Förbokning av Geforce GTX 480 igång

Permalänk
Medlem

Detta är kanske också lite läsvärt. http://www.nordichardware.se/nyhet,17456.html

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vilket skämt. Kanske kan passa på att förhandsboka HD 7000 serien oxå, kommer nog nåt tag antar jag.

Permalänk
Medlem

Dyrt, men jag tror att de blir ett nvidia kort... Drar mycket ström, genererar mkt värme och presterar bra men inte alls pris/prestanda jämförbart.....

Priserna på tidigare nvidia kort borde sänkas o kommer nog göra det, förhoppningsvis kommer även ATI's kort att prissänkas. =]

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Hej vi bor i sverige och måste lägga på 25% moms på allt.

Man får väl ringa till skatteverket och säga att man ska äta upp kortet då momsen på mat är 6%.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hjälpsam

Upprepar, annonsen är inte seriös för 5 öre.
http://www.sabrepc.com/allreviews.aspx?productid=174&pagenum=...
Kul läsning är det ialla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Tack för rättningen! Är lite slarvig idag. Jag menar så klart bekräfta att fermi inte kostar över 6000:-

Jag förstår inte vad du menar.
Kortet kostar över 6000 kronor.
Hur bekräftar eller utesluter det här någonting?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Man får väl ringa till skatteverket och säga att man ska äta upp kortet då momsen på mat är 6%.

Eller köpa det som ett konstverk, momsen på kultur är väll också 6%?

Permalänk
Avstängd

Nja, man kan ju beställa som "gift" men det klart "SS"veriges tull kommer nog kolla efter bomber så fort man heter något annat än "Svensson" i efternamn. Oavsett det så är priset lite högt för ett grafikkort, eller om man ska säga så, detta kortet är inte för alla, bara för en liten mängd gamers.

Permalänk
Avstängd

Men har ni svårt att fatta att det är fejk eller? Kortet kommer inte kosta 6000kr

Visa signatur

AMD Phenon II 945 @ 3,8Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8 Gb Corsair XMS2 1080Mhz | Gigabyte + Asus GTX 275 (SLI) | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB | FD Define R2 | Corsair TX750 | Dell 22" IPS | Genuine Windows 7 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C4ampere
Men har ni svårt att fatta att det är fejk eller? Kortet kommer inte kosta 6000kr

Varför inte? Nvidia är bra på att betalt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Vänta och se grabbar.

Får hoppas att priset sänks några hundra kronor mindre.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Varför inte? Nvidia är bra på att [ta] betalt.

Word!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag väntar på ett Sapphire HD5850 med Vapor-X kylning. Det lär kosta runt 3000 SEK och jag ger fan inte mer för ett grafikkort som jag ändå inte kommer att utnyttja fullt ut. Jag tänker t.ex. inte köra tunga 3D program eller spel på det, ska typ bara surfa med det.

Men jag har tid åt att jävlas med problem med dåliga grafikkort som det kort jag senast köpte av märket Asus.

Asus känner ni nog alla till, folk brukar rekommendera Asus grafikkort för fulla munnar här på SweC. Det var ett EAH2400PRO, dvs. ett HD2400 Pro. Asus supporten är dessutom helt jävla värdelös, de ger standardsvar som taget ur nåt jävla FAQ när man sitter där och brottas med ett allvarligt hårdvaroproblem.

De har ett kontor i Sverige med en omsättning på omkring 5000000 SEK, men ändå har de inte råd med att ge teknisk support via telefon. Man ringer deras support och väljer komponentsupport, sedan väljer man alternativet Andra komponenter. Då för man höra att de inte har telefonsupport på det. Dessvärre ger Asus ingen telefonsupport på komponenter. Komponentsupporten finns på support.asus.com under fliken Kontakta.

Det är inget främmande för mig att kontakta tillverkaren och be om teknisk support via e-post eller kontaktformulär. Men när de som svarar inte verkar fatta poängen eller inte ens förstår engelska så vill man gärna försöka få hjälp på annat sätt. De på Asus svenska kontor säger att de inte har några planer ännu på att öppna telefonsupport för komponenter, för detta hänvisar de till kontoret i Tyskland där de har support för allt möjligt, till och med via fax. Jag ska fan flytta till Tyskland bara för det, där finns ju alla stora IT företag representerade, många av dem har sitt Europa säte just i Tyskland.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag skulle i alla fall aldrig ge mer än 3000 +/- 200 SEK för ett grafikkort. Allt därutöver är overkill för de vanligaste tillämpningarna, spel inkluderat. Vad är det för fel med att spela spel på ett grafikkort värt 2000 SEK?

Då jag vill ha ett prisvärt grafikkort med bra prestanda och utan stabilitetsproblem och krångel så väljer jag alltid ATI då alternativet vid namnet NVIDIA har skyhöga priser för samma prestanda oftast. Varför skulle det vara märket som gör NVIDIA till ett bättre val? Det är inte märket som är intressant för mig, det är prestanda/pris förhållandet. Dessutom är NVIDIA långt efter nu i utvecklingen. Så de här påstådda NVIDIA nyheterna berör mig inte särskilt mycket.

Förresten så tycker jag inte ens om NVIDIA som företag, de använder väldigt konstiga modellbeteckningar där de döper om gamla grafikkort och säljer som "nya" modeller, deras PR chef blev nyligen utkastad från flygplanet efter att ha skämtat om att ha en bomb med sig, med mera, det dyker ständigt upp nya skandaler kring NVIDIA.

De är dessutom inte lika öppna som ATI/AMD och det blir svårare att utveckla drivrutiner för deras grafikkort för alternativa OS så som Linux och BSD när man endast har tillgång till begränsad till ingen teknisk information.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Cirka ett dygn försent då.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorksat
Jo men är ju moms i USA också. Inte 25% men lite iaf.

Beror på stat. Där jag bor (Oregon) har vi 9% inkomstskatt och 0 % moms. Flesta stater ligger mellan 2-5% max i moms.

Brukar vara en tumregel att svenska butikspriser är ca x9/x10 dollarpriset so t.ex 700$ i USA på en vara blir 6500-7000kr i Sverige med moms och tullavgifter

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Men som sagt så var detta bara fejk: http://www.nordichardware.se/nyhet,17456.html

Det skulle inte förvåna mej om det kostar ännu mer också.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Jag skulle i alla fall aldrig ge mer än 3000 +/- 200 SEK för ett grafikkort. Allt därutöver är overkill för de vanligaste tillämpningarna, spel inkluderat. Vad är det för fel med att spela spel på ett grafikkort värt 2000 SEK?

Då jag vill ha ett prisvärt grafikkort med bra prestanda och utan stabilitetsproblem och krångel så väljer jag alltid ATI då alternativet vid namnet NVIDIA har skyhöga priser för samma prestanda oftast. Varför skulle det vara märket som gör NVIDIA till ett bättre val? Det är inte märket som är intressant för mig, det är prestanda/pris förhållandet. Dessutom är NVIDIA långt efter nu i utvecklingen. Så de här påstådda NVIDIA nyheterna berör mig inte särskilt mycket.

Förresten så tycker jag inte ens om NVIDIA som företag, de använder väldigt konstiga modellbeteckningar där de döper om gamla grafikkort och säljer som "nya" modeller, deras PR chef blev nyligen utkastad från flygplanet efter att ha skämtat om att ha en bomb med sig, med mera, det dyker ständigt upp nya skandaler kring NVIDIA.

De är dessutom inte lika öppna som ATI/AMD och det blir svårare att utveckla drivrutiner för deras grafikkort för alternativa OS så som Linux och BSD när man endast har tillgång till begränsad till ingen teknisk information.

ännu en bil jämförelse varför köper svensson volvo när det finns toyota?

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk

Bara en fundering jag får då folk säger att nVidia ligger efter i utvecklingen. Är det inte så att dom utvecklar en helt ny arkitektur medans ati har anpassat/trimmat sin gamla arkitektur för att hantera dx11? Så rent utvecklingsmässigt har väl nVidia övertaget, om det nu blir några nya kort vill säga?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av irona1
ännu en bil jämförelse varför köper svensson volvo när det finns toyota?

BILJÄMFÖRELSEN IS HERE, FEAR IT OR DIE

Permalänk
Avstängd

Jag tror att Nvidia sammarbetar med Al Kajda på nåt skumt vis. Varför skulle deras VD annars skrika bomb på ett flygplan? Att de tillverkar kassa grafikkort och säljer dem dyrt är bara en täckmantel för att tjäna lite extra pengar som ska finansiera tillverkning av massförstörelsevapen och liknande. Man kan ju till och med se på grafikkortens namn och design att det rör sig om vapen. Varför tror ni de tillverkade gtx 295 MARS, jo för att mellan de två grafikkorten kan de smuggla en liten beretta.

OBS jag är seriös, jag tror jag har kollat lite för mycket på bamse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag förstår inte vad du menar.
Kortet kostar över 6000 kronor.
Hur bekräftar eller utesluter det här någonting?

Det är Den första butiken i världen som har förköp på Fermi för 679 dollar som är lite över 6000:- spänn. .Tror du att första butiken i världen som listar Fermi skulle hålla något typ av riktpris? Samtidigt kan de ju inte sälja kortet för 679 dollar om det visar sig kosta 800-900 dollar. Så mitt konstaterande var bara att vi kan nog förvänta oss Fermi för en bra bit under 679 dollar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Moms är avdragsgillt

Inte för konsumenter. Men jag antar att du vet det och bara försökte vara rolig?

För övrigt är detta en uppenbar PR-kupp och bör inte ges något som helst nyhetsvärde.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Jag tror att Nvidia sammarbetar med Al Kajda på nåt skumt vis. Varför skulle deras VD annars skrika bomb på ett flygplan? Att de tillverkar kassa grafikkort och säljer dem dyrt är bara en täckmantel för att tjäna lite extra pengar som ska finansiera tillverkning av massförstörelsevapen och liknande. Man kan ju till och med se på grafikkortens namn och design att det rör sig om vapen. Varför tror ni de tillverkade gtx 295 MARS, jo för att mellan de två grafikkorten kan de smuggla en liten beretta.

OBS jag är seriös, jag tror jag har kollat lite för mycket på bamse.

det var asus som tillverka kortet...inte Nvidia

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
det var asus som tillverka kortet...inte Nvidia

Jag tyckte i alla fall det var ett roligt inlägg

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Det är Den första butiken i världen som har förköp på Fermi för 679 dollar som är lite över 6000:- spänn. .Tror du att första butiken i världen som listar Fermi skulle hålla något typ av riktpris? Samtidigt kan de ju inte sälja kortet för 679 dollar om det visar sig kosta 800-900 dollar. Så mitt konstaterande var bara att vi kan nog förvänta oss Fermi för en bra bit under 679 dollar

Att en till synes rätt oseriös butik lägger ut en mindre trovärdig annons ser jag inte som en anledning till att börja prata om att saker och ting är vare sig bekräftade eller uteslutna.
Och nej, ditt uttalande, att kalla det för konstaterande är uppåt väggarna, sade att detta bekräftade att priset på Fermi blir under 6000 kronor, vilket är helt uppåt väggarna det också.

Det du menade kanske var något i stil med "nu när jag ser detta priset tror jag inte priset på Fermi kommer hamna över 6000 kronor"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Att en till synes rätt oseriös butik lägger ut en mindre trovärdig annons ser jag inte som en anledning till att börja prata om att saker och ting är vare sig bekräftade eller uteslutna.
Och nej, ditt uttalande, att kalla det för konstaterande är uppåt väggarna, sade att detta bekräftade att priset på Fermi blir under 6000 kronor, vilket är helt uppåt väggarna det också.

Det du menade kanske var något i stil med "nu när jag ser detta priset tror jag inte priset på Fermi kommer hamna över 6000 kronor"?

Ta det inte det jag skriver så allvarligt om du läser om min första kommentar så sa jag faktiskt att "kanse vi kan bekräfta" det var en försiktig observation inte ett konstaterande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonbomb
Bara en fundering jag får då folk säger att nVidia ligger efter i utvecklingen. Är det inte så att dom utvecklar en helt ny arkitektur medans ati har anpassat/trimmat sin gamla arkitektur för att hantera dx11? Så rent utvecklingsmässigt har väl nVidia övertaget, om det nu blir några nya kort vill säga?

DirectX11 är bara API - vilket egentligen inte har något med grafikkortet att göra utan drivs av operativsystemet, mjukvarubaserat. Dock finns det vissa hårdvarukritierier för t.ex. DirectX11 som ska mötas - men det mesta är AMD besuttit sedan 2007.

Om Nvidia besitter ett övertag går inte att säga. Det enda vi vet är att Nvidia gjort om och gillar att visa upp extremt isolerade siffror som inte nödvändigtvis kommer resultera i en lika stor prestandahöjning [mot HD5000-serien och G200-serien] i mer allmänna speltester.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Ta det inte det jag skriver så allvarligt om du läser om min första kommentar så sa jag faktiskt att "kanse vi kan bekräfta" det var en försiktig observation inte ett konstaterande.

Det var ju du själv som kallade det för konstaterande alldeles nyss.
Aja...