NEC tredubblar hastigheten från USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

NEC tredubblar hastigheten från USB 3.0

Ingenjörer på japanska NEC demonstrerar en seriell buss som kan leverera 16 GB/s – tre gånger mer än dagens USB 3.0.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste det finnas 599 standarder? Me men, trevligt att utvecklingen går framåt antar jag.

Permalänk
Inaktiv

Och om 4 månader har vi nåt som gör 20 GB/s

Permalänk

Trevligt det är bra med utveckling, men varför kom inte detta med från början? Sen är det lite dåligt med produkter också tycker jag...

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

jävlar att ha en usb hårddisk på 16gbs då jävlar går de undan

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Om de kan få det att funka med lite längre avstånd vore det fint... användningsområden ökar då rejält.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Största problemet är att det tar sån jäkla tid innan alla produkter som använder USB kommer att använda sig av den här tekniken. Det släpps ju fortfarande USB 2.0 hårddiskar tex.

Men men, trevligt med utveckling

Permalänk
Medlem

Häftigt, här går de snabbt. Ifrån 3 till 20 efter att legat på 3 GB/s i evigheter.

Permalänk
Medlem

Ja det där vore ju trevligt... nått som vore lika trevlig skulle vara om tillverkarna och standardiseringsorganen kan skynda på saker och ting, känns alltid som att allt ska ta flera år bara för att.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ingressen antydde att det var 16 Gigabyte/s sedan tydliggörs det att vi talar om 16 Gigabit/s i artikeln.

Det var inte utan att jag blev lite besviken

Det skall dock bli skönt att få lite fart på usb-enheterna jämfört med 2.0-standarden.

Permalänk
Medlem

Även om 16Gbps USB fanns i alla usb-enheter imorgon så blir det inte speciellt mycket snabbare om man flyttar mellan en vanlig hårddisk jämfört med USB3.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

"NEC tredubblar hastigheten från USB 3.0"

"tre gånger mer än dagens USB 3.0"

Hur ska vi ha det egentligen? Dubblat tre gånger - åttafaldigat, eller tre gånger snabbare - trefaldigat?

Permalänk
Medlem

Tre gånger mer? Hur svårt kan det vara. GÅNGER TRE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Om de kan få det att funka med lite längre avstånd vore det fint... användningsområden ökar då rejält.

Tänk på detta. Vad innebär denna korrigeringsbehandling för avstånd som spelar roll? Prestandan lär bli lidande ganska snabbt, låter det som.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Alltid gillat NEC..billigt, funkar, lätt att modda för sina syften....SONY är duktiga på sådant man vill ha...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
"NEC tredubblar hastigheten från USB 3.0"

"tre gånger mer än dagens USB 3.0"

Hur ska vi ha det egentligen? Dubblat tre gånger - åttafaldigat, eller tre gånger snabbare - trefaldigat?

Du gör iaf skäl för ditt namn

När man säger tredubblat så menar man x3, eller det är iaf det jag är uppväxt med.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Du gör iaf skäl för ditt namn

När man säger tredubblat så menar man x3, eller det är iaf det jag är uppväxt med.

Varför då blanda in "dubbla" som i sig är gånger två? Om man nu tycker om att använda tveksamma uttryck, varför blanda dem i samma text?

Ditt personangrepp bjuder jag på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Varför då blanda in "dubbla" som i sig är gånger två? Om man nu tycker om att använda tveksamma uttryck, varför blanda dem i samma text?

Tveksamt? Det är ju inte fel att skriva tredubbelt när man menar att något t ex ökar gånger tre.

Visa signatur

Balle

Permalänk

det finns ingen logik i det, men tredubblat betyder x3.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

Vad är det för mening med att ifrågasätta uttryck som är allmänt accepterade?
Det finns många ologiska saker i det svenska språket så detta är bara ännu ett.
Tredubbla=x3 (även kallat tripla)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Varför då blanda in "dubbla" som i sig är gånger två? Om man nu tycker om att använda tveksamma uttryck, varför blanda dem i samma text?

Ditt personangrepp bjuder jag på.

Tredubbel är ett ord (inte två) och finns med i SAOL. Skriv egna artiklar om ordvalen inte faller dig i smaken. Nu är du bara pinsam.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kommer vi att få en USB 4.0 då helt plötsligt? Och en PCI-E 3.0?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

En fråga bara. Ser att det kommer upp lite externa diskar med usb 3 gränssnittet. Jag har ett stort behov av en extern hårddisk som kan flytta filer snabbt. Har filer som är ca 10 gig vardera.

Ska man köpa en extern hårddisk idag med USB 3 gränssnittet för att senare när man skaffar nya prylar då kunna utnyttja det. Lite framtidssäkert sådär.

Det är ju inte så kul att köpa en extern hårddisk idag med USB 2 för att sen sitta där efter 1 år och tänka, jag skulle köpt med USB 3 istället?

Jo denna saken som NEC har fixat så att det går att överföra snabbare, gäller detta bara bussen på moderkortet eller gäller detta också externa hårddiskar?

Permalänk

Denna "saken" påverkar överföringshastigheten över seriella bussar, så som sata, usb och pci express. Teoretiskt sett borde USB kunna leverera 16Gbit/s istället för de 4,8 som det nu blev.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

NEC is totally wacko! Instead of using their black magic to push up the transfer speed limits of USB 3.0 I think they should focus on pressing down the manufacturing costs for USB 3.0 controllers. That way they could be producing USB 3.0 controllers with four or several ports, unlike any other company at the moment like Marvell who is currently the leader in SATA 6 Gb/s controllers with no rivalry.

If you want to buy a new board today with USB 3.0 and SATA 6 Gb/s connectivity, all you got to chose from are boards with two USB 3.0 ports and two SATA 6 Gb/s ports at most. Those ports are provided by a NEC USB 3.0 chip and a SATA 6 Gb/s chip from Marvell. There are still no USB 3.0 and SATA 6 Gb/s ONLY boards on the market. I'm not interested in anything else, I won't go for anything else but a USB 3.0 and SATA 6 Gb/s ONLY board for my next build.

If semiconductor companies like NEC and Marvell can cut down the manufacturing costs for these new types of controllers it will be possible to do just that, make a USB 3.0 and SATA 6 Gb/s ONLY boards to a reasonable price. Some competition from other companies could do some good here and a broader adoption of the USB 3.0 standard for new devices.

At the moment, there are no chipsets that support these new standards. I believe the upcoming AMD 890GX chipset is the first chipset to support the USB 3.0 standard. What's up with Intel?... what's taking them so long?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
"NEC tredubblar hastigheten från USB 3.0"

"tre gånger mer än dagens USB 3.0"

Hur ska vi ha det egentligen? Dubblat tre gånger - åttafaldigat, eller tre gånger snabbare - trefaldigat?

Jag tolkar verkligen som du.
Om man dubblar en gång är det gånger två. Dubblar man därför två, tre, eller fyra gånger bör det därför vara 2^2, 2^3, 2^4.

Lika logiskt som att 0.999... = 1!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
What's up with Intel?... what's taking them so long?

Jag har sett något löst rykte om en X68 krets.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
"NEC tredubblar hastigheten från USB 3.0"

"tre gånger mer än dagens USB 3.0"

Hur ska vi ha det egentligen? Dubblat tre gånger - åttafaldigat, eller tre gånger snabbare - trefaldigat?

Lite mer offtopic: Själv blir jag ganska less på när folk säger "dubbelt så lite" när de menar hälften.

Är det något jag har saknat så är det högre fart på USB, helst något man kan använda en 10-15 meters kabel med utan hastighetsförlust.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Kommer vi att få en USB 4.0 då helt plötsligt? Och en PCI-E 3.0?

Självklart!

Men det tar nog några år. Vi läste ju om USB 3 bara några dagar om att USB 2 kom...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Fortfarande stort B På förstasidetexten. 8]