd.

Själv tycker jag inte att TN duger för spel, film eller office heller men det är jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Jag gick från att ha 3 st PVA(model ca 2005) skärmar till 3 st IPS(model ca 2008) och jag tycker att bilden var mycket bättre på PVA skärmarna, dock är det mest svärtan som får mig att tycka det så det kan ju ha med kass backlight att göra.

Fasst backlighten har inte så mycket med svärtan att göra mer än att en starkare backlight lättare lyser igenom. Vid samma ljusstyrka är det dock inget avgörande.

IPS har inte lika hög kontrast och dess antireflexlager (m.fl.) gör att IPS är dåligt och ofta upplevs som ännu sämre på svärta. En av de större anledningarna till att IPS är så dyrt är dessutom för att IPS inte är lika genomskinligt och därmed kräver ett starkare backlight (dyrt (är väl det dyraste i en IPS-skärm och den största tekniska faktorn till varför IPS är så dyrt) och antagligen svårare att få bra (jämnt)).