Permalänk
Medlem

hög temp med H50 samt i5 750

Hej!

Jag upplever att jag har hög temperatur med min H50 kylare. Helt original så ligger jag kring 35-40C* idle och 60C* i full load (linpack/LinX). Min kompis som har exakt samma setup ligger på 20-25C idle, load vet jag dock inte.

Jag har provat köra push'n'pull med kylaren, har även provat att ha insug istället för utsug, dvs att kylaren suger åt sig luft utifrån och försvinner i top i chassit.. Har även provat att byta kylpasta till arctic silver.

Chassi: R2 Define, 2 fläktar fram (insug), 2 fläktar top (utsug), 1fläkt nere(insug), 1fläkt (insug) kylare. Har bara noctua kylare samt Fractal kylare.

Temperaturerna mätta i realtemp samt coretemp.

Förslag eller åsikter om detta?

Permalänk
Medlem

EXTREMT osannolikt att han ligger på 20C idle. Finns en sak som påverkar idle temps. Strömsparfuktioner. i5 klarar oliak C-states, stänger du inte av allt sådant i bios för du tror den ska klocka bättre vilket tyvärr många överklockare gör så kommer processorn sluta klocka ner sig och sänka spänningen villket leder til högre idle temps men sällan nån bättre prestanda eller klockning.
Plasibo effekt kanske du kan få dock.
Man behöver inte ens ha på speedstep längre detta sker automatiskt med ett korrekt confat bios om man inte stäger av alla C-stat fiktioner. Normalt set är det på default.

Men inte ens då kommer du ha 20C idel. Du vet väl att normalt rumstemperatur är 22C. Har du vart med på fysiken i skolan så vet du att värme färdas en väg. Från det varma till det kalla mediet. Så processor kan inte vara kallare än omgivande luften.

Så ända sätet din polare kan ha 20C på processorn är om han sitter i en IGLO där det är 5, 10C på sin höjd.

Andra alternativet är att hans sensorer ljuger för han.

Tredje är att han ljuger för dig och försöker imponera vilket många gör i dag. Aldrig förstått vitsen dock gör ju inte saker bättre för en själv

Du kan inte jämföra din polares temperatur utan att vet hans rumstemperatur. Därför alla bra recensioner av kylare anger processorns temperatur i förhållande till rumstemperaturen. Skillnaden kommer alltid vara den samma.

Läs av kärnornas temperatur det är dom som är intressanta. Mät rumstemperaturen också sedan kan man börja fundera på om det är normalt eller ej.

Kan ju tilläggas att idle temps inte är speciellt intressanta heller. Ända som är intresant med ditt fall är att din polare har osannolikt låga värden

Load som är intresant.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort och vad har han för moderkort? mitt gigabyte P55A-UD3 så visar easytune oftast fel där den ofta går från 25-30 grader med i5 750 @4ghz utan några strömsparfunktioner. Men i speedfan ligger det oftast 29-38 idle på mina cores. Har h50 med "push-pull" ut från lådan med många övriga fläktar. Cm storm scout chassi. Kolla även så pumpen går på max!

edit: 69c på full load torture test i prime95

Visa signatur

i5 750 2.66 @ 4.0ghz /Corsair H50/ XFX HD5870 / Cooler master Storm scout/ Cooler master silent pro 1000w/ 2x1tb Raid0 +1tb Wd green

Permalänk
Medlem

Re: hög temp med H50 samt i5 750

Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Hej!

Jag upplever att jag har hög temperatur med min H50 kylare. Helt original så ligger jag kring 35-40C* idle och 60C* i full load (linpack/LinX). Min kompis som har exakt samma setup ligger på 20-25C idle, load vet jag dock inte.

Jag har provat köra push'n'pull med kylaren, har även provat att ha insug istället för utsug, dvs att kylaren suger åt sig luft utifrån och försvinner i top i chassit.. Har även provat att byta kylpasta till arctic silver.

Chassi: R2 Define, 2 fläktar fram (insug), 2 fläktar top (utsug), 1fläkt nere(insug), 1fläkt (insug) kylare. Har bara noctua kylare samt Fractal kylare.

Temperaturerna mätta i realtemp samt coretemp.

Förslag eller åsikter om detta?

Montera om kylaren så ska du se att det löser sig. Min 750 original ligger på 26-31 idle och 50 i full load i samma chassi med sämre cpu-kylare. Så du har nog monterat klantigt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Min i7-860 är nere på 20 grader (enligt core temp) och jag kör också en H50.

Visa signatur

Intel Core i7-860, ASUS P7P55D PRO, 8 GB RAM (4 * 2 GB Kingston DDR3 HyperX 1333MHz), Antec P193 case, Chieftec Super Series 650W PSU, XFX Radeon HD 5850 1GB BE, Corsair H50 Hydro Series CPU cooler, Corsair SSD Performance P128, Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB, Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S, VScom PCI200HV2 multi-port serial adapter, Windows 7 Ultimate 64-bit, BenQ 24" LCD G2420HD

Permalänk
Medlem

totalt omöjligt om ni inte har 5C inne alltså.
Antigen läser ni av fel sensor eller så läser programmet av fel eller så är det både och

Alla som kan lite fysik vet att 20C är omöjligt med en rimlig rumstemperatur. Så ni kan drömma på bäst ni vill men ni lurar bara er själva igen annan.

Permalänk
Medlem

tjenare.
jag kör i5 750@ 4ghz och jag har en idle temp på 35-40 grader och en load temp i prime95 på max 62 grader, högre blir det inte.

och jag har ett bra ventilerat chassi med en 120mm i botten en 120mm fram och push/pull ut ur chassit på min H50 cpu kylare + 2 st 120mm i toppen som suger ut luft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
totalt omöjligt om ni inte har 5C inne alltså.
Antigen läser ni av fel sensor eller så läser programmet av fel eller så är det både och

Alla som kan lite fysik vet att 20C är omöjligt med en rimlig rumstemperatur. Så ni kan drömma på bäst ni vill men ni lurar bara er själva igen annan.

Håller med dig. Jag har dock från 26 och uppåt med ca 17-18 grader i rummet.

Det går inte att få en processor kallare eller lika varm/kall som den omgivande luften utan kompressor, peltier eller motsvarande aktiv kylning, det är fysiskt omöjligt. Nästan exakt lika varm/kall är teoretiskt möjligt men inte i praktiken. Luft som är 20 grader varm kan aldrig kyla ner något till under den temperaturen.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

@pa1983, hehe jag slår vad om att min kompis inte ljuger, det skulle han aldrig göra. Men kanske har det något med det att göra, att den nerklockar sig själv dvs.

@Marsal, båda vi har gigabyte P55 UD4.

@tyffhunt, du ser, det talar för sig självt. Min processor i stock har nästan lika höga temps som din kylare, fast din redan är uppe i 4ghz taket. Jag vettifan vad detta kan bero på. Jag är nästan helt 100% på att jag har satt på kylaren rätt, jag är ingen ny datorbyggare direkt.

Permalänk
Medlem

Normalt delta T mellan HIS och kärnorna enligt intel är i alla fall ca 5C så så vida han itne sitter med datorn i kylskåpet så har han knappast 20C på den. Sitta i en iglo är knappast rättvist heller.

Eller så har han inte vett nog att ifrågasätta sina sensorer. Oavsett anledning så är det SBT.

För rättvis jämförelse ska rumstemperaturen mätas alternativt temperaturen framför CPU fläkten beroende på om man vill ta in hela systemet i ekvationen eller bara CPU kylaren.

Strömsparfuktionerna nämnde jag bara för att det gör skillnad i temperatur. jag kör med det på min i7 men det det bryter inte mot några naturlagar för det. Man får tänka efter lite med och fundera på vad som är rimligt. Tyvärr gör inte många det i dag.

Permalänk
Medlem

On topic så montera om den. Jag menar inte att du satt den fel men det är lätt hänt att man drar fästringen lite ojämnt. Pumpen har du satt på vanlig 3-pin som man ska antar jag?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

@pa1983 Du har rätt, jag har inte kollat att tempen Core Temp rapporterar är rimlig mot min rumstemp. Så nu har jag mätt den vid datorn som står vid en kall yttervägg, den termometern visar 18 grader. Nu har jag ingen aning om hur bra kalibrerad den termometern är men den hjälper mig att få saftig och fin rostbiff

Det kan också tilläggas att core temp inte konstant rapporterar 20 grader på alla kärnor, mer normalt är att 3 ligger på 21-22 och en på 23-24. Och ibland pendlar upp till 23, 28, 30, 23 dock säger "low"-kolumnen säger 18.

Andra mätningar: CCC 42, HD tune 30, Asus AI suite 22 (CPU) 31 (system).

Så vad kan man säga?
Att mina värden är rimliga eller att mina CPUkärne-sensorer rapporterar några grader för lite?

Visa signatur

Intel Core i7-860, ASUS P7P55D PRO, 8 GB RAM (4 * 2 GB Kingston DDR3 HyperX 1333MHz), Antec P193 case, Chieftec Super Series 650W PSU, XFX Radeon HD 5850 1GB BE, Corsair H50 Hydro Series CPU cooler, Corsair SSD Performance P128, Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB, Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S, VScom PCI200HV2 multi-port serial adapter, Windows 7 Ultimate 64-bit, BenQ 24" LCD G2420HD

Permalänk
Medlem

sensorerna har inte sedan pentium 3 varit kalibrerade och Core2 har vart ökänd för att sensorerna är en bra bit av vid låga temperaturer och vitt jag vet så lider även i5 och i7 av dom problemen. Ju kallare ju mer fel visar dom med sannolikhet åt något håll.

idle temps är rätt ointressanta speciellt när dom är så låga som sagt. Sensorerna kommer till sin rätt på höga temperaturer då deras primära syfte är att se till att funktioner som skyddar processor från överhettning aktiveras vid rätt tillfälle.

Permalänk
Medlem

@clappen. Jag rekommenderar starkt att du kollar tempsen med något annat än easytune. Det får spel och vill gärna visa något helt annat än saker inom rimliga gränser. I bland kan den hoppa upp i 100 och sitta där. En gång fastnade den i 26grader vad jag än gjorde tills jag startade om datorn helt. I bland går den ner på 12 grader när man kör stock clock och strömspar funktioner. Samma för min polare som har exakt samma moderkort. Så testa stock kylare med coretemp eller speedfan och sen h50 så ska du se skillnad :P'

Edit: oops såg att du hade mätt tempsen i annat än easytune sorry!

Visa signatur

i5 750 2.66 @ 4.0ghz /Corsair H50/ XFX HD5870 / Cooler master Storm scout/ Cooler master silent pro 1000w/ 2x1tb Raid0 +1tb Wd green

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
On topic så montera om den. Jag menar inte att du satt den fel men det är lätt hänt att man drar fästringen lite ojämnt. Pumpen har du satt på vanlig 3-pin som man ska antar jag?

Jo jag antar att jag får göra det, ska göra det när jag kommer hem från jobbet. Jag har just nu pumpen på cpu (4pinnaren), men om den ska vara på en vanlig 3pin så fixar jag till det. Har dock inte sett någon skillnad när jag växlat mellan dessa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
On topic så montera om den. Jag menar inte att du satt den fel men det är lätt hänt att man drar fästringen lite ojämnt. Pumpen har du satt på vanlig 3-pin som man ska antar jag?

Jo jag antar att jag får göra det, ska göra det när jag kommer hem från jobbet. Jag har just nu pumpen på cpu (4pinnaren), men om den ska vara på en vanlig 3pin så fixar jag till det. Har dock inte sett någon skillnad när jag växlat mellan dessa.

Permalänk

du är säker på att den cpu 4 pinnaren ger 12volt också? var väll ganska viktigt vad jag förstod att pumpen skulle få 12 volt, om jag vore du skulle jag nog sätta pump kontakten i en molex=> 3 pin ja för att vara säker att jag får 12 volt. rätta mig om jag har fel lycka till.

Visa signatur

Sandybridge 2600K, Corsair H50, Asus sabertooth P67, Corsair vengance 8gb, 2st Power color hd 6970, Corsair 950 watt, Hdd, 2xCorsair force GT 120GB Raid0, 1000GB, 1000GB, 1000GB (samtliga lagringsdiskar är samsung) =), Redefine XL, 3X Dell U2311H (eyefinity).

Permalänk
Medlem

Mjo du får nog inte ha på någon fläktstyrning. Bättre att koppla pumpen direckt till ett nätag.

Permalänk
Medlem

På en H50 ska pumpen kopplas till 3-pin och fläkten till cpu 4-pin pwm. Nu gör det ju inte precis någon skillnad om cpu-kontakten ger full spänning, men koppla som man ska enligt manualen till att börja med och se om det hjälper. Annars montera om. Jag VET att du ska få bättre temps eftersom jag som sagt sitter på samma prolle, samma chassi och får lägre temps med en sämre kylare. Sen ligger det ju i sakens natur att pwm-styrning ger högre idle-temps än konstantfartsfläktar (är det ett ord? )

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
"...Man får tänka efter lite med och fundera på vad som är rimligt. Tyvärr gör inte många det i dag."

Haha, det låter som du är en gammal gubbe som har sett ett och annat ^^
Vet du värkligen om vi har blivit dummare de senaste åren? Knappast
Förmodligen har folk ALDRIG tänkt efter särskilt mycket, vi går iallafall inte bak i utvecklingen

Permalänk
Medlem

Okej. Har satt om hela kylaren, satt tillbaka original fläkten (corsair) och kör nu push'n'pull utsug med dessa. Satte ditt ny och fräsch arctic silver kylpasta också. Klämde åt skruvarna lite extra på kylaren för fäste, de var lite halvlösa tidigare.

Tempsen då? 40C* idle, 64C* load. Detta med processorn uppklockad till 3,6ghz, 1.15vcore (i5 750). Tycker fortfarande att det är påtok för högt om man jämför med överclockningstråden, men jag orkar inte pilla nån mer. Jag vet inte riktigt vad man kan förbättra mer förnågot.

Permalänk
Medlem

har också en h50 tycker tempsen är lite höga också ligger på 45C idle och 67C full load kör min cpu i 3,8GHz

Visa signatur

| ASUS P6X58D-E | Intel Core I7 950 @ 4000Mhz | Thermalright True Blk ''PnP'' | Corsair Vengeance 1600mhz 12gb | Gigabyte GeForce GTX580 @ stock | Corsair HX750W | WD Caviar Black 750gb, Samsung 500gb ECO, WD Caviar Green 2tb |CoolerMaster HAF 922|

Permalänk
Medlem

Ja så är det år 2010. Problemet heter termisk resistans. Termisk resistans avgör hur fort värme energi kan spridas i ett matrial. Koppar är bättre än aluminium tex. Diamant är 5 gånger bättre än koppar osv.

Ju mer energi du har på en given area tex på en CPU där man lätt kan komma upp i 0.5W/mm² överklockat så tar det soppas låg tid för värme energin att färdas genom kislet sedan genom koppar HIS:en sedan genom kylarens bas sedan till vattnet eller genom heatpipes för att sedan färdas till luften.

Delta T kallar man detta för. Tempraturskillnaden mellan 2 mätpugter.

Helt normalt på högprestanda komponenter i dag.

Därför forskare och experter på universitet ofta pratar om Power Wall. Det dom menar är att processorn avger så mycket energi per area enhet att det inte lägre är praktiskt möjligt att föra bort energi och därmed hålla temperaturen nere på acceptabel nivå.

har funits Direct Die cooling ganska länge. Har exprimenterats med det på vanliga PC maskiner med av överklockare. Använts på superdatorer. Man använder vatten eller annat kylmedia direckt mot processorns kärna. För att på så vis slippa tex en koppar HIS eller bas från kylaren som agerar termisk barriär. IBM arbetar ju på att optimera chipens yta på atomnivå för bästa tänkbara överföring av värme energi till tex vatten.

Permalänk
Medlem

Är det normalt att två kärnor är cirka 5-6 grader lägre än de två andra? Idlar 25,30,24,29 på min i5a.

Permalänk
Medlem

alltid haft 2-4C skillnad mellan varmaste och kallaste kärnorna på min i7.
Sensorerna är inte så noggranna. Så rätt normalt.

Permalänk
Medlem

Köpte hem ett par scythe slipstream 1900rpm (körs i 7v pushnpull), köpte hem arctic silver 5 och satte om systemet på insug på baksidan. 1C kallare blev det. Sätter jag vcore på runt 1.25 så går systemet över 70C' och man hör ett dovt missljud från processorn. Ska det verkligen vara såhär? Folk kör ju förfan på 1.4vcore i vissa fall och kan komma hur högt som helst. Är det fel på min H50 eller?

Permalänk
Avstängd

Inget konstruktivt alls förutom att jag valde noctua där tempen med exakt samma config är 39/69 i750 @4ghz
Intressant när jag hör om alla konfig möljigheter med H50 som jag var nära att snubbla på- nej noctuas grejer funkar "out of the box" och nh-14 klår h50 alla dagar i veckan efter alla sorters tweaks och tricks med tripple fläktar...+ allt annat som inte ens corsair rekomenderar att man provar.

Nocua är som en nyutvecklad mercedes .
Corsair h50 när det gäller kylare är en toyota, 2001 , om man skaffar en fläkt till, så leder fortfarande noctuan.

men "vattenkylning är tufft" som vi vet

och noctuas färger är ju fula-

^^ironi**

Permalänk
Medlem

Jag ska nog sälja bort den och köpa en vanlig luft. Vanliga luftkylare kylare ju förfasiken bra mycket bättre än H50, jag som blev lurad om att det var tvärtom. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Jag ska nog sälja bort den och köpa en vanlig luft. Vanliga luftkylare kylare ju förfasiken bra mycket bättre än H50, jag som blev lurad om att det var tvärtom. :/

jag kör min på 30c ide, och 45c load (24c i rummet

Visa signatur

I5 750 4.2 ghz. Asus p7p55d-pro. Kingston 12 gb 1600mhz. Asus hd 6950. Nzxt 850w 80+. NZXT H2. 60gb ssd, 2,5tb hdd.