Permalänk
Medlem

Dell Inspiron 1525 blir överhettad

Hejhej!
Processorerna på min flickväns laptop blir fruktansvärt varma, och efter 1 minuts idle är de uppe i 55 grader enligt CPUID HWMonitor. Efter 20 minuter, eller kortare om man kör tunga program, kommer de två kärnorna upp i cirka 85 grader och datorn stängs följaktligen av. Problemet har uppstått för, och då dammsugade jag fläkten från utsidan (dvs. genom fläktgallret). Efter 2 månader kom dock problemet tillbaks, vilket betyder att jag måste rengöra bättre. Problemet är att jag inte kommer in till fläkten, jag antar att man måste gå via tangentbordet men jag får inte upp det hur jag än gör!! Har letat efter guider på google men inte hittat något som hjälpte mig. Någon som vet hur man kommer åt fläkten i en Dell Inspiron?

Jag läste här i forumet om andra som har haft problem med att deras laptop blir överhettad. I de trådarna har ny kylpasta rekommenderats, så jag hade tänkt beställa hem lite från Inet idag. Vilken rekommenderar ni?

Kylsystemet för prollen (Det är en Intel Core2 Duo) är uppbyggt såhär: Först ligger det en kopparbit på den, och jag antar att det ligger kylpasta däremellan. Koppatbiten för värmen vidare genom att kopparrör bort till en kylfläns. Fläkten blåser genom denna kylfläns och ut genom chassit (nedanför skärmen på baksidan).

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Ring Dell 08 - 590 05 199

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABEIDO
Ring Dell 08 - 590 05 199

Garantin är ute, men jag prövar ändå!

Permalänk
Medlem

Det där var den bästa supporten jag någonsin pratat med! Jag hade dålig koll på lagarna och visste inte att konsumentköplagen sa att man hade 3 års garanti på hårdvara, men detta berättade supportkillen för mig! Dem hade kunnat lura mig och säga att garantin var slut (ett års garanti var allt vi betala för), men istället berättade dem att konsumentköplagen ger oss rätt att skicka in datorn.

Någon som har skickat in sin dator till dell någon gång? Ungefär hur lång tid tog det? Supporten sa till mig att det tog 1-2 veckor, men det känns som att det kommer ta längre tid.

Permalänk
Medlem

brukar ta 1-2 veckor till skillnad ifrån många andra tillverkare så är dell ganska snabba iofs så beror det lite på vad felet är ochså vissa saker tar längre tid att felsöka men att rensa en laptop ifrån damm är inte så komplicerat.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
brukar ta 1-2 veckor till skillnad ifrån många andra tillverkare så är dell ganska snabba iofs så beror det lite på vad felet är ochså vissa saker tar längre tid att felsöka men att rensa en laptop ifrån damm är inte så komplicerat.

Jag vet, men supportkillen sa att fläkten antagligen är sönder. Dessutom kommer jag inte åt fläkten hur jag än gör! Hittar ingen guide, ingen spärr eller något. Om jag ska komma åt den känns det som att jag måste bryta upp datorn, och det vill jag inte.

Permalänk
Medlem

Nja, det är inte garanti i 3 år (vanligtvis 1 år), men Du kan reklamera i 3 år.

Permalänk
Medlem

Krippe91 om du vill operera maskinen själv så gör du så att du går till
1. www.dell.se
2. tryck på drivrutiner och nedladdningar
3. skriv in Service id(Service tag finns på botten av maskinen)
4. När du fått fram ditt system på sidan så har du på vänster sida Produkt Support där väljer du Handböcker/Manualer.
5. Hämta manual välj språk finns inte på svenska, så engelska e nog det bästa alternativet för dig.
6. tryck på Visa/View Service manual.

Där har du både text och bilder på hur du opererar din maskin.