Intel mot 600 GB SSD i slutet av året

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Var 20111 avsiktligt?

Instämmer med vad du skriver. En X25-M (eller V för den delen) på 80GB för runt 1000kr borde nog kunna få fart på OEM-branschen med.

Hehe, nej.

Ja, det är liksom verkligen där smärtgränsen går, mer än 1000 kronor är för mycket pengar på en hårddisk för en mainstream dator och mindre än 80 gig är för lite för att det inte ska vara något man behöver tänka på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinjed
Om man kan få tag i en 150-200gb SSD för runt 2000:- när detta går igenom så blir det nog ett köpt för mig Tänker inte betala mer än 2000:- för mindre än 150gb SSD plats

160 gig kommer om inget oväntat händer kosta ungefär 2000 kronor, det kan jag säga med väldigt stor säkerhet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
160 gig kommer om inget oväntat händer kosta ungefär 2000 kronor, det kan jag säga med väldigt stor säkerhet.

Låter logiskt. Halva priset jämfört med idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Sandforce är intressant, men grejen med komprimering och så gillar jag inte riktigt på den nivån, jag litar inte riktigt på det helt enkelt. Jag skulle inte köpt en sådan vid det här laget.

Och när andra väl börjar komma igång på allvar med 34nm så är Intel redan nere på 28.

Ja, men först i slutet på året/början på nästa år.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=989...

Varför citera sig själv som källa? :s

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Att gå från hdd till ssd är ju den största uppgraderingen man kan göra kan jag tycka, riktigt skönt var det.

Trevligt att utvecklingen går framåt och med fart så vi får större och snabbare lagringsenheter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Kommer 80GB:arn att vara sekigare än 160 och 320 då? Som det är idag att 40GB:arn är hälften så snabb?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Är inte mlc ganska mycket långsammare än en slc?

Är anledningen till att dom gått över till mlc nu att slc inte kan bli större än den är nu utan att gå över till 3,5"?

tänkte bara fråga så jag vet säkert innan jag byter över till ssd ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

MLC

MLC klarar 10 000 writes per cell.
Medans SLC klarar 100 000 writes per cell.
Sen är cellen förbrukad o dör.
Dvs SLC håller bra mycket längre.

Samma teknik som på din mp3spelare.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lang999
MLC klarar 10 000 writes per cell.
Medans SLC klarar 100 000 writes per cell.
Sen är cellen förbrukad o dör.
Dvs SLC håller bra mycket längre.

Samma teknik som på din mp3spelare.

Med andra ord är det slc man skall satsa på utan tvekan, speciellt om man skall ha den till systemdisk samt ha program på.

Någon som har lust att säga hur man får ner skrivning på systemdisk i XP samt om TRIM funkar i XP (tex om intel etc har gjort någon patch.)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ish
Varför citera sig själv som källa? :s

Hänvisar gud till någon annan till varför man ska följa hans regler?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Kommer 80GB:arn att vara sekigare än 160 och 320 då? Som det är idag att 40GB:arn är hälften så snabb?

Jag tror det, men inte lika långsam som 40gigaren är idag.
Jag tror kontrollern kommer vara bättre på att hantera det hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Med andra ord är det slc man skall satsa på utan tvekan, speciellt om man skall ha den till systemdisk samt ha program på.

Någon som har lust att säga hur man får ner skrivning på systemdisk i XP samt om TRIM funkar i XP (tex om intel etc har gjort någon patch.)

Eller så satsar man på att göra MLC bra nog. MLC är betydligt billigare och det är priset som är den största bromsklossen för SSDn i dagsläget.

Du får köra SSD-toolbox (manuell TRIM) i XP. IMHO inget större problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Med andra ord är det slc man skall satsa på utan tvekan, speciellt om man skall ha den till systemdisk samt ha program på.

Någon som har lust att säga hur man får ner skrivning på systemdisk i XP samt om TRIM funkar i XP (tex om intel etc har gjort någon patch.)

Nej, det man ska satsa på är en SSD vars kontroller (den processor som finns integrerad som tar in förfrågningar från systemet och läser/skriver direkt från/till flashminnet) är designad utifrån flash fördelar och nackdelar. MLC duger gott så länge man har en bra kontroller. SLC behövs först om man har en riktigt usel kontroller. En MLC-baserad SSD med bra kontroller klarar av mycket mer än en SLC-baserad SSD med usel kontroller.

Bra kontrollers = Intels X25-V och X25-M.

Notera oxå att det inte rör sig om 10,000/100,000 skrivningar sammanlagt för hela SSDn, det rör sig om 10,000/100,000 skrivningar per cell, varje cell är 512 kB, och kontrollern har wear-leveling som ser till så att den inte skriver till samma cell hela tiden. En SSD innehåller många celler, och varje cell tål alltså 10,000/100,000 skrivnngar, hur många skrivningar en SSD tål räknar du enklast ut med en miniräknare.

Windows XP har stöd för EWF så man kan få ned antalet skrivningar riktigt rejält om man bara har lite datorvana. Jag följde denna guide... http://blog.granturing.com/2007/12/this-guide-is-based-off-my... .

Permalänk
Medlem

Det finns också nya MLC som tål minst 30.000 skrivningar.
Så det kommer ju förbättras allt eftersom också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Nej, det man ska satsa på är en SSD vars kontroller (den processor som finns integrerad som tar in förfrågningar från systemet och läser/skriver direkt från/till flashminnet) är designad utifrån flash fördelar och nackdelar. MLC duger gott så länge man har en bra kontroller. SLC behövs först om man har en riktigt usel kontroller. En MLC-baserad SSD med bra kontroller klarar av mycket mer än en SLC-baserad SSD med usel kontroller.

Bra kontrollers = Intels X25-V och X25-M.

Notera oxå att det inte rör sig om 10,000/100,000 skrivningar sammanlagt för hela SSDn, det rör sig om 10,000/100,000 skrivningar per cell, varje cell är 512 kB, och kontrollern har wear-leveling som ser till så att den inte skriver till samma cell hela tiden. En SSD innehåller många celler, och varje cell tål alltså 10,000/100,000 skrivnngar, hur många skrivningar en SSD tål räknar du enklast ut med en miniräknare.

Windows XP har stöd för EWF så man kan få ned antalet skrivningar riktigt rejält om man bara har lite datorvana. Jag följde denna guide... http://blog.granturing.com/2007/12/this-guide-is-based-off-my... .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Eller så satsar man på att göra MLC bra nog. MLC är betydligt billigare och det är priset som är den största bromsklossen för SSDn i dagsläget.

Du får köra SSD-toolbox (manuell TRIM) i XP. IMHO inget större problem.

Tackar.

Så blev man lite mer insatt i ämnet.
Då hoppas jag på att det kommer lite trevligare MLC-baserade ssd till sommaren.

Skall undersöka djupare i EWF (hade ingen aning om att det fanns i XP)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Tackar.

Så blev man lite mer insatt i ämnet.
Då hoppas jag på att det kommer lite trevligare MLC-baserade ssd till sommaren.

Skall undersöka djupare i EWF (hade ingen aning om att det fanns i XP)

EWF är designat för Windows XP Embedded men fungerar som sagt även i Windows XP och Vista (båda endast i 32-bitar). Det ska däremot inte fungera i Windows 7 (Windows 7 skulle ha ngt motsvarande som de kallade Guest Mode men det plockades bort när Windows 7 gick från beta till RC).

Eftersom EWF inte ingår i Windows XP får man plocka det från XP Embedded, men det är bara att ladda ned gratis direkt från Microsoft (http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=9bdf...).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
EWF är designat för Windows XP Embedded men fungerar som sagt även i Windows XP och Vista (båda endast i 32-bitar). Det ska däremot inte fungera i Windows 7 (Windows 7 skulle ha ngt motsvarande som de kallade Guest Mode men det plockades bort när Windows 7 gick från beta till RC).

Eftersom EWF inte ingår i Windows XP får man plocka det från XP Embedded, men det är bara att ladda ned gratis direkt från Microsoft (http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=9bdf...).

Ok, tack åter igen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

En snabb fråga:
Vilket ger mest prestanda, 2 x Intel 40GB X25-V G2 i Raid 0 eller en solo Intel 80GB X25-M?

Samt finns det andra för/nackdelar? Prismässigt är det ju skitsamma.

Har kört Raid 0 på mina 500Gigs Samsung i flera år och har precis bytt till en 80Gig X-25-M. Visst gav den nya Intel`n en prestandaboost men inte lika mycket som när jag gick över till att köra Raid för flera år sedan då jag tyckte skillnaden blev enorm.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
En snabb fråga:
Vilket ger mest prestanda, 2 x Intel 40GB X25-V G2 i Raid 0 eller en solo Intel 80GB X25-M?

Samt finns det andra för/nackdelar? Prismässigt är det ju skitsamma.

Har kört Raid 0 på mina 500Gigs Samsung i flera år och har precis bytt till en 80Gig X-25-M. Visst gav den nya Intel`n en prestandaboost men inte lika mycket som när jag gick över till att köra Raid för flera år sedan då jag tyckte skillnaden blev enorm.

Nackdelarna är att dubbla SSDs tar mer plats, kontakter och går en sönder förlorar du allt.
Resten är bara fördelar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Det verkar tyvärr så att det är GB och inte (mer) prestanda som ska börja hägra på SSD
När kommer det PCIe-4/8 SSDs i humana priser

Nu är väl inte jag helt insatt i det hela då jag själv inte köpt någon SSD och inte heller har ett moderkort med sata 6.0gbit, men för min del så skulle jag nog klara mig på en 600 mb skriv/läs per sekund. Vill man sedan vill raida så ligger man över 1gb skriv/läs per sekund vilket jag ändå tycker man får se som ok snarare än att lägga kraft på att utveckla udda pci-drives som kostar mer än en månadslön

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
En snabb fråga:
Vilket ger mest prestanda, 2 x Intel 40GB X25-V G2 i Raid 0 eller en solo Intel 80GB X25-M?

Samt finns det andra för/nackdelar? Prismässigt är det ju skitsamma.

Har kört Raid 0 på mina 500Gigs Samsung i flera år och har precis bytt till en 80Gig X-25-M. Visst gav den nya Intel`n en prestandaboost men inte lika mycket som när jag gick över till att köra Raid för flera år sedan då jag tyckte skillnaden blev enorm.

Vill mig minnas att den 80gb du talar om var cirka dubbelt så snabb som 40gbaren, du skulle då med andra ord inte vinna något på att köra en raid med 2st 40gbare.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Nackdelarna är att dubbla SSDs tar mer plats, kontakter och går en sönder förlorar du allt.
Resten är bara fördelar.

Drar mer ström, det är mer jobb och pill och fler saker som kan gå fel också.

Sen tror jag 1 80GB är snabbare än 2 raidade 40GB på det mesta, kanske inte på allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Drar mer ström, det är mer jobb och pill och fler saker som kan gå fel också.

Sen tror jag 1 80GB är snabbare än 2 raidade 40GB på det mesta, kanske inte på allt.

Jo det kan stämma. Jag antog bara att dom båda var lika snabba.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hänvisar gud till någon annan till varför man ska följa hans regler?

Jag är bortom ateist liksom 90% av alla svenskar, så varför du ens försöker dra den parallellen vet då fan

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ish
Jag är bortom ateist liksom 90% av alla svenskar, så varför du ens försöker dra den parallellen vet då fan

Det där faktiskt inte sant.
Jag vet inte om det är en majoritet eller en knapp minoritet men väldigt många svenskar tror kanske inte på gud, men dom tror åtminstone på "något".
Vilket inte är ateist och framförallt inte "bortom ateist".

Och vad jag vill ha sagt med att jämföra mig själv med en påhittad gubbe? Inget särskilt egentligen, det var ett sätt att säga att källorna till det jag sade är rätt välkända och finns lite överallt.
Bland annat hos Anandtech kan jag väll tillägga då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det där faktiskt inte sant.
Jag vet inte om det är en majoritet eller en knapp minoritet men väldigt många svenskar tror kanske inte på gud, men dom tror åtminstone på "något".
Vilket inte är ateist och framförallt inte "bortom ateist".

Och vad jag vill ha sagt med att jämföra mig själv med en påhittad gubbe? Inget särskilt egentligen, det var ett sätt att säga att källorna till det jag sade är rätt välkända och finns lite överallt.
Bland annat hos Anandtech kan jag väll tillägga då.

Inte för att det har med topic att göra men Sverige är det minst troende landet i världen.

Folk måste sluta vara så intetsägande...
Fakta: http://www.usnews.com/opinion/articles/2009/02/11/5-least-rel...

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!