Kontokort med chip och pin knäckta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Har faktiskt suttit och tänkt på såna här säkerhetshål med.
Nästa grej att titta på är nog dosorna som kan saker om ditt kort

Finns ju max 9999 koder och dosorna vet om det man matar in är fel eller rätt, lite modifikationer för att snabbt scanna igenom till den rätta koden?

Faktum är att... skulle det inte vara bättre att den inte verifierar koden utan slumpar svar efter vilka koder man matar in, dvs skriver man i fel pinkod så får man ett svar som slumpats felaktigt istället för en text som informerar om att man har matat in fel kod?

Problemet är att kortet håller koll på hur många felaktiga koder du försökt med...

Permalänk
Medlem

Jag har inga kreditkort och sätter bara in ett par tusen på kortkontot så det blir inte så mycket som kan försvinna. Sen är det banken som får stå för fiolerna i slutändan i varje fall vilket är bra för då tvingas de ta fram säkrare system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Du kan få titta på mig när jag åker tunnelbana, är på pressbyrån, när jag kör förbi dig på E4an osv. Ingen har ju planerat att installera kameror i mitt hem.

Gå och lägg dig, vakna sedan upp till verkligheten

Men kom igen skippa sk*t snacket. Kan jag få kolla på vad du gör hemma om dagarna? Du kanske gör något olagligt? Eller du tycker att allt ska vara offentligt? Vakna du med det är snart verklighet det vi pratar om...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Du kan fortf kopiera ett kort med magnetremsa, men om du förösker betala med det i en "maskin" som tar chip, kommer den vägra magnet-köp, då den säger "stoppa in chippet".

Eller?

Tyvärr inte alla, jag betalar nästan bara med remsa, trotts att jag har chip eftersom terminalerna aldrig klagar, och jag bara drar av gammal vana. För övrigt kan man ju fortfarande länsa kontot via en terminal som inte tar chip.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
En sak jag länge undrat över är varför man påstår att kortköp blivit säkra bara för man infört chiptekniken. Man har ju ändå kvar magnetremsan eller varför inte gå på en betalsida det är det ändas räcker med att skriva av kortnummer.

Kan ge dej mitt kortnummer, du kommer inte långt med det. Jag måste stoppa in mitt kort i en dosa och sedan slå in en säkerhetskod som SHB genererar och min PIN, sen får jag en svarskod som banken kräver av betalsidan för att de ska få mina pengar.

Och lösningen, all data på kortet krypteras och kan enbart avkodas med rätt PIN, plus att chippet enbart ger någon info över huvud taget om man slagit rätt PIN. Problemet med lösningen är bara att de som inte kommer ihåg sin PIN kan inte betala med kortet.

Deras idé med att kortet lagrar de senaste transaktionerna och hur de verifierades är ju också bra, men fungerar inte i offline-terminaler.

Sen var det någon som skrev om att kortbetalningar är långsamma, jag upplever Swedbank som fruktansvärt långsamma medan SHB brukar vara snabba. Största irritationsmomentet är de som inte kommer ihåg PIN eller inte klarar av att hantera terminalerna. Hur svårt kan det vara att läsa vad den ber om?

Integritetsfrågan, snacka om att ni spårat ut. Jag kan tänka mej att ha övervakning på alla publika platser, men hemma vill jag då inte synas. Vad jag betalar är inga problem att det syns. Ingen granskar ändå det så vida det nu inte finns anledning till det.
Jag är glad om det finns på film när någon snor min N900. Jag är glad om det syns vars jag betalat och hur mycket om det plötsligt skulle uppenbara sej något problem med mina betalningar eller köp (debiterat för mycket, butiken sålde stöldgods och vill inte erkänna att jag handlat där osv). Jag är glad att man kan spåra mina mobiler om jag skulle försvinna (olycka, chock, supit bort mig osv).

Armind, man måste ju ite vilja ha övervakning hemma bara för att man vill ha det på offentliga platser. All in är inte enda alternativet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Armind, man måste ju ite vilja ha övervakning hemma bara för att man vill ha det på offentliga platser. All in är inte enda alternativet.

Bättre "all in" än att det går såhär långsamt så att folk vaknar. Makten flyttas från befolkningen till staten/företagen. Hitler hade blivit glad över hur världen blivit idag. Hans dröm blir verklighet...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
...All in är inte enda alternativet. [/B]

Då har du inte sett mig spela poker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Nej, hur kan du få ut tex talet 50 000 med enbart 4 siffror.

Det är max 10 000 kombinationer du kan få ut med 4 siffror:

0000 till 9999

Det blir 9999 + 1 = 10 000 kombinationer.
Anledningen är att 0000 även är en kombination.

Sedan är det bara att öka.

0000
0001
0002
0003
0004

osv till

9999

Det blir 10 000 kombinationer.

Mer "4^9 = 262144" blir det väll ändå? (rätta mig den som är helt säker, var ett tag sen jag satte mig ner med matte boken.)

edit : Nä nu blev det nog fel, haha.. ni får den där, febrig och trött

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feffes
Mer "4^9 = 262144" blir det väll ändå? (rätta mig den som är helt säker, var ett tag sen jag satte mig ner med matte boken.)

Va?
Vad pratar du nu om?
Påstår du att det finns 262144 kombinationer eller vad?

Permalänk
Medlem

feffes missar att vi har 10 siffror, 0 till 9, samt har dålig koll på kombinatorik.
10^4 borde han kommit fram till, och det blir precis 10000.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
feffes missar att vi har 10 siffror, 0 till 9, samt har dålig koll på kombinatorik.
10^4 borde han kommit fram till, och det blir precis 10000.

Ja, precis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feffes
Mer "4^9 = 262144" blir det väll ändå? (rätta mig den som är helt säker, var ett tag sen jag satte mig ner med matte boken.)

edit : Nä nu blev det nog fel, haha.. ni får den där, febrig och trött

Dessutom heter det "nej" inte "nä" och "väl" inte "väll" och "sedan" inte "sen" och "matteboken" inte "matte boken".
Länge sedan du satte dig ner med svenskaboken också.

*småjävlig*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
svenskaboken

Fast det heter ju faktiskt svenskboken, precis som det heter svensklärare och svensklektion. Se till att ha torrt på fötterna innan du klagar.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Bättre "all in" än att det går såhär långsamt så att folk vaknar. Makten flyttas från befolkningen till staten/företagen. Hitler hade blivit glad över hur världen blivit idag. Hans dröm blir verklighet...

Låt mig gissa...

Vegetarian, stickade/virkade kläder, undernärd, piercad, röda dreads, kör folkabuss, ger pengar månatligen till greenpeace

Förlåt men jag stör mig så innerligt på folk som hatar staten utan grund. Övervakning är till för ett tryggare samhälle, inget annat. Om du nu har så bra idéer kan du väl själv bli politiker och söka platsen som statsminister?

Har själv sett siffror på hur brottsligheten i tunnelbanan gått ner sen kamerorna installerades, samt pratat med väktare, biljettgubbar osv. De uppskattar kamerorna. Sen att det ibland kommer nån pundare och gnäller på att storebror ska se allt, ja då får han väl skjuta sitt heroin någon annan stans.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill gärna se källa på dom siffrorna. Erfarenheterna från Storbrittanien är, om jag minns rätt, inte att kamerorna minskar brottsligheten per se. Däremot ökar de andelen uppklarade brott.

Och nej, jag bryr mig inte ett smack om övervakningskameror. Tar gärna både fler såna och ännu hellre felr synliga poliser

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Äh, inget stort bekymmer. Kommer i praktiken aldrig hända

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Du kan fortf kopiera ett kort med magnetremsa, men om du förösker betala med det i en "maskin" som tar chip, kommer den vägra magnet-köp, då den säger "stoppa in chippet".

Eller?

Det beror helt på kassasystemet och inte terminalen. Jag var med vid kassasystemsbyte på Willys/Hemköp när de gick över till chip. I det nya systemet som installerades så fick de stöd att ta betalt med chip, drog man kortets magnetremsa sa terminalen något i stil med "Kortet har chip, sätt in kortet" Detta gick dock att gå runt. Kassören kunde manuellt välja att tillåta att man drog magnetremsan istället. Detta för att annars skulle man inte kunna ta betalt från kort med trasiga chip, vilket då var ganska vanligt eftersom det fanns en hel batch Meastro-kort med trasiga/felaktiga chip ute. Kassören kan även knappa in ditt kortnummer manuellt, vilket fortfarande är en stor säkerhetsbrist.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
[...]Och såvitt jag vet finns det ingen möjlighet att beställa ett kort utan magnetremsa. En tanke jag haft är att beställa ett till kort och på det kortet förstör man magnetremsan (ingen aning om vad som krävs för det men en neodym-magnet bör räcka utan problem om man ser till de historier man hört).[...]

Visst kan man rensa sin magnetremsa, men fortfarande står ditt kortnummer instämplat i kortet vilket går utmärkt att manuellt knappa in i de flesta kassasystem, och slipar du själv bort siffrorna är det nog stor risk att ditt kort inte godkänns av många kassörer.

Även jag vill ha ett kort med endast chip utan nuffror och utan magnetremsa. Ge mig gärna två kort, ett med och ett utan, så kan jag själv välja vilket jag vill ha med mig. Som det är idag klarar man sig ju inte överallt med endast chip.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreo
Är det verkligen så korkat?
Vad jag har hört skickas koden direkt till banken, EFTER det att man väljer hur mycket pengar man vill ta ut. Det stämmer överens med min erfarenhet av vissa bankomater där man kan råka skriva in fel kod och ändå få välja hur mycket pengar man vill ta ut. Felmeddelandet kommer när förfrågan skickas till databasen.

Om koden istället går till kortet hade det ju varit skitsimpelt att klona ett kort. Man skulle heller inte behövt en dator som mellanhand, det hade räckt med att skriva in en godtycklig pinkod i ett klonat kort.

Koden går till kortet.

Men det ena utesluter inte det andra. När man har nordea och vill logga in, eller köpa något via internet så stoppar man in chipkorte ti en kortläsare och sedan får man skriva in sin pinkod och en säkerhetskod som visas på datorskärmen. Så ja, pinkoden finns på kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Koden går till kortet.

Men det ena utesluter inte det andra. När man har nordea och vill logga in, eller köpa något via internet så stoppar man in chipkorte ti en kortläsare och sedan får man skriva in sin pinkod och en säkerhetskod som visas på datorskärmen. Så ja, pinkoden finns på kortet.

Vem som verifierar pin skiljer sig.

@ )ExecutoR(

Beror både på kortet, kassan och terminalen

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoggan
Vem som verifierar pin skiljer sig.

@ )ExecutoR(

Beror både på kortet, kassan och terminalen

Du får gärna specificera vad du syftar på.

Menar du möjligheten att undgå att använda chippet på ett chipkort?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Eftersom kortets saldo kollas direkt mot banken så bör det inte ta många millisekunder extra att kolla om koden stämmer också. Fail på detta haxet.

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Testpilot

Läste i tidningen idag att det här bara funkar på terminaler som är offline vilket enbart 5% av terminalerna i Sverige är. I England där dom testat hacket är upp emot 50% av terminalerna offline så där kan det bli mer utspritt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

@ )ExecutoR(
Kan tyvärr inte gå så djupt pga andra skäl.

Men Terminalen kollar bla magremsan, sina egna regler och chippets regler.

@ Helikoptermacka: Beror på chippet och hur pin:en verifieras.

@ Hunden: Beror också på kortet

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Avstängd

Det vore fullt möjligt att skapa helt anonym kontantlös betalning, så dessa metoder står inte i kontrast mot varandra.

Hur man autentiserar sig spelar inte någon jätteroll, om det är PIN eller fingeravtryck. Attacken bygger på att det finns alternativ. Detta är en man-in-the-middle-attack. Det skulle underlätta för debatten väldigt om folk tog reda på vad det är och hur den går till i just detta fall.

Börja här: http://www.schneier.com/blog/archives/2010/02/man-in-the-midd... (länk till ursprungskällorna finns där)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Låt mig gissa...

Vegetarian, stickade/virkade kläder, undernärd, piercad, röda dreads, kör folkabuss, ger pengar månatligen till greenpeace

Förlåt men jag stör mig så innerligt på folk som hatar staten utan grund. Övervakning är till för ett tryggare samhälle, inget annat. Om du nu har så bra idéer kan du väl själv bli politiker och söka platsen som statsminister?

Har själv sett siffror på hur brottsligheten i tunnelbanan gått ner sen kamerorna installerades, samt pratat med väktare, biljettgubbar osv. De uppskattar kamerorna. Sen att det ibland kommer nån pundare och gnäller på att storebror ska se allt, ja då får han väl skjuta sitt heroin någon annan stans.

Vegetarian - Nej - Äter det mesta
Virkade kläder - Nej - Köper det jag behöver/tycker om
Undernärd - Nej - Normal byggd
Piercad - Nej - Ser förj*vligt ut i min mening
Dreads - Nej - Ser förj*vligt ut i min mening
Folkabuss - Nej - Volvo
Greenpeace - Nej - Organisation vars syfte är att tjäna på den påhittade globala uppvärmningen.

Hur fel kan du ha människa?

Hatar staten? Snälla citera mig istället för att hitta på massa sk*t om vad du tror folk tänker och tycker. Får dig att framstå som en id*ot.

Du kan ju ta London som ett exempel istället för att tycka att Sverige ska ta efter och bli ett kontrollsamhälle. Flytta du till England där det skapas över 300 säkerhetslagar varje dag. 80% av brotten blir ändå inte lösta fast att det finns 10 tusentals kameror i London. Ett bra exempel på vad jag inte vill betala(skatt) för när det i längden inte gynnar mig eller någon annan.

Det är synd att du inte förstår vad kameror kan användas till och kostnaderna det medför. Jag tänker inte förklara för dig då jag redan har fått en uppfattning av hur du är som människa och att du hade inte förstått med din trångsynthet. Diskussionen med dig är över...

mvh

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det vore fullt möjligt att skapa helt anonym kontantlös betalning, så dessa metoder står inte i kontrast mot varandra.

Vi minns väl fortfarande Cash-kortet, trots att fenomenet var synnerligen kortlivat. Tyvärr är anonyma transaktioner inget som snälla pappa staten tycker är eftersträvansvärt. Bättre att kunna hålla koll på allt och alla. Ökad kontroll är som en trevlig liten bieffekt av att det är så bekvämt, säkert och effektivt att handla med kort.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Förlåt men jag stör mig så innerligt på folk som hatar staten utan grund. Övervakning är till för ett tryggare samhälle, inget annat. Om du nu har så bra idéer kan du väl själv bli politiker och söka platsen som statsminister?

Jag stör mig så innerligt på folk som inte förstår att misstänksamhet om ändamålsglidning inte är att hata staten, och att det finns en evidensbaserad grund för detta. Börja här: http://www.schneier.com/essays-privacy.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Har själv sett siffror på hur brottsligheten i tunnelbanan gått ner sen kamerorna installerades, samt pratat med väktare, biljettgubbar osv. De uppskattar kamerorna.

Anekdotisk bevisföring. Det du behöver visa är att brottsligheten minskar. Som det är nu kan du på din höjd visa att den flyttar på sig.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vi minns väl fortfarande Cash-kortet, trots att fenomenet var synnerligen kortlivat. Tyvärr är anonyma transaktioner inget som snälla pappa staten tycker är eftersträvansvärt. Bättre att kunna hålla koll på allt och alla. Ökad kontroll är som en trevlig liten bieffekt av att det är så bekvämt, säkert och effektivt att handla med kort.

Nope, precis. Det hänger ihop med tekniknoja och att 'staten' är en komplett grönsak när det kommer till att anamma nya koncept. Pengars anonymitet förstår alla, men om man använder ett cashkort? Huga, det måste ju vara julafton för kriminella!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vi minns väl fortfarande Cash-kortet, trots att fenomenet var synnerligen kortlivat. Tyvärr är anonyma transaktioner inget som snälla pappa staten tycker är eftersträvansvärt. Bättre att kunna hålla koll på allt och alla. Ökad kontroll är som en trevlig liten bieffekt av att det är så bekvämt, säkert och effektivt att handla med kort.

Är väl snarare bankernas uppgift att göra det till en attraktiv produkt som folk ser någon mening med att använda istf kreditkort eller riktiga kontanter, vilket de svenska bankerna misslyckades med totalt. Liknande system finns ju i andra länder, så omöjligt är det inte.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vi minns väl fortfarande Cash-kortet, trots att fenomenet var synnerligen kortlivat. Tyvärr är anonyma transaktioner inget som snälla pappa staten tycker är eftersträvansvärt. Bättre att kunna hålla koll på allt och alla. Ökad kontroll är som en trevlig liten bieffekt av att det är så bekvämt, säkert och effektivt att handla med kort.

Som jag minns det så förstod folk i allmänhet inte hur det fungerade, och använde det därför inte. Kanske var det lite för tidigt för Svensson.

Själv gillade jag det, men det fanns för få butiker med Cash-apparater, åtminstone här uppe.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nej det är inga problem att ha en anonym kortlösning rent tekniskt. Däremot så är väl frågan om det kommer tillåtas bli populärt av andra skäl (precis som med anonyma kontantkort till mobiltelefoner).

Sen för att det ska vara praktiskt genomförbart så måste det ju vara väldigt utspritt (i min åsikt var det redan där som gjorde att Cash aldrig ens var ett alternativ) och i en överskådlig framtid kommer det ju i princip bara kunna hända om man kan använda det överallt där VISA (ex.) fungerar.

Sen är det inte i närheten av lika anonymt som vanliga kontanter. Även om kortet i sig är anonymt så ser du ju alla transaktioner. Dessutom är det ju närapå tvivialt att koppla det till en enskild person (i teorin i alla fall). Har kortet någon gång använts någonstans där legitimation krävs (t.ex. SJ eller alla ställen där man har medlemskort (dvs. klädaffärer (m.fl), lokala mataffären, bensinmacken etc.etc.)).

Får man inte in lönen på det anonyma kontot så får man ju en hyffsad fingervisning om vem som äger det genom att kolla vilket bankkonto det är som fyller på det med pengar hela tiden.
Och får man in lönen direkt på det anonyma kontot så finns det ju åtminstone en koppling hos arbetsgivaren... Och från kortet sen till hyran (om man betalar hyran själv vill säga), bilen etc.

Sen om alla butiker skaffar sådana där kassasystem som man matar in pengarna i så skulle ju (i princip) samma problem kunna gälla kontanter då man skulle kunna spåra serienumret på sedlarna.