Corsair släpper USB-minne med kodlås

Permalänk
Melding Plague

Corsair släpper USB-minne med kodlås

Andra generationen Corsair Padlock fokuserar på säker portabel lagring.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Känns.. Väldigt nödvändigt. Och nyskapande med alla dessa usb 2.0 minnen som kommer.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greve_Peter
Känns.. Väldigt nödvändigt. Och nyskapande med alla dessa usb 2.0 minnen som kommer.

Positiva klubben

men får nog fan instämma..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Hedersmedlem

kan ju vara bra faktist. undra bara på vilket sett de har implementerat dedär snurrhjulen. snyggt om det bara var att bryta strömmen om man inte har rätt kod

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

inte alls så dumt, väldigt lätt att glömma dom små stickorna. Om någon hittar en usb sticka så är det väldigt lätt att nyfikenheten tar över och den kollar va det finns lagrat.

Bra även på en arbetsplats som har känslig information som vissa personer eller avdelningar ska ha kunskap om. Dom som har behörighet kan koden.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Detta är faktiskt mycket användbart om du vill ha ett krypterat USB minne utan att behöva köra några lokala program på datorn för att låsa upp.

Vi har detta problem med våra tunna klienter. Det auto-startande programmet startar helt enkelt inte.
Kan tänka mig att vi inte är de enda i världen med samma problem.

Nu utgår jag dock från att ingen mjukvara behövs.
Men det ser så ut i alla fall.

Permalänk
Medlem

Låter trevligt, det är inte så kul om man tappar bort sitt usb med känslig information. Nu är saken biff, nu får tiden utvisa hur säkert minnet är.

Permalänk
Medlem

blir nog ett köp för min del

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har efterfrågat något sådant här. Enkelt och smidigt. Dessvärre tvivlar jag på säkerheten (bara antalet möjliga (praktiska) kombinationer är ju inte så imponerande). Men det är ändå en nice touch.

Permalänk
Medlem

Men, om det är 4 siffror så är det väl 10^4 kombinationer, eller tänker jag fel? Det duger gott för ett USB-minne tycker jag. Vill man ha högre säkerhet får man sköta det själv

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Är det fem eller tio knappar?
Tycker det i alla fall ser ut som knapparna är för små för att de ska kunna trycka på sidorna av dem. Antar att man måste trycka två gånger på "0|1"-knappen för att få en etta, men det är ju bara för att underlätta för användaren - det är ju samma effekt som att trycka på första knappen två gånger.

Men absolut, man bör väl kanske inte vända sig till en billig konsumentprodukt om man har riktigt känslig data, problemet är väl bara om folk tar det för mer än vad det är.

Hoppas den här någon form av batteri i sig så man kan låsa upp den innan man stoppar in den i datorn, kan vara jobbigt som det är om datorn bara har USB-portarna på baksidan av datorn.

Permalänk
Medlem

Precis, kan tänka mig att det fungerar som att skriva ett telefonnummer i ett SMS. Tycker det verkar vara en riktigt bra lösning förutsatt att, precis som du sade, det finns något slags - via USB - laddbart minibatteri så man kan slå in koden innan man sätter in den i datorn.

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Är den släppt ?
Om inte när ?

Visa signatur

:D

Permalänk

Man väljer själv hur långt lösen man vill ha 1-10 siffror.
Man behöver inte koppla in den för att skriva kod.

Jag gissar på att första knappen är 0 OCH 1. Alltså har du 5 olika siffror att välja mellan. Men man vill ha alla 10 siffror för att du ska kunna använda samma kod som på ditt bankkort eller liknande. Koden kan ha en betydelse, alla väljer inte siffror på random. Även, om du trycker på första knappen 10 gånger, blir koden 0,0,0,0,0,0,0,0,0,0 eller 1,1,1,1,1? Hur ska minnet veta det? Det är ganska självklart att det blir 10st 0:or.

Permalänk
Permalänk

Är ju faktiskt en rätt bra grej om man behöver en någorlunda säker lagring på flera olika operativsystem.
Jag har inte sett många såna innan.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
Är den släppt ?
Om inte när ?

Redan släppt och finns till och med i lager tydligen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=559914

Permalänk
Medlem

Kan nog komma till nytta.
Läste i metro för någon dag sedan om en polis som glömde ett USB-minne i tvättstugan med barn porr på. Grannen hittade den kollade igenom och gick till polisen och anmälde. Visade sig vara bilder som andvändes för en utredning av polismannen.

Men här hade det nog varit guld värt att ha en sådan.

Visa signatur